Vill bara ta ut ena hästen ut och gå men den andra blir galen

H

hartass

Nu är det så att jag har två 1 1/2 åriga hingstar som har varit tillsammans sen i somras. Båda är inte mina utan ena är på foder och andra min egen.

Men jag skulle vilja gå ut och gå med dem en i taget. :)
Jag har övat mycket i hagen och båda är lydiga och lyssnar på rösten å trycken då man leder :). Prövade att ta min häst i hagen brevid , han är den lugnare av dom två och reagerade inte alls förutom att titta lite var hans kompis var. Men den andra unghästen blev helt knasig , han travade och galoperade runt och gnäggade :(, fasst han endå såg min häst :confused: Jag gick tillbaka med min häst , men isdes inte att pröva med den andra om han skulle ha blivit i ennu mera panik då.

hur ska jag göra?? är det bara att ta korta stunder ofta eller finns det något speciellt man kan göra??

tacksam för svar :)

Sv: Vill bara ta ut ena hästen ut och gå men den andra blir galen

Det bästa för en ung häst som ska lära sig att vara själv är ofta att man tar DEN från flocken, och inte tvärtom. Typ att man tar ut den ur hagen en liten stund och borstar eller tar en liten promenad. Så får man öka på det mer och mer.

Finns det inga andra vuxna hästar som är kvar med den andra unghästen när du tar ut din?

Om inte så skulle jag nog ta in dem båda i stallet och ställa dem i varsin box då och då, så de får vara lite åtskild men ändå tillsammans under ordnade former. Sedan när det går bra kan man ta ut den ena på gången och gradvis gå längre och längre bort för att borsta osv.

Sedan kan jag rekommendera att ha en vuxen häst som kan uppfostra småpojkarna, två små unghingstar kan lätt bli huliganer om de får växa upp själva...

Dom två andra vuxna hästarna är ston , och vi har hingstarna på lösdrift och bara en box i stalle. :/

Hmm.. ja, det är ett läge jag inte skulle rekommendera faktiskt.. Ska de kastreras?

Jo nu under vintern

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har precis flyttat hem mina två hästar där dom går på lösdrift. Mitt ena sto 18 år, har en senskada och ska endast skritta men hon...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama