vill ha mer hull

L

Lill

Har ett 6årigt sto som vi haft i 2 månader.Hon är 168 o ädel mot d magra hållet.Nu får hon ca 15 kg ensilage,lite betfor med foderjäst samt 3 kg krafft groov 90.Skulle vilja att hon la på sig lite vid höftknölarna.Vad föreslår ni??
 
Sv: vill ha mer hull

Jag skulle nog börja med att öka silaget ganska rejält. Om du behöver ändra på kraftfodergivan beror på vad höet innehåller, har du analys?
 
Sv: vill ha mer hull

Vi e inne på 2:a skörden o den har jag tyvärr ingen analys(hm jag vet),men ok öka ensilaget då?
 
Sv: vill ha mer hull

jag ger min tunna arab lusernpellets pga att han behövde gå upp i hull. han är jättefin nu :love:
 
Sv: vill ha mer hull

Öka på hösilag givan om hästen vill äta mer, brukar vara det bästa.

Annars kan du prova byta ut groov 90 till groov 125.
 
Sv: vill ha mer hull

när min häst tunnade ur, oxå 6-åring, så köpte jag kornkross o krafft groov, köpte det i några omgångar o nu äter han bara havre, betfor, hö...:)
 
Sv: vill ha mer hull

Lill skrev:
Vi e inne på 2:a skörden o den har jag tyvärr ingen analys(hm jag vet),men ok öka ensilaget då?
Hm, kanske inte så stor vits att göra analys nu då... men du ser ju hur mycket axen är utvuxna, ett litet "hum" att gå efter i alla fall... Var också inne på lusern ett tag men presis som moonlightgarden tror jag i första hand på att byta ut grooven mot 125 OCH att ge så mycket silage pållan vill äta.
 
Sv: vill ha mer hull

Tack så mycke,nästa år ska jag skicka in både på 1:a skörden o 2:a direkt.Men men man lär så länge man lever.....
 
Sv: vill ha mer hull

Kanske man kan ju aldrig säga säkert. Men den har en högre kvot en groov 90.

Så med det i tanke så kan det hjälpa, beror lite på. Alla hästar är olika.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 332
Senast: Efwa
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp