vill inte äta höet ibland...

Nickelodion

Trådstartare
Nu måste jag tjata om mitt fullblod igen, men han har börjat med nåt konstigt beteende när jag ska ge honom hö i hagen (Morron och lunch hö) Han går fram till hö-högen (springer rättare sagt) men sen står han där och bara kraftsar med framhovarna och äter inte...:confused:

Blir orolig varje gång, så har tagit in honom och bjudit honom på hö och då äter han (kollade tempen åxå men var normalt)
För övrigt så äter han alltid sin mat i boxen väldigt gärna.
Kan det vara så att han helt enkelt inte är specielt hungrig ( får ca 10-15 kg hö om dagen) eller kan det vara något med tänderna?? Stressad?
Detta har hänt kanske 3-4ggr sen det blev vinter.

Kanske ska säga att han äter inte vad som helst heller (lite kinkig med maten) nån som sett/varit med nåt liknade?

/Mallan

Sv: vill inte äta höet ibland...

Jag skulle definitivt börja med att kolla tänderna, när blev de kollade sist? Fullblod får lätt hakar, mitt fullblod måste åtgärdas minst en ggr/år.

Kan berätta att mitt fullblod också började bojkotta höt. Efter sommarbetet har hon inte alls varit speciellt sugen, höt är analyserat och har god hygienisk kvalitet så det beror inte på det. Kanske värt att kolla upp ditt hö, så att det är av god kvalitet. Då kan du iaf utesluta att han inte äter pga att höt innehåller mögel etc?

Hursom, min tjej stod ockå bara och petade i höt, plockade ut godbitarna. Sen tyckte hon att det gick alldeles utmärkt att livnära sig på halm:crazy:
Fick kanske i sig 6-7 kg hö/dygn vilket är på tok för lite. Hon är dessutom svårfödd och behöver en hel del mat(mycket mj och smrp, kvot på 7 ung.). Kilona började rasa på henne, så min första åtgärd var att ställa på henne på spån så hon inte skulle äta enbart halm som hon gjorde. Hon åt något bättre, men ofta låg ca hälften av höt kvar. På morgonen åt hon knappt nåt hö alls....
Sen började vi ge hösilage kvällsmålet eftersom höt som är slaget i somras ej räcker hela säsongen (2:a skörden blev silage eftersom det regnade så mkt). Och hon bokstavligen kastade sig över det!
Och sen vägrade hon äta höt som serveras morgon och insläpp (dom får hö i hagen till lunch, och det äter hon glatt (?) ), hon spred runt allt i boxen.
Så nu står min donna på spån och äter upp vartena strå hösilage som hon nu får alla mål inne! 11 kg.
Ska ställa henne på halm igen eftersom hon nu äter hösilage för glatta livet!
Hon får jättegärna äta halm, men som sagt- först vill jag att hon äter upp sin "vanliga" mat för att hålla vikten och må bra. Halm innehåller ju inget protein så det blir lite tokigt annars.. Revben och jättemage:crazy:

Ibland tröttnar dom väl helt enkelt på fodret, kanske har din också gjort det?

Är fodret fräscht? Kan det vara så att han ute i friska luften känner av något som han inte känner inne i stallet, där luften är lite sämre? (Spånar bara...)

Nja inget super hö kanske, men de andra hästarna äter det mer än gärna!

Jag har en äldre häst som föredrar att doppa varenda hötugga i vattenhinken pga torra slemhinnor och dåliga tänder, innan intag. Det gör att det blir mer lättätet inne i boxen, för där har han en egen vattenhink. Men ute måste han dela vattenkaret med de andra hästarna och får inte i sig lika mycket.
Så största delen av grovfoderintaget får han i sig på natten.
Som tur är håller han ännu hullet.

Får han det direkt på marken eller i en krubba/höhäck?
Vissa hästar vill inte äta hö från marken direkt, dessutom är djurskyddsrekommendationerna att inget foder ska läggas direkt på marken av foderhygieniska orsaker.

Går han i flock?
Hur är flock dynamiken isåfall?
Är han hög eller låg i rang? Kan bero på bägge, om han är stressad och "vaktig" runt sin mat....?

Låter som att det är nåt fel på höt? Mögel?

Han har faktiskt börjat doppa mulen i vatten nästan i nästan varje tugga, kan vara att han har torra slemhinnor kanske..
Han går för tillfället med vårat ponny sto och han är högre irang än henne. (över alla hästar vi har)
det konstiga är att om jag tar in honom i boxen då äter han jätte bra.. (glufsar i sig) :confused:

Han står och skarpar i höet och nickar med huvet, sen när han försöker ta en tugga kastar han upp huvet, så det måste betyda att han vill äta...:(

i dag hade han dock ätit sitt lunch hö.
höet är inte mögligt men det är ganska grovt och alla andra hästarna äter höet.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 700
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 532
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Behöver lite hjälp här! Det är såhär att jag har en 21 år gammal c-ponny valack som är frisk. Han har god aptit när det gäller all...
Svar
2
· Visningar
758
Foder & Strö Behöver lite hjälp här! Det är såhär att jag har en 21 år gammal c-ponny valack som är frisk. Han har god aptit när det gäller all...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.