Vill ha ett föl!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirre_1
  • Startdatum Startdatum
M

Mirre_1

Hej!

Är helt grön på det här med avel men min stora dröm har alltid varit ett litet föl. Vi hade ett hemma när jag var liten och den kontakten jag fick med den hästen har jag aldrig upplevt med någon annan häst verken innan eller efter. Jag vet att detta låter väldigt barnsligt men än så länge är det bara en dröm. Däremot så vill jag höra mig för lite vad ni tycker är det bästa att göra.

Jag har själv tre hästar varav en är ett sto hon är tio år gammal korsning arab/lipp, har aldrig fått föl. Hon har inga meriter alls men är en väldigt trevlig häst och funkar alldedes ypperligt som skogsmulle häst (vilket är vad jag vill ha).

Är det lämpligt att betäcka henne och i så fall med vad?

Eller ska man försöka hitta ett sto som man kan få "låna" för att betäcka och vad ska man tänka på i så fall och hur väljer man hingst?

Finns det några andra sätt? Jag har massor med fråger så jag vill ha så mycket tankar och råd som möjligt.

Tycker ni att det är en korkad ide så meddela gärna det oxå men gärna då med en bra motivering, tänk på att det inte är något som är planerat ännu.

// Mirre

Sv: Vill ha ett föl!

Jag skulle försöka hitta en märr som redan är dräktig - och sen kunna följa fölet på nära håll utan att egentligen ta de stora riskerna (ekonomiskt).

jag är ganska rabiat anti-avlare på ston bara för att ägarna gillar dem....så jag tycker ju förstås inte att du skall betäcka ditt sto.

Att låna ett sto kan ju också vara tänkbart...

Hej!

Jag är ju som sakt inte speciellt insatt i avel vad gäller hästar har dock lite koll vad gäller hundar och vet därifrån att man inte avlar på vad som helst. Jag kan mycket väl förstå dina åsikter om att inte avla på ett sto bara för att ägaren gillar dem. Däremot är det många som har sakt till mig att ston mår bra av att få ett föl och det var då tanken på att betäcka mitt började gro. Planen var ju att behålla fölet själv.

Mycket bra ide att hitta ett sto som redan är dräktigt har inte ens tänkt så långt.

Något annat man ska tänka på?

// Mirre

Du kan ju även köpa ett föl som redan är fött, så vet du mer vad du får än om du betäcker själv. Många föl som är födda eller föds nu i vår är redan till salu för leverans i höst när de är avvanda.

Man skall inte lyssna på allt tokigt som sägs. Att ta ett föl på ett sto bara för att det skulle vara bra för stoet är lika dumt som att katthonor måste få en kull innan de kastreras.

Vore jag dig så skulle jag som sagt leta efter ett sto som redan är dräktigt, kolla på stuterier till den ras du är intresserad av, och sen kan du "beställa" en fölunge...

Om du iallafall betäcker ditt sto, så ta en av raserna som redan finns i henne.

Allt beror ju på vad man är ute efter och vad man hoppas åstadkomma. Alla människor som har barn är inte perfekt avelsmaterial heller. Om man är ute efter en avkomma att behålla själv så ser jag inte problemet med att ta ett föl efter ditt sto. Att sätta föl till världen som inte "håller måttet" och som sedan inte går att sälja, tycker jag däremot inte är till fördel för någon.

Det ena utesluter i och för sig inte alls det andra. Om du "bara" vill vara med om miraklet kan du ju lika gärna låna ett sto och om du sedan får smak för det hela betäcka eller låna sto igen till nästa år.

mvh
Lejonelle

Hej!

Svar till alla.

Tack för era tips.

Min tanke med ett föl är ju att jag vill vara med från början, vilket gör att köp av ett avvant föl blir lite fel.

Givetvis om jag nu skulle betäcka mitt sto så tar jag en av raserna som redan är i henne, käns onödigt att blanda in en till. Detta käns dock inte som det är aktuellt men en liten fråga, hon är ju arab/lipp. Vad skulle ni valt för hingst?

Xeline! Finns det ingen anledning till allt prat om att det skulle vara bra för ett sto att få föl? Menar endel säger ju att dom mognar när dom har fått ett föl tex?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka