vill ha jack russell terrier

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare katja40
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 5 029
K

katja40

nu vill jag ha allas svar. dom som vet alltså! och svaren ska vara ärliga till 100%... - hur är jack russell terrier. ni som har kan väll beskriva. vart ska dom bo? vart passar dom? barn/icke barnfamilj. lägenhet/hus? landet/storstaden?! har länge funderat på att skaffa en sån, men alla säger bara "nej gör inte det, dom är så livlig, skäller precis jämt, tuggar sönder huset och vänder allt upp och ner" men då tror jag att det beror på familjen, eller? hur hunden växer upp och hur människorna beter sig mot hunden. vad hunden har fått lära sig från liten osv. jag har också hört att dom kräver väääldigt mycket, trots att dom är så liten. skulle en jack russell passa mig? jag är 20 år. sysslar mycket med löpning/längdskidåkning! bor i skogen med mor och far. inte en enda granne inom 2 kilometers håll. en bra bit ut till grusvägen där det kommer typ 7 bilar per timme! max! jag har praktik inte så långt härifrån, bara på förmiddagarna. vad tycker ni? skulle en jack russell passa mig? :o :D

Sv: vill ha jack russell terrier

hej=)
jag har haft russel i 17 år....har nog sett både det du beskriver att du hört samt det totalt motsatta!.
det ÄR människorna omkring hundarna som stökar till det och inte ger hunden en uppgift eller några regler.

det är som att ha en str hund som kräver en del mental aktivering och lydnad. den är ofta envis och vill gå lite sin egen väg. det krävs en stoooor portion tålamod i träningen=)
den första jack russeln var en sån hund som INGEN annan hund bråkade med. han var liksom som om han redan var president över alla hundar. men var aldrig agressiv. han kunde lätt lära sig att vara ensam hemma. tiken vi har nu är 4 år och henne har vi haft i 3 år. hon ylar fortfarande när man lämnar henne. hon är mkt mer påverkad av flytt och när saker inte är som vanligt oxå. hon jagar oxå om hon går lös i skogen så det går inte aalls. den första, hanen, lärde sig att INTE jaga och tyckte det var mkt roligt att träna tillsammans med oss människor. även om han verkligen var en envis terrier=)
tiken nu låtsas att hon inte kan lära sig saker, lilla hjärtat.
så det är vädigt olika, men JAAA! de är väldigt mkt hund i litet format ofta med stark jaktinstinkt.

men får de tillräckligt med motion och mental aktivering så kan de fungera jättefint i en aktiv familj som du verkar ha. om man sen bor i lägenhet eller hus har mindre betydelse.
fråga gärna mer specifika frågor=)

tack så jättemycket för svaren!! :D
okej, så dom kan alltså vara så pass olika i sättet. jag känner inte någon som har en jack russell jusst nu! så jag har aldrig i hela mitt liv varken klappat en, eller sett en i verkligheten. bara i filmer och på datorn och så! men jag gillar verkligen att alla ser så pass olika ut i teckningarna. ingen ser ju exakt likadan ut! å att de finns både vitt, svart och brunt. högställda och lågställa. släthåriga och strävhåriga... finns mycket olika till skillnad från till exempel rottweiller, hur dom ser ut! men jag ska nog satsa på en jack russell. dom verka så speciella på nåt vis! att det inte är någon "mysa i soffan hela dagen" - hund har jag förstått! det är aktivering som gäller på alla sätt och vis! men då kanske du vet hur dom är i inlärning? såna här små enkla saker som "sitt" "ligg" "vacker tass" "stanna kvar" å sånt? är det lätt att få in sånt i skallen på dom, eller vill dom gå sin egen väg även då? :angel:

det gäller att börja tidigt...de gör nog lite som de tycker är bäst! dvs se till att hitta rätt motivering=)
Bosse han var ju som sagt mer samabetsvillig o lärde sig snabbt.
men lilla Alwa nu...hon låtsades att hon inte kunde SITT på kommando på ett halvår. spelade ingen roll om vi hade pipboll, tennisboll, skinka, ost köttfärsbitar, kyckling inget fungerade=)) men hon e ganska knasig av sig....................
har även haft en halv jack russel, korsad med whippet, hon var extremt mammig, så hon hade oxå lätt för att lära sig=)

Mellan de jack russell jag träffat har det varit otroligt stor skillnad. Men de har varit ungefär lika många på varje sida.

Min bror har en jack russell som är otroligt lugn och snäll. Hon kräver inget men hänger med på allt. Hon är nöjd bara hon får vara med, men orkar hur mycket som helst:) Hennes mamma är lika dan, lugn och trevlig.

Men så finns de också dom som inte har av och på knapp, som bara flänger runt och skäller. Jag tror de både är arv men också mycket hur dom uppfostras.

Jag tror visst dom kan mysa hela dagen i soffan i mellan åt bara dom tillräckligt med motion annars :) och visst går det att träna dom, bara du hittar motivation, och de kan vara allt mellan en pinne, godis eller boll. Dom är inte svår-lärda, men dom är avlade för att ta egna snabba beslut.

det är fel att säga att de inte är svårlärda...
av alla terrierraser jag har o har haft kontakt med så är jack russeln den med mest egen vilja och envishet.
MEN har man viljan att lära sig och läsa på och inte har huvet sitt under armen=) så är deras otroliga charm ett plus som övergår all envishet!

Jag har haft Jack Russell sedan 1999. Jag har haft flera olika modeller och varianter under årens lopp och det skiljer sig väldigt mellan de olika linjerna. En Jack Russell är en rolig hund som är kul att jobba med.

Ingen av de jag har haft har varit speciellt skälliga. Inte speciellt ettriga heller. Men de har en egen vilja. De är dock väldigt arbetsvilliga och gillar att jobba. Och kräver att få jobba. Man ska inte köpa en JRT ifall man vill ligga på soffan och lata sig.

Min russell är en soffpotatis när vi är hemma. Skäller inte i lägenheten (om man inte glömmer balkongdörren öppen så han kan vara ute på den och se när andra hundar går förbi). Då skäller han.

Sen kan han skälla vid hundmöten med han inte är aggressiv, vill fram och hälsa och får han inte det så väljer han skall som utlopp för frustrationen. Men det är en uppfostringssak och den som hade honom fram till 2 år hade inte ens lärt honom att sitta!

Han är hyffsat rolig att göra saker med, är med på det mesta och orkar gå en heldagskurs t ex.

Men för att han ska hålla sig trevlig så måste han ju få motion varje dag och även jobba med huvudet! Vi varvar konditionsträning med styrketräning (just nu bär han saker i klövjeväska men vi ska börja med weight pull också). Sen lär vi in lite tricks med klicker och så tränar vi rallylydnad. Om det blir möjligt ska vi även testa på konstgryt!

Hänga med på löpning och längdskidor (men inte för fort, de är ändå ganska små) på lååååånga turer lär den älska (när den är vuxen sen...) Men de vill gärna jobba med huvudet också. Spåra, tricks osv.

Mjae de är väldigt lättlärda bara du hittar RÄTT motivation för just den hunden. Det måste vara värt det för att de ska lyda :D

Du kan få låna min i en vecka om du vill ;) Så får du testa en gladlynt men ouppfostrad variant :D

Haha, minns när jag hade med mig mammas jack russel, Jonte, på hundkurs under gymnasiet.
Då var han unghund, minns ej exakt ålder, men runt 1 år tror jag.
Han var väldigt kräsen, inget godis var gott nog, vägrade ta några som helst mutor. (konstigt nog var han väldigt lik mig i yngre år, svarade "nej, det har jag hemma" på alla frågor om jag ville ha glass, godis etc. Bara för att slippa säga "Tack" :o

Sedan var han plötsligt väldigt lättlärd och helt felaktiga kommandon fastnade i fel ögonblick.
Som t.ex, jag vill få honom att gå fot och råkade säga "nej!" för något i samma veva och VIPS så betydde Nej! = gå fot

Detsamma om man säger "Ssss". Han reagerar, tittar på en med undrande blick och sedan kör han hela sitt register med konster som "sitt, ligg, rulla runt & skall" Och sedan ser han skitnöjd ut och vill ha godis :D

Du kanske skall ändra infot i din pres? Där står att du är 40 år o arbetar som veterinär?

