Vill bara tjäna pengar?

Humelibumlan

Trådstartare
Varför är ofta den allmän uppfattningen att det som har möjlighet att jobba med sin hobby eller på andra sätt har möjligheten att faktiskt tjäna pengar på sina djur, endast är ute efter att just bara tjäna pengar?
De som sysslar Trav, galopp, cirkus, Greyhound racing, försäljningsstall, Djur pratare, Uppfödning ect. Får ju ofta höra att man bara har djur för att tjäna pengar o man plågar/hetsar/slår/ djuren för att de ska springa fortare/hoppa högre/göra fler konster osv.. Allt för att tjäna pengar. :smirk:

Kan det inte vara så att ett fåtal lyckliga faktiskt kan kombinera sitt stora djur intresse med att tjäna pengar på det, utan att för den sakens skull endast vara ute efter att tjäna pengarna? :idea:

Alla jag känner som jobbar med djur älskar djur och gör allt för att de ska ha det bra o det bästa, sen att de har det som yrke gör ju inte att de bara vill tjäna pengar, de har fördelen att få jobba med det de tycker är kul och älskar på dagarna, istället för de som jobbar på "kontor" och sen åker till hästen..

I år har min häst travat in lite mer än 30 000:- betyder det att jag inte tycker om min häst lika mycket som en "hobby ryttare" för jag tävlar trav, utan bara har henne för att hon tjänar pengar och slår/plågar henne för att hon ska springa fortare o in mer pengar eller kan det betyda att jag valt en bra syssla/hobby, varit duktig tränare och gett min häst allt den behöver för att tycka det är kul att tävla och därmed fått ganska hyggliga resultat?

Sv: Vill bara tjäna pengar?

Jag har aldrig uppfattat att den allmänna uppfattningen om människor som jobbar med djur är på det viset.

Bottnar det inte främst i de motsättningar som (faktiskt) finns mellan rid- och travvärlden.
Inom ridsporten så pratas det om att travhästar har det så hemskt och är så illa behandlade. Stressade. Travtränarna, amatörer och proffs, är bara ute efter att tjäna pengar. De bryr sig inte om hästarna... Sen kommer travhästen till en ung tjej som "räddar" hästen från "ett dåligt liv". (För alla vbl-travare har ju varit illa behandlade). :crazy:

Jag tror att de som håller på med trav månar mycket, mycket om sina hästar. Proffs eller amatörer, de håller på med travet för att de tycker om HÄSTEN. Naturligtvis så bottnar det i ett djupt hästintresse. Mycket hästkunskap finns inom travet. Kan man sen tjäna pengar på sin sport så är väl det bara ett plus!

Inom ridsporten är det, faktiskt, mest bara utgifter. Folk som köper in DYRA hästar för äran att vinna tävlingar. Pengar vinner de ju inte. Är inte det korkat, egentligen?? Satsa på spel även inom ridsporten, kanske.

Hästpratare far runt och "pratar med hästar" och viggar pengar av godtrogna (rid)hästägare som förmänskligar hästar! (Förlåt alla övertygade :crazy: ).

Norrland (som än så länge rider, men som eg helst skulle vilja syssla med trav. Vete gudarna bara hur jag ska komma in i travvärlden så att jag får lära mig?? :) )

Humelibumlan skrev:
Varför är ofta den allmän uppfattningen att det som har möjlighet att jobba med sin hobby eller på andra sätt har möjligheten att faktiskt tjäna pengar på sina djur, endast är ute efter att just bara tjäna pengar?
De som sysslar Trav, galopp, cirkus, Greyhound racing, försäljningsstall, Djur pratare, Uppfödning ect. Får ju ofta höra att man bara har djur för att tjäna pengar o man plågar/hetsar/slår/ djuren för att de ska springa fortare/hoppa högre/göra fler konster osv.. Allt för att tjäna pengar. :smirk:

Kan det inte vara så att ett fåtal lyckliga faktiskt kan kombinera sitt stora djur intresse med att tjäna pengar på det, utan att för den sakens skull endast vara ute efter att tjäna pengarna? :idea:

Alla jag känner som jobbar med djur älskar djur och gör allt för att de ska ha det bra o det bästa, sen att de har det som yrke gör ju inte att de bara vill tjäna pengar, de har fördelen att få jobba med det de tycker är kul och älskar på dagarna, istället för de som jobbar på "kontor" och sen åker till hästen..

:eek: :eek: Känner inte ALLS igen det, alla jag känner inklusive mig själv FÖRUTSÄTTER att man jobbar med djur för att man älskar dem, och att man är lyckligt lottat som haft chansen att så göra! Tror du överreagerar ! :confused:

Jo jag känner igen det där lite. Det finns ju många på forumet som skryter om hur mycket pengar de förlorar på sina hästar och sätter likhetstexken mellan stor förlust och bra skötsel.

fast annars är det väl främst vanliga bönder som får höra sånt här. Bönder med grisar ochkor anklagas ju ofta för att bara vilja tjäna pengar på djuren och därför sköts djure dåligt. Det här är kvalificerat skitsnack för ju bättre djuren mår desto större blir vinsten. man tjänar inga pengar på sjuka djur!

jag känner igen vad du menar..
men jag tror bara det är som det Känns.
egentligen så är det inte så typ..
finns säkert nån som bara vill ha hästen för pengarna eller så.
Ibland känndes det så med min pappa när han precis köpt ferrytown , men nu känns det INte alls så! ;)
Han är typ helt galen i ferrytown , det ända han "kräver", eller vill är att, ferrytown att han ska kunna springa in lite för att "försörja" sig själv. Han kostar ju inte så lite i månaden direkt..

Klart man vill tjäna pengar om man jobbar med djur, det vill man väl i alla jobb?
Kunde min häst tjäna pengar så skulle jag göra det iaf.
Nu vet jag bara inte hur :p

Min uppfattning är att det inom travvärlden förekommer mer av "snabba" pengar - filosofin, dock inte i någon väldig omfattning. De allra flesta har ju insett att välmående och hållbara hästar är bäst i längden!

MEN jag tror inte att problemet finns på tränar, skötarfronten utan då det förekommer så är det ägare (ofta delägare) som inte bryr sig ett jota om djuret de äger, utan endast om eventuell avkastning. Som har kommit in i travsporten genom V75 och Dagens Dubbel (dvs från fel håll enligt mig....). Ofta försvinner dessa människor som tur är ganska fort från den aktiva sidan av travsporten.....

Driver man verksamhet måste man ju ha som syfte att gå med vinst, men vinsten i sig måste ju inte vara det överhängande målet. Man bestämmer själv under vilka ramar man vill driva sin verksamhet, och de allra flesta av oss (99% ?) som jobbar med djur älskar djuren och vill att de ska ha en så bra tillvaro som möjligt!

Humelibumlan skrev:
De människor som resonerar som du beskriver har inte förstått vad djur kostar! De tror att 4 sålda valpar á 6000 kr/styck = 24000 kronor rakt ner i fickan. Eller att 7 inhysta unghästar på lösdrift x 700 kr/månad =4900 kr extrapengar/månad...
:crazy:

Jag håller med dig om att tjäna pengar på sina djur inte per automatik innebär att man BARA vill det. Långt därifrån!

Sweet skrev:
Jag har aldrig uppfattat att den allmänna uppfattningen om människor som jobbar med djur är på det viset.
Jag har ofta fått höra att travfolk bara vill tjäna pengar, att hästpratare bara bluffar o vill tjäna pengar, osv...
En ganska allmän uppfattning både inomhäs världen och även de som inte håller på med djur på det sättet...

mackan skrev:
:eek: :eek: Känner inte ALLS igen det, alla jag känner inklusive mig själv FÖRUTSÄTTER att man jobbar med djur för att man älskar dem, och att man är lyckligt lottat som haft chansen att så göra! Tror du överreagerar ! :confused:
Överreagerar? Jag är inte direkt upphetsad, utan var ute efter en allmän diskution i ämnet :smirk:

Jag jobbar med djur for att jag alskar dem och for att jag kan tjana pengar pa dem. Hade jag inte tjanat pengar pa djuren, hade jag haft dem som hobby och haft ett annat jobb!

Det som ar fel ar val att vissa manniskor tycker att man inte far tjana pengar pa djur...eller tjana pengar over huvud taget??

Humelibumlan skrev:
Överreagerar? Jag är inte direkt upphetsad, utan var ute efter en allmän diskution i ämnet :smirk:

;) Jo det förstår jag då så väl ;) Men som sagt, jag tycker inte det stämmer utan säger som jag sade tidigare, jag förutsätter att man jobbar med djur för att man är intresserad av dom först och främst. Att man samtidigt måste förtjäna sitt levebröd är ju som sagt ett fact of life om du så tillverkar kaviar tuber. så återigen, har man lyckats kombinera sitt djurintresse med att få det att gå runt så är det väl knappast nån som borde anklaga en för det, iallafall inte jag och de flesta jag känner....

mackan skrev:
;) Jo det förstår jag då så väl ;) Men som sagt, jag tycker inte det stämmer utan säger som jag sade tidigare, jag förutsätter att man jobbar med djur för att man är intresserad av dom först och främst. Att man samtidigt måste förtjäna sitt levebröd är ju som sagt ett fact of life om du så tillverkar kaviar tuber. så återigen, har man lyckats kombinera sitt djurintresse med att få det att gå runt så är det väl knappast nån som borde anklaga en för det, iallafall inte jag och de flesta jag känner....
Satt o kollade lite på länk och även om de inte är en "allmän åsikt" utan har en ganska överdriven syn på det mesta, så visar det till viss del vad det är jag talar om..

Jag menade inte just att arbeta med djur som det samma som att bara tjäna pengar på dem. Tror ju lika lite en ridlärarare har yrket som en hästskötare, efter som man sällan blir direkt rik på de yrkena... utan mer när man driver en rörelse med djur och tjänar pengar på att tävla, sälja, visa upp dem...

Här finns en artikel som jag tyckte var ganska intressant :smirk:

Jag tror att det beror på lite insyn eller vad man skall säga.
Jag är "ridhästmänniska" och trodde väl på sätt och vis att travmänniskor inte var lika shysta som ridhästmänniskor. Kalla det fördomar.
Genom min underbara tremänning har jag nu fått lite insyn i travvärlden och visst finns det "skit", men inte mer än i ridhästvärlden. Enda skillnaden är väl att det kommer avdankade travare in i ridhästvärlden som oftast inte varit särskilt glada och lyckliga samt ådragit sig skador, förslitningar och stelheter. Då blir det lätt en negativ upplevelse.

Samma tror jag att skillnaden mellan att ta betalt och betala är lite samma grej. Den som betalar förstår kanske inte alltid vart alla pengar tar vägen och gärna tror att de bara hamnar rakt ner i fickan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 825
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar