vill börja tävla man kan inte mkt om ..

P

Paaulinaa

jag vill börja tävla med min 7 årige ponny . men kan typ inget om sånt här LA LB och sånt , ngn som vill vara snäll och förklara de för mej? ^^

Sv: vill börja tävla man kan inte mkt om ..

Lb, La osv beror på vilken ponny du har (alltså kat A,B,C lr D)
Men för en d-ponny så är det såhär:

Ld: 80cm
Lc: 90cm
Lb: 1m
La: 1,10m

C-ponny

Ld: 70cm
Lc: 80cm
Lb: 90cm
La: 1m

B-ponny

Ld: 60cm
Lc: 70cm
Lb: 80cm
La: 90cm

A-ponny

Ld: 50cm
Lc: 60cm
Lb: 70cm
La: 80cm

Men allt om tävling får du lära dej när du tar grönt kort!

Om du inte har ngn tävlingsvana alls måste du först och främst ta grönt kort som missonly påpekade.

Annars kan du börja med att åka runt på lite träningstävlingar, där behövs inget grönt kort och bra träning som sagt

okej, men vad är grönt kort för ngt då?

Grönt Kort är ett kort som bevisar att du genomgått en kurs i vett och etikett.... Ja altså att du får lära dig grunderna om hur en tävling funkar och hur man uppför sig, + grundläggande kunskaper om TR (tävlingsreglementet) och hur man läser det.

Grönt kort tar du genom en ridklubb, så ring och hör när nästa kurs startar!

Ett annat tips som oxå de ovan skrivit, börja med Clear Round, Pay & Jump och liknande där finns det massor med kunnig personal som kan hjälpa dig. Sedan när man känner sig redo löser man en tävlingslicens och ger sig ut på lokala tävlingar runt om i ditt distrikt!

Kortet innefattar säkert mycket mycket mer men just nu känns det som om det var 100 år sen jag tog det, tror det va 1995 eller nåt...

Hoppas att du vart ngt klarare över det hela. Och Lycka till!

okej hehe tack så mkt (:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fiorano
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V