Vill ha en tjockare svans!!

Min hade en fjantig svans när han kom till mig, han hade kliat av den på grund av att han var lite halvtaskig i magen och inte hållits ren i rumpan.

Lösningen, regelbundet tvättad och oljad rumpa (såklart viktigast så han slutade klia). Cowboy magic gel :love: i svansen efter tvätt och sprej dagligen innan borstning så att det aldrig blir någon tova. Nu tre år senare har han en jättefin svans :D

Och bra foder förstås så han inte har näringsbrist längre.

Hej jag har precis köpt en ny häst som har väldigt tunn och ganska kort svans som jag vill ska vara lång och tjock. Hon är 6 år nu och jag har en film ifrån när hon var fyra då hon har en jättetjock, lång och fin svans. Jag vill gärna att hon ska ha en sån svans igen. Hur ska jag göra? Tack på förhand:)

Se till att hästen är bra i magen och inte kliar sig.
Se till att hästen får sina behov täckta och att mineralerna, både micro och makro, är i balans.
Borsta aldrig med piggborste utan red ut med fingrarna det mesta och borsta bara en gång i veckan och då med en bra borste som inte sliter och då efter sprayning med någon bra pälsglans. Överanvänd dock inte pälsglans utan en gång i veckan räcker.
Håll svansen ren och använd bra produkter till tvätt.
Klipp regelbundet så att svansen inte blir så lång att hästen trampar på den. Då slits strån ur och svansen blir tunnare.

Jag har före- och efterbilder på min hästs otroliga svans- och mantillväxt, men jag kan inte få in bilderna i tråden. Väldigt irriterande. :rage:

Tack. :)
Har försökt med det, men inte lyckats. Ska prova igen när jag har tid. Inte lätt att vara ett tekniskt pucko... :crazy:

Tack, provar igen. :up:

@Terese Annars gör så här, skicka ett pm till dig själv på fb och ladda upp bilderna i det. På datorn högerklickar man och kopierar bildadressen och klistrar sedan in här. Inte säker på hur det funkar på mobil och det bara är att kopiera och klistra in.
Sen måste det PM:et ligga kvar tills folk sett bilderna, tar man bort det pm:et försvinner bilderna.
Så brukar jag lägga upp/dela mina bilder här. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 807
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar