Villbytanamn
Trådstartare
Jo absolut men lika bra att veta hur det kommer att ligga till onödigt att byta om folk ändå inte ändrar på sig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och du kan egentligen inte veta om folk ändrar sig förrän du bytt.Jo absolut men lika bra att veta hur det kommer att ligga till onödigt att byta om folk ändå inte ändrar på sig.
Du kommer ju att träffa många, många människor i ditt liv. Du är ung och hela ditt umgänge kommer inte att vara din envisa familj eller hälften av dina nuvarande vänner. Byt namn om det är vad du vill göra - rätta sedan dem som tilltalar dig fel, ignorera dem eller låt dem göra som de vill. Valet är ditt!Jo absolut men lika bra att veta hur det kommer att ligga till onödigt att byta om folk ändå inte ändrar på sig.
Så har jag gjort. Har mitt fulla namn (dubbelnamn) endast på LinkedIn just nu, i övrigt mitt ”nya” kortare namn. Alla i min närhet använder det, inte föräldrarna dock och på jobbet använder de mina initialer från dubbelnamnet. Men alla mina vänner, bekantskaper och egentligen alla på jobbet förutom mitt närmsta team kallar mig mitt kortare namn.Om inte annat kan du ju börja med att presentera dig för nya bekantskaper som Willy och be dina vänner att fasa in det som smeknamn. Vi är rätt många som skiftar i tilltal när vi blir vuxna tror jag, även om det inte är ett regelrätt namnbyte.
Börja kalla dem för ett helt nytt namn med motiveringen, "men du känns faktiskt mer som en ___valfritt namn___för mig", så kanske budskapet går in tillslut. Det är ju inte deras känslor inför ditt namn som ska avgöra vilket namn du har och vad du kallas.Skulle bara få kommentaren jag känner dig som wilmer, du kommer alltid att vara wilmer för mig.
Och det är ett bevis på att hen inte respekterar dig... (eventuellt att vissa begåvningshandikapp kan undantas här.)Skulle bara få kommentaren jag känner dig som wilmer, du kommer alltid att vara wilmer för mig.
Svårt är det ju inte. För den som vill.Håller med det är en tråkig attityd, men jag kan förstå att det är väldigt svårt att kalla någon nånting annat efter så många år!
Jag håller med, svårt är det verkligen inte. Saker och ting byter namn hela tiden och de flesta av oss rycker på axlarna och anammar det nya utan problem. Smeknamn kommer och går också. Min mamma kallar mig liksom inte för "stump" längre, även om hon gjorde det mina första tio-tolv levnadsår.Svårt är det ju inte. För den som vill.
Känslosamt kanske om en själv har valt namn till sitt barn från början. Men det är en helt annan sak, och kan inte vara det som ska styra det vuxna barnets beslut för evigt.
Har ett liknande smeknamn på mitt barn och undrar hur länge jag kan hålla i med det, 10-12 var längre än jag hoppats så känns braJag håller med, svårt är det verkligen inte. Saker och ting byter namn hela tiden och de flesta av oss rycker på axlarna och anammar det nya utan problem. Smeknamn kommer och går också. Min mamma kallar mig liksom inte för "stump" längre, även om hon gjorde det mina första tio-tolv levnadsår.
Det vore ju särskilt enkelt om någon jag bryr mig om Ber mig ändra på hur jag tilltalar dem.
Kanske folk accepterar det med tidenHar ett liknande smeknamn på mitt barn och undrar hur länge jag kan hålla i med det, 10-12 var längre än jag hoppats så känns bra
I övrigt vidhåller jag, byt namn bara ts.
Iaf i alla nya sammanhang kommer du få heta det du vill.
Men bara gör det, om det är viktigt för dig?Hade nån jag känt länge bytt namn hade jag direkt försökt att lära mig det nya trist att inte folk vill behandla mig så.
Jag är nyfiken av mig så jag frågade faktiskt mina föräldrar om hur de skulle reagera om jag ville byta namn.Håller med det är en tråkig attityd, men jag kan förstå att det är väldigt svårt att kalla någon nånting annat efter så många år!
Hej!,Jag håller inte med. En släkting till mig bytte namn för... 8-9 år sedan? I början var jag tvungen att anstränga mig för att säga rätt men nu tänker jag definitivt direkt på det nya namnet och minns knappt att hen någonsin har hetat det gamla.
Men tråkigt att höra att du har tröga personer i omgivningen!
Nja det är inte väldigt svårt. Tycker man det har man nog inte haft särskilt mycket motgångar i livet. Det är kanske inte heller väldigt lätt, men det är görbart. Vill man inte ens försöka är man allt rätt rövig.Håller med det är en tråkig attityd, men jag kan förstå att det är väldigt svårt att kalla någon nånting annat efter så många år!
Minns inte exakt men kanske 20 år? Vi har sällan direktkontakt så jag tror att det var hens förälder som berättade för min i alla fall. Typ "X heter inte det längre utan Y". För oss fanns det inte på kartan att vägra använda det nya namnet när vi pratade med eller om släktingen efter det.Hej!,
Hur länge hade din släkting haft sitt namn innan hen bytte? Hur fick personen omgivningen att kalla hen för sitt "nya namn"?