Vill betäcka mitt isis sto!

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

bidevind

Hej på er!

Skulle väldigt gärna vilja betäcka mitt isissto nästa vår men kruxet är att detta har jag inte någon erfarenhet utav. Hon är 12 år har haft ett föl tidigare -01. Vilken hingst ska jag välja? Det är ju en djungen finns hur många som helst. Är det ngt speciellt jag ska tänka på? Bör jag undersöka henne innan? Hon är fux och fyrgångare. Lugn i temperament och klockren i alla gångarter. Hur ska jag veta när det är dags att betäcka. Ja många frågor har jag men jag måste ju läsa på en del så att jag gör rätt i det hela.

Hoppas någon orkar hjälpa mig lite.

Sv: Vill betäcka mitt isis sto!

Börja med att fråga dig själv varför du vill betäcka.

När du kommit underfund med det kan du börja fundera på vad för fölunge du skulle vilja ha, och vilka av dessa egenskaper stoet har/inte har. Släktforska gärna också, det är bra att vet så mkt som möjligt om de linjer man avlar på.

Efter det kan man börja leta hingst som matchar! :)

Hej på er!

Skulle väldigt gärna vilja betäcka mitt isissto nästa vår men kruxet är att detta har jag inte någon erfarenhet utav. Hon är 12 år har haft ett föl tidigare -01. Vilken hingst ska jag välja? Det är ju en djungen finns hur många som helst. Är det ngt speciellt jag ska tänka på? Bör jag undersöka henne innan? Hon är fux och fyrgångare. Lugn i temperament och klockren i alla gångarter. Hur ska jag veta när det är dags att betäcka. Ja många frågor har jag men jag måste ju läsa på en del så att jag gör rätt i det hela.

Hoppas någon orkar hjälpa mig lite.

Först bör du bestämma vilken hingst/ar som du är intresserad av, ring sen och kolla med hingsthållaren eller kolla på deras hemsida för betäckningskontrakt. Där står ofta vilka bestämmelser och rekomendationer som ges innan och när stoet är hos hingst samt efteråt. Som hingstägare kan jag ge dig lite tips om vad vi helst ser att stoet genomgått innan hos kommer till oss.

Att välja hingst är ju svårt men du bör ta en titt på ditt stos stam och sen kolla upp med hingstarnas. Sen även se till ditt stos och hingstens svagheter/styrkor för att hitta en bra matchning. Min personlig åsikt är att du bör titta efter en hingst men en jämn och bra bedömning. Hingstar meden totalbedömning under 8,0 bör du välja bort direkt. Har du fler frågor är det bara att skicka ett PM!;)

Tack för era tankar!

Vad jag vet så är hon inte bedömd, kan man se det via world fengur? Jag vet att hennes föl som hon haft tidigare är bedömt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
6 029
Senast: Habina
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 138
Senast: Chamsin
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka