vill bli mjukare i handen...

I

Isan

hur kan man träna så att man får en mjukare hand när man rider, jag brukar bli alldeles för hård i (och använder den för mkt) handen när jag rider min travare...

Så skriv gärna tips på hur man kan träna både från marken och hästryggen, lr finns det ingen genväg?! :cry:

Sv: vill bli mjukare i handen...

Jag fick tipset att ha händerna med tummen högst som vanligt. Men böja handleden ngt innåt mot varandra. Och sen viktigast av allt - Håll löst i tyglarna. Du ska bara hålla så mkt så att du har ett bra grepp om tygeln så den inte glider. Sen - slappna av i armar och i axlar.

Men man måste tänka själv på det hela tiden om man inte har ngn som kommenterar, och det är kanske inte så ofta. Så är det bara att träna in den "nya vanan":p

Lycka till:laugh:

okey tack så jätte mkt för tipset ska testa det imorrn :) rider lektion 1 gång i veckan så det är där jag fått veta att jag e för hård och använder handen för mkt och sitsen för lite, men så fort som nån påpekar det så brukar det genast gå bättre, så nu ska jag verkligen gå in för att bli mjukare igen, både för hästens och min egen skull :p

Rider själv en känslig travare.
Har fått helt tänka om. Fick sitta och påpeka åt mig själv som om jag stod bredvid när jag red och hela tiden "carro slappna av i händerna, använd sätet".
I början fick jag sitta och tänka på det hela tiden. Nu ibland kan jag bli arg över att hästen inte fungerar när jag rider och efter mycket frustration kommer jag på mig själv, man kanske sku använda benen/sitsen mera och mindre tyglar.

Du får helt enkel vara din egen ridlärare och hela tiden tänka
"hur sitter jag nu?"
"HUr ser det ut"
bli mera uppmärksam på dig själv.

Lycka till!

japp va skicklig jag kommer känna mej, elev och ridlärare på samma gång, d e inte många som klarar av :p
Ne men tack för hjälpen :)

Om man tänker på hur det känns för hästen blir man (iaf jag) mer följsam. Och rid ibland helt utan tygelkontakt alternativt bettlöst - då samordnar man sina hjäper på ett annat (annorlunda) sätt och rider mindre "med handen".

Det som funkar för mig är att i stort sett hela tiden korrigera mig själv. Rider mkt ensam, och då passar jag på att kolla av:
sitter jag rakt över hästen, är jag tydlig med inre sittben, låter jag axlar och skuldror röra sig avslappnat, är jag låst i handen etc Jag brukar börja när jag skrttar fram och verkligen känna att benen längs, tar stöd i stigbyglarna, att höfterna är öppna, att överkroppen pendlar med i hästens rörelser, att jag sträcker på nacken och sitter lodrätt.
Just handen vill jag ha sluten om tygeln men mjuk och framförallt följsam, och där hänger det för mig mer på axlar och skuldror än själva handen.

Jag har fått mkt hjälp med sits och förhållningssätt av Sally Swift, jag rekommenderar hennes böcker, även om jag inte applicerar allt.

Just det problemet har jag bara haft en gång, jag brukar ofta bli för mjuk istället... :rofl:

slappna av i hand, armar, axlar (men se till att inte förlora sitsen!) - spänner du där så blir också handen spänd och hård.
Mjukt tygelgrepp; tänk att du håller i bomull.
Sitt sitt sitt sitt! korrigera dig själv, tänk sits.

skulle börja med att lära in röstkomado på hästen för avsaktning om den inte redan kan det. Har själv haft ett varmblod (rider även varmblod som travtränas) och det fungerar inte så bra att bara slita i munnen eftersom det är det enda hjälpmedlet kuskarna har så får de dra ganska mkt ibalnd. Använd vikten istället fungerar bra, även på de som travtränas. Sätt dej djupare i sadeln och känn dej tung och använd röstkomadot för att sakta farten, håll endå kontakt emd hästens mun medans du saktar av. I traven så kan du rida lätt i ett långsammare tempo om den bara springer på, drar du i tyglarna så har de en tendens att bara springa på fortare i trav, tror de är vana att känna ett ganska starkt "stöd" i munnen när de körs...
Hoppas det kan hjälpa :)

Att länga tyglarna ser jag inte som någon lösning på problemet. Självklart är det inte bra om tyglarna blir så korta att du nästan håller i bettet, men länger du tyglarna riskerar du istället att tappa stödet i munnen. När jag tappar känslan i ridningen och sitter och drar hit och dit brukar jag sätta mig och skritta tills jag själv kan slappna av och följa hästen på ett mjukt sätt. Ofta är man väldigt spänd när man gör det, så länge man är medveten om det. Prova sätta dig på hästen och bara känna.

hur kan man träna så att man får en mjukare hand när man rider, jag brukar bli alldeles för hård i (och använder den för mkt) handen när jag rider min travare...

Så skriv gärna tips på hur man kan träna både från marken och hästryggen, lr finns det ingen genväg?! :cry:

Alltid tummarna högst upp. Tänk att du greppar ett vinglas- det hjälpte mig. Pekar tummarna inåt/neråt så kan du ej slappna av i handlederna. Känner du att du blir stel så stanna och "skaka loss" händerna lite. Din hållning spelar roll. Öva och sitt på yttersta kanten på en stol. Känn att du sitter på sittbenen och med rak rygg. Blicken uppåt. Armbågarna ska vara i en lodrät linje jäms med kroppen. Alltid mjuk kontakt med hästens mun vid ridning.

ett tips är oxå att du har koll på armbågarna och armarna, ha armbågarna in till sidorna och ha ungefär 90 graders vinkel, så du inte har armarna sträkta, sträcker du armarna så blir man lätt stum och okänsligare i handen.

Just det problemet har jag bara haft en gång, jag brukar ofta bli för mjuk istället... :rofl:

slappna av i hand, armar, axlar (men se till att inte förlora sitsen!) - spänner du där så blir också handen spänd och hård.
Mjukt tygelgrepp; tänk att du håller i bomull.
Sitt sitt sitt sitt! korrigera dig själv, tänk sits.

hehe hade det problemet innan också att jag var för mjuk och min fd ridlärare sa åt mej :P sen har det blivit raka motsatsen :crazy:

hehe hade det problemet innan också att jag var för mjuk och min fd ridlärare sa åt mej :P sen har det blivit raka motsatsen :crazy:

Det hände mig oxå :o red mycket hoppning på hästar som behövde 100 % stöd i munnen för att hoppa, annars vägrade de. Där kan man inte kalla det "mellan skänkel och hinder" :crazy:
Dock har jag blivit bättre efter det igen, dock tycker jag det är svårt att ha riktigt korta tyglar som min ridlärare kräver och samtidigt fortsätta var mjuk och avspänd i hand och arm.

Om man tänker på hur det känns för hästen blir man (iaf jag) mer följsam. Och rid ibland helt utan tygelkontakt alternativt bettlöst - då samordnar man sina hjäper på ett annat (annorlunda) sätt och rider mindre "med handen".

vill helst inte rida bettlöst då jag inte känner mej tillräckligt erfaren :angel:

Slappna av i axlar och armar gör verkligen jättestor skillnad. Lita på att du kan styra hästen samt bestämma tempo med din sits utan att behöva använda händerna. Jag vet att jag kan använda bara sitsen, höfterna samt övre skänkeln för att styra min häst, men förut blev det ibland att jag använde händerna bara för att det känndes mer naturligt (det är ju så man lär sig på ridskola) och för att det känndes enklare. Då fick jag tänka att det visst går att rida med sitsen och påminna mig själv om det hela tiden. Detta har gett väldigt bra resultat för mig.

Har du ingen kompis som är ridkunnig och kan titta på dig när du rider och hjälpa dig komma ihåg?

Rid med ett lite tjockare garn som tyglar.
Så fort du tar för mycket i "tygeln" smäller tråden av.

(Självklart ska du ha de riktiga tyglarna under som nödbroms då garnet går av ;))

Rid med ett lite tjockare garn som tyglar.
Så fort du tar för mycket i "tygeln" smäller tråden av.

(Självklart ska du ha de riktiga tyglarna under som nödbroms då garnet går av ;))

Det var riktigt smart ju :p men om hästen kör ner huvudet och börjar bocka då? :rofl:

KL.

Alltså detta har alltid varit ett problem för mig också. Jag upplever att man inte riktigt kan tala om "hård i handen" då detta fenomen är ett resultat av annan felaktig ridning.

Mitt problem har alltid varit att jag låter handen gå före skänkeln vilket är ett av de grövsta felen man kan göra nästan. Dvs du "drar" bakåt med tygeln innan, eller undertiden när du lägger an skänkeln.

För att kunna korrigera detta krävs det att du förstår "tekniken" som är ridningen. Alltså att din skänkel är det som driver hästen framåt, den skapar en kraft i hästens bakdel, oberoende på hur mycket du använder din skänkelhjälp får du resultatet att kraften mynnar i handen. Handen "fångar" sedan upp kraften och gör att hästen börjar samla sig och arbeta i rätt form (grovt uttryckt). När hästen lärt sig handens uppsamlande effekt brukar den oftast lära sig att inte "dra" i handen. Om du rider rätt. dvs.

Alltså, man lägger på benet först och sen bara "fångar upp" med handen. I detta läge är det viktigt att inte dra bakåt, men inte heller "släppa efter" förrän hästen respekterat motståndet och mjuknat i munnen. Det krävs ibland lite vibration med fingrarna för att lossna upp bettet i munnen tills hästen släpper. Men håll tyglarna i samma läge, precis som om de hade varit en sidotygel i longergjorden. Ha dem tillräckligt korta för att hästen inte bara ska öka takten och springa framåt dragandes i bettet. Flytta hästen lite sidvärtes i en öppna eller liknande för att mjuka upp den och få den att släppa.

Felet man gör är då att man förvirrar hästen genom att antingen dra bakåt med tygeln och driva samtidigt och får då en häst som inte bjuder ärligt och drar i handen. En ond cirkel börjar och du drar tillbaka tills du är blå i ansiktet!

Detta tar lite tid att korrigera men ett bra knep är att longera hästen innan du rider med sidotyglar (gärna stumma utan gummisnodd på mitten) så att den lär sig respektera tygeln och börjar själv förstå formen. Du kan när du longerar göra regelbundna förhållningar med longerlinan så att hästen känner kontakten med yttertygeln och således mjuknar för den.

Det är viktigt att veta att din hand ibland måste vara hård som cement och i bland mjuk som smör. Dvs man måste lära sig att inte lära hästen dra tygeln ur handen på dig, och du måste ge efter direkt när du känner att hästen släpper. Dock inte före hästen släpper. Och eftergiften handlar om minimala längder av tygeln.

Kom ihåg skänkeln kommer alltid före handen!

Hoppas du får nån nytta av detta, jag har samma problem!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 870
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 677
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4