Vill få en piggare häst med mer energi?

F

Fitness

Vill att min D-ponny ska bli piggare och energiskare.
i nuläget får han 7-8 kg hö, 0,75 kg havre, 0,75 kg kraft grund och 1 kg betfor med 2 dl olja i per dag.
Kan jag göra några förändringar?

Sv: Vill få en piggare häst med mer energi?

Du kan väl göra precis hur mycket förändringar som helst...;)

Vad har grovfodret för värden?

Hur är ponnyn i hull och muskulatur?

Varför ger du både havre och Krafft Grund?

Jo , det blir det nog, men eftersom det kan vara en större eller mindre mängd vatten så spelar det inte så stor roll.

1 kg betfor är alltid 1 kg betfor, och det kan man ge, även om de flesta kanske inte gör det.;)

Hej!

Hur mycket rider du då?
Får har tillräckligt med mat i förhållande till din ridning?
Och har han kondition nog att vara pigg och energisk?

Min tjej är "trögare" när hon är ur kondition, liksom när hon får för lite mat i förhållande till mängd motion hon får.. Just nu får vi håla det så tyvärr då hon skrittar igång efter ännu en skada...

/ Lavinia, som inte uppskattar att åka av överglad häst med energiöverskott

Du kan väl göra precis hur mycket förändringar som helst...;)

Vad har grovfodret för värden?

Hur är ponnyn i hull och muskulatur?

Varför ger du både havre och Krafft Grund?

har ingen analys på grovfodret men det är bra kvalitet, enligt dom som köper in höet.

Han är normal i både hull och muskulatur, är av ädlare modell och har inte så överdrivet mkt muskler. Konditionen är bra!

Förra ägaren gav kraft och så havre som komliment.

Jag rider sex dagar i veckan. 1-2 dagar dressyr och resten utomhus, går mkt i skogen och klätrar och så.

Jag spånade mest. Tycker det är lite läskigt med så mycket betfor (oavsett vatten), eftersom det är socker borde det väl bli en snabb sockerkick för att sedan bli en snabb sockerdal.

Inget jag strävar efter med en häst som blir lite seg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar