Ta inte det här på fel sätt, men det att du tänker att månadskostnaden skulle bli ca 3000 "och det har de råd med" visar att du kanske inte fullt ut förstår vad det innebär att ha egen häst (och att vara vuxen). '
För det första har jag svårt att se hur man kan hålla häst för 3000 i månaden. 500 för lösdrift låter extremt billigt, men i vilket fall som helst så tillkommer ju foder. Även om du hittar ett billigt grovfoder för 2,50/kg, och det har bra värden osv så du inte behöver ge nåt kraftfoder, så blir bara det 25 kr/dag om hästen äter 10 kg (vilket inte är speciellt mycket alls). Det är ca 750 kr i månaden, om hästen klarar sig på BARA ett billigt grovfoder. Sannolikt har du dock inte sån tur utan behöver ge ett dyrare grovfoder/komplettera med kraftfoder etc.
Hästen behöver verkas och kanske skos. Jag betalar ca 1000 kr för en vanlig skoning var 6:e vecka. Även om du har tur och bara behöver skos var 8:e vecka så är det 500 i månaden. Hästen bör vara försäkrad. Min häst har rätt låg livförsäkring och medelhög veterinärvård och kostar runt 700 i månaden. Du bör nog räkna på minst 500 i månaden på försäkring för en ridhäst.
Bara nu är vi uppe i 2250 kr/månaden. Då har jag inte räknat med träningar, tävlingar (för du ville ju tävla), ev. anläggningskort, resa till och från stall/träning/tävling, utrustning, vaccination, tandkoll, akuta veterinärbesök, maskprov, ev. avmaskning, utrustning osv. Inte en chans att du klarar det på bara 3000 kr/månaden, säger jag.
Och för det andra så undrar jag över hur du tvärsäkert kan säga att dina föräldrar har råd med 3000 kr i månaden. Har du full inblick i deras ekonomi? Vet du att de har flera tusen över varje månad som de inte har någonstans att stoppa? Dvs de spar inte för renovering av hus, köpa ny bil, en inplanerad resa, gå ut och äta på restaurang etc. Sånt kanske är viktigt för dem och något de väljer att lägga sina pengar på, hellre än på ditt intresse, som de kanske inte delar. Som förälder till en 14-årig hästägare krävs dessutom mycket mer än "bara" ett antal tusen kr över varje månad. De kommer behöva lägga mycket av sin tid och ork på dig och ditt intresse, om du skulle få en egen häst.
Jag tycker som flera andra, leta medryttarhäst

Med tanke på priserna du skriver om antar jag att du bor ganska "avsides", och då brukar det ofta vara lättare att hitta medryttarhästar än i storstäderna. Erbjuder du dig att hjälpa till i stallet osv i utbyte mot ridning tror jag du kan utvecklas mycket tills du är äldre och kan köpa en häst helt själv!