Jack russel är en jakthund, en sk grythund, kanske därför dom gärna gräver?
Det finns dessutom två varianter, en som reggas i SKK o en som reggas i JRTC of GB.

Du har redan en unghund som verkar drälla runt som den vill på gården o i skogen, det lär inte en jrt bli nöjd med.
Hur ser ditt liv ut om 2, 5, 7, 10 år?

Innan du låser fast dig vid en viss ras så se till att träffa så många olika individer som möjligt av rasen, på jaktprov, lydnads o agilitytävlingar samt inte minst på utställningar, där pratar ägare o uppfödare gärna om sina raser o det är ett perfekt tillfälle att se o träffa många individer o att knyta kontakter.

Jag är inne på min JRT nr 2, och ja de kan vara mycket olika men är underbara på sitt egna lilla sätt.;)

Den första hunden jag hade var väldigt självständig, kan själv helt enkelt. Va mycket svår att motivera i träning, tyckte han inte de va roligt så bara gick det inte med alla tänkbara mutor i hela världen (jo, kanske hade fungerat med katter). Han va skällig om han ville något som han inte fick, då kom trotsen fram oavsett ålder. Men han va världen snällaste att hantera i övrigt, kunde nog göra vad som helst han gick med på allt. Kommer alltid att älska denna underbara lilla kille!:love:

Den som jag har nu är snart 2 år och är raka motsatsen, han är mer mammig i typen. Han hänger med på allt bara han får vara med så är han nöjd. Vi tränar en hel del viltspår, lydnad (både vanlig tävlingslydnad och rally) och han är ganska lätt motiverad. OK, ibland ser man att han ifrågasätter vissa moment som han tycker verkar helt meningslöst att lära sig men det går om man är lite envis så. Han är en lättlärd hund, han lär sig saker väldigt fort. Men man måste påminna honom lite då och då att det är faktiskt matte som du ska lyssna på och som bestämmer…men det är nog lite rastypiskt det där!;)

Att ligga och mysa i soffan eller sängen är helt underbart, bara man får jobba lite också. Som många har skrivit så kräver de mycket motion och hjängympa. Det räcker inte bara att få följa med ut och springa en runda. Är nog rätt bra att hitta en aktivitet som passar både hunden och dig.

Hänga med på löpning och längdskidor (men inte för fort, de är ändå ganska små)
Visst kan de hänga med ut på turer, min är med ute i skogen och rider och han hänger med utan problem. Finns ju olika varianter, min är en högställd.

Som sagt en liten hund som kräver en hel del, men ger man hunden det den behöver så har man en underbar vän som man kan ha otroligt roligt med! :laugh:
(Men träffa gärna lite JRT så du får en känsla för om denna hund passar just dig)

Ja de springer hur länge som helst men det finns ju begränsning i vilka farter de pallar med ;)

Fast jag tycker inte dom är svårlärda, man behöver en motivation, och det kan vara precis allting mellan godis eller en kampleksak.

Du kan få mer gratis av andra raser, men dom är inte svårlärda.

VALLHUND: Nej, jag tänker inte ändra infot, detta är min mammas konto och hon är vet. Hon gick med på att jag fick göra en tråd här...
seb tycker inte jag att min hund bara "dräller omkring" på gården, visst tar vi långa promenader och så, men att koppla han runt magen på mig och ta en löptur efter vägen är inte de lättaste, möter vi en hund så blir han så ivrig om jag inte hinner säga till han i förväg! Och en knyck från han som väger 40 kg är inte lätt att stå emot! ;) Jusst därför vill jag ha en mindre hund också, men som kräver lika mycket då vi är aktiva i vår familj! Och en jack russell är en ras som skulle vara perfelta för oss! :D

och till alla andra, super tack för era tips och historier om era jack russlar! Kul att läsa, verkligen! :idea:

seb tycker inte jag att min hund bara "dräller omkring" på gården, visst tar vi långa promenader och så, men att koppla han runt magen på mig och ta en löptur efter vägen är inte de lättaste, möter vi en hund så blir han så ivrig om jag inte hinner säga till han i förväg! Och en knyck från han som väger 40 kg är inte lätt att stå emot! ;) Jusst därför vill jag ha en mindre hund också, men som kräver lika mycket då vi är aktiva i vår familj! Och en jack russell är en ras som skulle vara perfelta för oss! :D

Men alltså, varför satsar du inte på att lösa problemet med hunden du har istället för att skaffa en till?

Jag skulle lösa problemen med hund nr ett innan jag skaffade hund nr två. unga hundar, särskilt valpar tar efter en vuxen hund mer än man tror så det är att skaffa sig merjobb åt båda hållen. Sen ska jag inte säga att det bara är dåliga saker dom lär sig utan självklart lika mycket bra saker.

Min mamma hade tills för någon månad sedan en JRT. Världens mysigaste, goaste och personliga hund. Men även världens mest envisa, säregna och oberoende hund. Han behövde INTE husse och matte. Fick han så tog han gärna saker i egen tass och löste problemen på sitt eget vis, ibland bra och ibland mindre passande.

Han var lättlärd, men svårmotiverad. du fick inget gratis av honom utan fick jobba röven av dig om han var på det humöret för att få hans fulla uppmärksamhet. Det krävdes påhittighet då det varierade vad som passade herrn. men när du väl var DÄR, var han lättlärd, kvick och hur rolig att jobba med som helt.

Och inte för det, var han på sitt bästa humör hade du en hund som visste vad du ville innan du han tänka det själv.

Han kunde vara något bjäbbig vid besök, när folk ringde eller knackade på dörren. dock aldrig något som min mor la särskilt stor vikt vid. Skällandet är precis som med andra hundraser som har lätt till skall, en uppfostringsfråga.

Något som min mor lärde in fort var skillnaden mellan aktivitet och vila. Och hon hade aldrig några problem med en hund som for runt inne, tuggade på saker eller inte kunde vara själv.

Jag anser att en JRT kräver sin ägare. Dom behöver mycket stimulans både fysiskt och mentalt. Får en JRT det dom behöver är dom som vilka andra goa familjemedlemmar som helst.

Det har oftast inte att göra med rasen i sig, eller på ett vis men det finns mer eller mindre krävande raser och en nöjd, glad och rätt stimulerad hund påvisar sällan i mina ögon upp felbeteende.

Självklart är det bästa att lösa problemet först! Det håller jag med om. :) Men den vi har nu är 1 år och 7 månader och fortfarande väldigt valpig! Men jag känner att de ändå saknas något! Men som sagt, hinner jag se den mötande hunden före han så är det inga problem. Då hinner jag förbereda han på det, men det är då han skvitter till utan förvarning och ser hunden, som han blir svår att stoppa! Då tror han att det är OK efterssom jag inte hunnit säga något. Och hur man löser ett sånt problem, det är ju mer möte med andra hundar och helt enkelt träna bort det så...:)

VALLHUND: Nej, jag tänker inte ändra infot, detta är min mammas konto och hon är vet. Hon gick med på att jag fick göra en tråd här...

och till alla andra, super tack för era tips och historier om era jack russlar! Kul att läsa, verkligen! :idea:

Och varför öppnar du inte ett eget konto?
Jag skulle skämmas ögonen på mig om mitt hundägande barn trodde att tikar inte löpte innan de var 2 år. Iaf om barnet var över 6 år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vinthund som gårdshund?
  • Akvarietråden V
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka