I

isan_love

när jag rider min häst i skogen och man vänder hemmåt blir hon väldigt "pigg" och börjar takta... det brukar gå att få henne ganska lugn om man jobbar mycket tempoväxlingar halter m.m. men när jag rider på ett fält (finns ingen ridbana hemma tyvärr) och ska rida dresyr så räcker det att man rider på en volt så börjar hon larva såfort som man kommer åt "hem hållet". Det går jätte bra åt alla andra håll..
t.ex. om jag rider serpentin bågar så går hon jättefint i två av bågarna men i mitten bågen så taktar hon och om det skulle råka blåsa till i en gren så försöker hon rusa hemmåt, bockar som protest när hon inte får...

vad gör man åt detta?

Sv: vill hem

Man rider oftare på just det fältet, och gör avsaktning så fort hästen gör en ansats till att springa hem.

om jag rider i skritt då? ska jag jobba mkt med halter då? :)

Jag känner igen det väldigt väl såhär brukar jag göra.
Så fort hästen börjar dra hemåt så vänder och gå en bit åt andra hållet tills den går lungt och rider sedan fram igen, har den fortfarande för brottom så fortsätter jag att gå åt motsat riktning. Det kan ta ett tag men om du är envisast så kommer den att tröttna:) Ett annat tips som kan fungera är att i skritt istället för att hålla in när den inte lyssnar. Skänkla på och gå på gränsen till trav utan att börja trava. Så att det är du som bestämmer tempot! om hästen tycker det är jobbigt så skänkla på enu mer "du ville ju gå fort" sakta sedan ner, dom flästa hästar brukar lyssna efter det.

Senast ändrad:

bara du kan svara på varför och hur man ska lösa det. Frågan är främst VARFÖR.
Anledningarna kan vara flera och mycket olika. Gemensamt är nog att du måste ändrar din ridning något, variera, gör det roligt att komma bort från stallet!
Ger du henne mat direkt när hon kommer hem? Isåfall sluta upp med det, låt henne stå nån timme innan fodring, eller så kan du fodra hästen på väg bort från stallet, mitt i ridningen, Kolla bara så att hästen inte är flåsig, jag skulle inte rekomendera kraftfoder bäst är saftigt gräs, sitt av någon bit på vägen, fodra, och led hästen hem. Lösa kan man göra på många sätt, sitta av, låter henne beta i grimma, strosa runt lite innan hon blir taktig (om du rider hemåt). Eller så vänder du och rider bortåt när hon börjar takta, på ett lugnt sätt så att hon inte börjar protestera med stegringar, bockningar osv. Få inte upp någon maktkamp, du vinner aldrig på det. Ja som sagt, var kreativ på ett inbjudande sätt ur hästens perspektiv.

Det kan ta tid att få bort detta, men har du tålamod så kommer du lyckas :)

Senast ändrad av en moderator:

bara du kan svara på varför och hur man ska lösa det. Frågan är främst VARFÖR.
Anledningarna kan vara flera och mycket olika. Gemensamt är nog att du måste ändrar din ridning något, variera, gör det roligt att komma bort från stallet!
Ger du henne mat direkt när hon kommer hem? Isåfall sluta upp med det, låt henne stå nån timme innan fodring, eller så kan du fodra hästen på väg bort från stallet, mitt i ridningen, Kolla bara så att hästen inte är flåsig, jag skulle inte rekomendera kraftfoder bäst är saftigt gräs, sitt av någon bit på vägen, fodra, och led hästen hem. Lösa kan man göra på många sätt, sitta av, låter henne beta i grimma, strosa runt lite innan hon blir taktig (om du rider hemåt). Eller så vänder du och rider bortåt när hon börjar takta, på ett lugnt sätt så att hon inte börjar protestera med stegringar, bockningar osv. Få inte upp någon maktkamp, du vinner aldrig på det. Ja som sagt, var kreativ på ett inbjudande sätt ur hästens perspektiv.

Det kan ta tid att få bort detta, men har du tålamod så kommer du lyckas :)

nej hon får ingen mat, lr hon går ju fortfarande ute så jag kan ju inte hindra henne ifrån att äta gräs:p
Nej jag vill ju helst slippa allt som heter bocka speciellt efter att jag ramlade av för ett halvår sen och fick gå med gips i sex veckor.. gjort att jag blivit mer osäker när hästar börjar "busa"
tack för alla tips :)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 712
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama