Vill ha lite bra tränings tips!

lis

Trådstartare
Pållen är inte riden mkt alls fastän han är 9år. Har bara gått rakt fram i skogen några gånger om året. Men nu tränas han sedan 6 veckor tillbaks i dressyr och har en hyfsat bra arbetsgalopp,luftig och fin men blir obalanserad på volt och i övergångar. När man longerar så blir det lätt att han slår om bak så det blir korsgalopp. Tacksam för lite tips på vad jag kan träna på för att få honom mer balanserad.

Sv: Vill ha lite bra tränings tips!

Jag föreslår muskelbyggar tråden som är nålad under ridforumet för tips.

I övrigt skulle jag med tanke på den korta tidsperiod och stora omslag ang. arbete du illustrerar i tråden, vilja höja ett varningens finger för att gå för fort fram, du riskerar en skadad häst om du lägger om arbetet så drastiskt på en så pass kort tidsperiod. att den inte bär sig så som du beskriver beror på att den inte orkar, och ombedes den jobba när den inte orkar, är det rent slitage, inte uppbyggnad vi pratar om, med stor skaderisk på leder, ligament och senor främst som påföjd.

en häst som är äldre dvs helt färdigväxt, och får ett drastiskt ändring i intensitet och belastning om den knappt jobbats tidigare alls, löper dessutom långt större risk att gå sönder än en unghäst som tränas och stärks. med andra ord bör du behandla din 9 åring som en långt skörare individ belastnings mässigt i denna fasen, än en unghäst, då dess leder, senor och ligament inte belastats i tillväxt fasen så som en unghäst görs successivt. detta har man konstaterat är ett minus i fråga om hållbarhet, och just därför är det ännu viktigare med att gå sakta och väl planerat fram.

Senast ändrad:

Håller med mackan att det kanske gått för fort fram. Var försiktig. När det gäller balansövningar kan man göra mycket från marken tex ha en balansbräda som hästen får gå på.25-30 cm bred beroenbde på hur stor hästen är. Man kan även träna på vippbräda. En annan bra övning är om du tex har en stor jordhög som den kan träna på att gå uppför och nedför, träna att stanna, går åt olika håll så den själv får hitta sin balans. (långt grimskaft och grimma) Enkla sidvärtsövingar på marken där hästen får hitta sin balans. Att gå rakt ut i skogen så hästen får lyfta på benen över stock och sten utan att du håller fast den på något sätt är oxå en bra balansövning. Cavaletti utan ryttar.. det finns massor att göra för att träna upp balansen!!

När man longerar så blir det lätt att han slår om bak så det blir korsgalopp. Tacksam för lite tips på vad jag kan träna på för att få honom mer balanserad.

Korsgalopp behöver inte bara vara ett tecken på obalans. Det kan också vara ett symptom på knäledsinflammation som kan uppstå pga överbelastning av olika orsaker.
Har haft det som en sekundär åkomma på min häst och enligt klinikveterinären är det ett vanligt symptom. När leden bedövades så försvann korsgaloppen och efter behandling, vila och långsam igångsättning så har det inte kommit tillbaka.

Har en liknande situation och jag tänkte berätta hur vi lagt upp det:)Blir lite långt det här men uppbyggnad tar tiid;)

Vår är 7 år så lite yngre än din samt riden något mer regelbundet. Inriden sent (4 år) sen igång ordentligt under sommaren då han fyllde 5, sen sporadiskt riden under ett år innan vi köpte honom som 6 åring. Ingen som hellst utbildning utan bara skogsmulleriden då han väl ridits.

Vi började med skrittvändor ut i skog och mark i flera veckor, la in korta travsträckor varefter. Galoppen kom (på rakt skogsväg) efter ca 7 veckor. Sen fick han vila 4 veckor (nov. månad). Red så gott det gick under vintern(vart mycket skritt då det stundtals var snorhalt), lite pulsande i snö (innan den blev för djup). Har ingen tillgång till ridhus eller ens paddock så rakt spår var det som gällde. Fick sen vila igen 3 veckor (slutet av mars).

Nu har han byggt på sig superfint och de som såg honom i höstas tror knappt det är samma häst. Han har helt klart lämnat C-ponny måttet med god marginal gissar jag. Vilken hållning och vilka muskler:love:

Nu 7 månader senare har vi börjat träna och utbilda han på mer allvar. Cavallettiarbete en gång i veckan med några språng över hinder, max 10 språng och inga höjder att tala om. Dressyrarbete 2 gånger i veckan (kan vissa veckor vara tömkörning ett av de passen). Har även hjälp av dressyrinstruktör var 14:e dag. Vila 1-2 dag/veckan, uteritt resten av dagarna.

Tips vi fått av tränaren samt Et som regelbundet kollat honom är att inte nöta för mycket på volt men gärna åttavolter. Vi tränar också på att samla ihop skritten, bara några steg åt gången men riktigt kort så rumpan kommer in under. Massor med övergångar, galopperar bara 5-6 steg sen bryter vi av och fattar om. Om det blir fel galopp (vilket det gärna blir i ena varvet) struntar vi i det och låter han själv fixa det, han får reda ut det helt enkelt. När det blir för obalaser byter han faktsikt av sig själv. (Vår har aldrig gått korsgalop dock)

Vi masserar även bakknäna med arnika på inrådan av Et efter de mer ansträngade passen.

Han går framåt med raketfart och han är så positiv och rolig att rida men trots att vi jobbat på kondisen i 7 månader så blir han fort trött märker man. Et säger att om ½ år till så kommer han vara på topp om vi fortsätter uppbyggnaden och dottern har ett litet mål med L:C efter sommaren:)

Så mitt råd är att skynda långsamt och ge dig ut i skog och mark:) Och glöm inte bort att ge honom vila, inte bara för muskler, leder osv utan även för att smälta allt mentalt.

För att få bättre balans på volterna rekommenderar jag att du tränar mycket på lång tygel både i trav och galopp. Även såna här tömkörnings/longerings selar som man fäster i tömkörningsgjorden, bettet och med en rem runt baken brukar va jätte nyttigt. Hästen går helt rätt, bygger rätt muskler och kan hitta takt och balans jätte bra!:)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 247
Hästhantering Jag har köpt en 6-åring (Tinker). Han är supergosig, men lite gränslös/respektlös i hanteringen. Inte så försiktig utan trampar på och...
2
Svar
23
· Visningar
3 753
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV