Vill bara belysa de olika sätt att skriva

rubytoo

Trådstartare
om de olika grenarna :mad:

Nu kan man läsa på Tidningen Ridsports första sida: http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Och varför väljer man att skriva det på så annorlunda sätt när det gäller banhoppning kontra fälttävlan???

En hel historia om hästen och förlusten av den, medan man skriver sensationslystet när det gäller fälttävlan

Detta gör mig förbannad!!

Varför kan man inte belysa de olika grenarna på samma sätt??

Testarossa bröt hovbenet inne på banan, ingenstans står det på vilket sätt olyckan hände eller vad som kanske var orsaken till de..

Medan man i fälttävlan hela tiden letar orsaken.

personligen så tycker jag att artikeln om hopphästen är så man borde ha skrivit även om fälttävlanshästen

Sv: Vill bara belysa de olika sätt att skriva

Tankeöverföring?:confused:?

Satt just och irriterade mig på hur annorlunda denna olycka lades fram....

Inga spekulationer om vilka enorma krafter hästanas ben utsätts för i landningen på höga hinder, eller om underlaget var ojämnt etc. etc

ännu en tankeöverföring :(
Rent spontant blir man lite aggressiv och vill göra ett upprop mot hoppningen. Med tanke på alla benbrott, senor och dyl. så är ju hoppsporten mer drabbad av skador.
Vad är skillnaden i slutändan om hästen ramlar ihop och dör eller om man måste avliva pga brutna ben.

*putter lite*

Ja jag håller med er andra. Väldigt underligt faktiskt

ännu en tankeöverföring :(
Rent spontant blir man lite aggressiv och vill göra ett upprop mot hoppningen. Med tanke på alla benbrott, senor och dyl. så är ju hoppsporten mer drabbad av skador.
Vad är skillnaden i slutändan om hästen ramlar ihop och dör eller om man måste avliva pga brutna ben.

Fast det är väl inte hoppningen i sig som har gjort nåt ont? Det är ju hur de olika grenarna framställs i media. Och hur det nu är så tycker jag på ett sätt att man får förstå journalisterna också, de har en tidning att sälja och då gäller det att dra läsarnas blickar till sig.

Å andra sidan så tycker ju jag som utövare av sporten att det inte är varken roligt eller rätt att vår sport framställs på det viset men jag kan inte se hur vi skulle kunna påverka det? Förutom att få journalister att skriva positiva saker om oss och det säljer ju inte lika bra....

Nu var det jämförelsen mellan två olyckor och hur de framställs!!!

Varför framställer man hoppningen olyckor som lättvindiga och det är så synd om ryttaren ägaren och hästen är så lovande etc etc

medan man i fälttävlan till största del belyser hur farligt det är och vad som är orsak etc etc

varför är man så partisk???

Som Olgaklara sa så är det ju inte själva hoppningen (vi hoppar också :) ) man vänder sig mot utan just journalistiken.
Tycker det är lika hemskt vare sig någon dör inom fälttävlan som hoppning. Det är bara framställningen som är så olika.

Ja jag kan bara hålla med. Och då är jag journalist. Har "bara" skrivit om hästar som dött i ft, men bara för att det har skett ett flertal olyckor i vår sport så måste man ju kunna berätta värdigt och informativt om det utan att göra sensationsjournalistik av det hela. Det gäller att passa sig så det inte blir en kvällstidning till slut...

Nu var det jämförelsen mellan två olyckor och hur de framställs!!!

Varför framställer man hoppningen olyckor som lättvindiga och det är så synd om ryttaren ägaren och hästen är så lovande etc etc

medan man i fälttävlan till största del belyser hur farligt det är och vad som är orsak etc etc

varför är man så partisk???

Mitt svar grundade sig på det som Kverulanten skrev, citat:
"Rent spontant blir man lite aggressiv och vill göra ett upprop mot hoppningen."

Givetvis håller jag med om att grenarna ska framställas lika i media men att göra ett upprop mot en annan gren kan knappast ställa oss i bättre dager!

Ja jag kan bara hålla med. Och då är jag journalist. Har "bara" skrivit om hästar som dött i ft, men bara för att det har skett ett flertal olyckor i vår sport så måste man ju kunna berätta värdigt och informativt om det utan att göra sensationsjournalistik av det hela. Det gäller att passa sig så det inte blir en kvällstidning till slut...

Det är ju en smal lina som man som journalist balanserar på, å ena sidan hålla sig till fakta och å andra sidan tillfredställa den som äger tidningen och vill sälja...inte helt lätt?:crazy:

Ja fast jag menade ju inte att man handgripligen skulle springa ut på gatorna med plakat och kräva ner med hoppningen eller kasta sig på telefonen till aftonbladet eller så.
Det var bara min spontana känsla jag beskrev att det alltid är rubriker i fetstil om dödsfallen i fälttävlan medans det i andra sporter beskrivs på ett annat sätt och därmed bäddas in lite mer.

Uttryckte mig väl inte så kristallklart tydligen, men menade inte så som du tog det iallafall.
Tror nog att vi egentligen menar samma sak :)

Det är ju en smal lina som man som journalist balanserar på, å ena sidan hålla sig till fakta och å andra sidan tillfredställa den som äger tidningen och vill sälja...inte helt lätt?:crazy:

För mig är inte den linan särskilt smal. Jag skriver (eller skrev) inte för att sälja, jag skriver för att berätta och informera. Men alla är vi olika...

För mig är inte den linan särskilt smal. Jag skriver (eller skrev) inte för att sälja, jag skriver för att berätta och informera. Men alla är vi olika...

Visst alla är olika men alla skriver inte heller i dags/kvällspressen, det finns väl en anledning till att dom tex måste framställa en text såhär och inte fan är det för att berätta och informera.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=777188

Som frilansare kanske man kan välja men är du anställd på dags/kvällspress så får man nog finna sig i (om man vill jobba kvar...) att tidningen ska sälja och då blir det såna där tråkiga rubriker och sensations artiklar.

Men ämnet var ju varför hoppningen framställs i bättre dager än fälttävlan när det inträffar olyckor och svaret på det är väl att det sällan dör några människor eller hästar inne på banan. Att man får avliva en häst ett tag efter en hopptävling pga t ex senskada är ju inget som tidningarna får nys om.

Ja men ridsport visar bara sin linje att hoppningen ska romantiseras och fälttävlan brännmärkas.

Det vet ni väl att ft-hästar vill egentligen inte gå terräng. De bara låtsas tycka det är kul för att tillfredsställa sina sinnessjuka mattar och hussar som utsätter dessa försvarslösa stackars djur för detta plågeri.

Visst alla är olika men alla skriver inte heller i dags/kvällspressen, det finns väl en anledning till att dom tex måste framställa en text såhär och inte fan är det för att berätta och informera.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=777188

Anledningen till att den texten är skriven sådär tror inte jag beror på vilken tidning den är skriven för. Det handlar om vem som har skrivit texten & den personens åsikter.

Den här tråden handlade ju om just ridsportens egen tidning, att man där skiljer på rapporteringen av hopp & fälttävlan.

...Anledningen till att den texten är skriven sådär tror inte jag beror på vilken tidning den är skriven för. Det handlar om vem som har skrivit texten & den personens åsikter.
:mad::eek::mad:... DET är sorgligt att en person med en så inneboende negativ syn på sporten,alltsom oftast uttalar sig.
Man kan undra om J.S och denna person ofta tar en fika,för att "gadda ihop sig":cool::angel:
Sereiositet är vad alla mår bäst av.sedan får man sålla lite i sin egna "Tycker jag korg".Vi litar på dig,Aicha och tror att det kan bli en något mera nyanserad rapportering hädanefter.Stå på dig:love:

Anledningen till att den texten är skriven sådär tror inte jag beror på vilken tidning den är skriven för. Det handlar om vem som har skrivit texten & den personens åsikter.

Den här tråden handlade ju om just ridsportens egen tidning, att man där skiljer på rapporteringen av hopp & fälttävlan.

Vilket inte journalisten ifråga själv tycks tycka.

Kopierat Från Ridsport:

Redaktionen (16/6 15:59) Nytt!
I artikeln om Passions död på Strömsholm står det inte någonstans att hästen dog på grund av terrängprovet eller att sporten bör ifrågasättas på grund av det som har hänt.
Däremot säger veterinär Lennart Rådberg att ”Det är sådant som kan hända alla typer av hästar i stort sett när som helst".
Vad som menas med kvällstidningsfasoner vet jag inte. Min ambition har varit att skriva en saklig och korrekt artikel utan spekulationer.
Jag tycker att min kollega Aina Karlbom har gjort samma sak i sin artikel om Testarossas död. Jag kan inte se att det är någon större skillnad på vinklingen i de båda artiklarna.
I debatten som har följt min artikel har däremot tonen emellanåt varit hätsk med angrepp på fälttävlanssporten, men det får stå för debattörerna.
Annelie Frank

Och jag svarade såhär på det inläggen.

Ska bli kul och se om de vågar publicera det :D

>Redaktionen.

Jo jag tycker att bara rubriken är att vinkla. Men det är min egen åsikt!

jag som inte håller på med hoppning har inte den blekaste aning om vem hopphästen är och ändå går man ut med hästens namn och att det är en stor förlust.

Detta gjorde du inte i din artikel utan där belyste man att en häst hade dött efter terrängen!

Varför inte använda samma typ av rubriker??? Passion är minst lika känd i fälttävlansvärlden som Testarossa är för hoppvärlden!!

Tycker att artiklarna är helt olika skrivna. Ovanstående artikel tycker jag är en bra artikel den om Passion handlade bara om skadan/olyckan och dödsfallet!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Trots ett nedslag i söndagens banhoppning för Tubber Rebel tog Dag Albert ytterligare ett steg framåt i prislistan och...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den första undersökningen av stoet Passions kropp visade att den plötsliga döden efter terrängprovet på SM för unga ryttare...
Svar
0
· Visningar
1 020
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Fanny Nersing och Rumpy Pumpy (e Old Leighlin) blev de första svenska mästarna i fälttävlan på Strömsholm. Ekipaget vann...
Svar
0
· Visningar
1 168
·
Fälttävlan Vet inte om det skall ligga här men det är ju i fälttävlan som han är känd i, i vart fall för mig. Jag blev otroligt chockad av att...
Svar
8
· Visningar
1 962
Senast: Nice-suprice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka