Vill bli av med regnskollorna nu!

tinafinis

Trådstartare
Hästens regnskollor ger inte med sig.
Sega som bara den.
Jodopax fungerar sådär, blåspray är oxå helt ok.

Men finns det något suveränare mirakelmedel????

Kan det bli varmt snart så hon får bort all vinterpäls så jag kan tvätta henne??? Är hexosil bra tros?

Sv: Vill bli av med regnskollorna nu!

Vanligt penicillin fungerar alldeles utmärkt och förskrivs av veterinär efter att denna ställt diagnos.

har ätit penicilin precis av annan annledning o dom blev inte bättre av det.
Så mycket har hon inte så hon behöver penicilin.
Måste finnas enklare o billigare huskurer för detta.
Ikväll tvättade jag hennes lår med jodopax o jummet vatten. Får göra det varje dag o spruta på blåsray på morgonen o se om nåt händer....
Nån mer med tips?

Om hon precis ÅT penicillin så var det inte penicillin utan snarare trimsulfa. Pc finns endast i injektionsform åt häst.

PC finns inte i lokal form heller, men ofta har Strept salva effekt. Även den receptbelagd.

Tänk på att antiseptika stör hudens normala flora och i vissa fall kan vara negativt.

Om hon precis ÅT penicillin så var det inte penicillin utan snarare trimsulfa. Pc finns endast i injektionsform åt häst.

PC finns inte i lokal form heller, men ofta har Strept salva effekt. Även den receptbelagd.

Tänk på att antiseptika stör hudens normala flora och i vissa fall kan vara negativt.
Hon har fått peniclin injeserat oxå.
Veterinären tyckte inte skollorna var så farliga men ja vill att dom försvinner nu för hon e öm.

Ok nåt annat bra o tvätta med som inte stör hudfloran. Hexosil, stör det?

Köpte Pevaryl på apoteket. Finns både som puder, salva och spray. Spray är absolut enklast att använda på pälsade djur. På min lilla dam fungerade det jättebra.

Det är som ett exem med skorpor man kan peta bort och då följer en del päls med. Blir små runda hårlösa skorvfläckar. Dock inte som ringorm.

Kan vara värt att prova. Visste inte att det fanns i sprayform.
Ska köpa på måndag.

Pevaryl är ett antimykotika, dvs ett preparat verksamt mot svamp - inte bakterier. Regnskållor (med å), eller Streptotrikos som är det korrekta namnet, orsakas av bakterien Dermatophilus Congolensis. Regnskållor är alltså en bakteriell infektion och varken svampdito eller någon form av eksem. Symptomen är små krustor - skorpor - med en liten pälstofs i, när denna avlägsnas eller ramlar bort så efterlämnar den en kal fläck, några mm i diameter.

Regnskållor uppstår under gynnsamma förhållanden - fuktigt och varmt. Således drabbas hästar med lång päls oftare än mer korthåriga, ofta i perioder av idogt regnande. Även hästar med täcke, såväl bepälsade som täckade är i riskzonen. Immunstatus kan också spela in, en nedsatt häst tycks drabbas lättare.

Om man letar efter en billig behandlingsmetod (så uttryckte ts sig i ett tidigare inlägg ang kostnad för vet och pc) bör man inte köpa mediciner som inte har någon effekt på åkomman - det blir också dyrt i längden.

Min ponny hade detta för ett antal år sedan och då sa vetrinären till oss att inte borsta/rykta mer än absolut nödvändigt efetrsom de kunde förvärra av någon anledning (minns ej varför) och att vi skulle spruta på äppelcidervinäger på skållorna. Vi klippte även honom så han blev av med pälsen eftersom han hade väääldigt tjock sådan och det därför blev fuktigt i den! Men äppelcidervinäger går ju alltid att testa! Vi blev av med hans iaf!

De smittar.. Så de var nog därför. Måste hålla rent ala saker.

Hästens regnskollor ger inte med sig.
Sega som bara den.
Jodopax fungerar sådär, blåspray är oxå helt ok.

Men finns det något suveränare mirakelmedel????

Kan det bli varmt snart så hon får bort all vinterpäls så jag kan tvätta henne??? Är hexosil bra tros?

Jag fick rådet av vet. att tvätta med schampo med häxosil. Det viktigaste när man väl tvättar hästen är att få den riktigt torr efteråt. Läst att man tex bör använda hårtork... :)

All denna regn är orsken till alla dessa regnskållor. Hade aldrig sett det förut, men nu vet jag mkt väl. Verkar vara en åkomma för många hästar i år.

Min har inte så mkt kvar så jag väntar ut dom. Blir bättre när det är lite kallare ute och inte blött... Väntar ut dom och hoppas att det inte kommer så mkt regn i vår.

//Ann

hon har nog haft sen i somras, men då trdde ja de var insekts angrepp. Hon fick ha täcke på sig då det regnade precis hela sommaren och hon frös. Problemet var att jag inte begrep att det bildades en miljö perfekt för detta att bildas. Det blev för tätt.
Nu går hon utan täcke om dagarna om det är uppehåll.
Synd att ja inte äger någon hårtork bara..

Finns billiga att köpa på ÖB. :)
Frågan är vad folk säger när man står och fönar sin häst. Hehe!

Min häst står på lösdrift. Hon har lite på ryggen och rumpan, men det mesta har faktiskt försvunnit. Jag körde med jodopax förut...
Jag håller tummarna för en TORR sommar.
Jäkla trist åkomma dock.

Jag tror att regnskållor kommer när magen inte är i balans som många andra typer av exem, därför är det viktigast att se till att magen är i perfekt form.
Givetvis måste det till något utifrån med men jag tror att magen har stor betydelse.

Det som har hjälpt för oss är linfröpellets och vanlig bakjäst, vår arab får regnskållor varje höst vid installning:crazy:

Vi har behandlat med virkon, jodopax och blåspray i olika omgångar men det har bara blivit en liten förbättring, då var förbättringen betydligt mer märkbar av linfröpelletsen och av jästen!

Teorin låter intressant o ska ha den i åtanke. Hennes mage vekar må bra.
Detta kan jag med stor sannolikhet förknippa med regnadet och min okunskap då jag hade fel sorts täcke på henne då med början under sommarperioden.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
758
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 101
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10