Vill ha tips - tömkörning -> körning!

Iris71

Trådstartare
Tömkör min 2½ åring, russvallack. Han har haft både travdäckel, sadel och loksele på. Han är väldigt duktig på halt och igångsättning. Kan gå p volter, gångartsväxlingar mellan skritt och trav. Galloppen har jag inte tränat på, vet inte riktigt hur jag ska göra det.

Vad är liksom nästa steg? Vi "kör" omväxlande på åkern, i skogen och på vägar. Mest åkern blir det nog. Sist jag körde i skogen var han otroligt lyhörd och jag kunde verkligen ta de mest snäva svängarna mellan träden, han stannade på kommando direkt...

Jag väntar på det ska passa in med medhjälpare så ska vi prova med... kedjor som hänger på sidorna... Men jag har absolut inte bråttom, tycker ju tömkörningen är så kul... men svårt att veta hur jag ska gå vidare.

Tips och ideer :bow:

Sv: Vill ha tips - tömkörning -> körning!

Ta med dig något lite skrämmande ut, kedjor, plåtburkar eller annat som låter lite, dra det efter dig så han blir van vid ljud. Vissa bryr sig inte, andra kan bli lite nerviga första gången.

Sen kommer draglinorna mot benen, och sen dra ex ett bildäck eller rivbaneharven, gärna något med lite vikt i så de får känna på att dra lite.
Viktigt oxå att lära in dina körkommando så han kan de i sömnen. Ptroo är ALLTID halt, det är det viktiga. SSsss ljud för trav brukar man ha, eller smackning förstås. Hooo...för sakta av. Alla har lite olika.

Var bor du? Du kanske kan hitta inkörningskurser?

Sv: Vill ha tips - tömkörning -> körning!

Tack :bow:
Jo, kommandona sitter bra, framförallt halt! Han fick in en töm mellan bakbenen för en tid sen och stannade och stod stilla DIREKT på ptrrro. Det kändes skönt!

Jag har olika smackningar för igångsättningar, sss - ljudet vill jag spara för ökning. How har jag för avsaktning.

Brukar ha hunden med mig ibland så han får vänja sig vid att det rör sig bakom honom. Men jag ska absolut prova att spänna på mig :D lite skramliga saker....

Fler tips?? Kan man börja träna in t.ex. ryggning eller galopp på volten? Eller är det för tidigt? Vad kan jag träna in för att underlätta för ridningen så småningom?

Jag bor i Uppland på gränsen till Dalälven och Gästrikland.

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men mod. får gärna flytta den om den ligger fel:) Jag behöver tips och råd om hur...
Svar
6
· Visningar
1 718
Senast: nypet
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: Lindon
·
Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 514
Senast: Natasha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025