oj vad svar, ska försöka utveckla lite hur det går för oss.
Dels så är han helt underbar, tycker han gör framsteg varje dag och vi busar på många olika sätt. Dels provar vi nu med perellis 7 games för att se hur han svarar på det.
Vi var ute och red igår och det är inga större problem med en kompis som drar. Upplever att han ändå är positiv till att gå ut i skogen på äventyr. Även om han inte vill galoppera. Galoppen går bra hemåt, men om kompisen springer om honom eller om man hejjar på (positivt) så saktar han av. Funderar om han då blir osäker... Försöker testa lite olika för att se vad han svarar på. Har även provat med att ge godis efter olika komandon, han är väldigt matglad Det funkar sålänge han direkt får belöningen.
Det jag funderar på är att förra ägaren blev rädd för honom och inte vågade rida. Dels för att han sparkade bakut och för att hon var nybörjare. Så vet inte om han kan ha satt i system att göra så för att slippa galoppera? Gör hästar det?
Att tillägga är också att han tjorvar mycket i början men att han ger med sig efter en stund.
Han är inte så utbildad men vet vad svänga, framåt, fattning osv är.
Jo, juste. Han har även lärt sig att flytta sig från pallen för då kommer inte ryttare upp. Så återigen får man diskutera med honom... Är tålamod en Tinker-ägares bästa vän?
Du har fått många bra svar. Jag säger som övriga: en sexårig tinker är inte helt färdig i kroppen. Galopp på ridbanan är jobbigt, att den sparkar bakut i fattningen är säkert ”jag försöker göra rätt men det är SVÅRT”. Jag skulle galoppera mer ute och mindre på banan ett tag.
Att den flyttar sig från pallen kan förstås vara en olat men av det du beskrivit är det nog det jag mest skulle hålla lite koll på. Jag hade en häst (också ungt kallblod) som gjorde så och det var smärtrelaterat.
Trotstanken tycker jag du ska släppa helt. Ge det tid och rid för en tränare som förstår er båda.