Vilket underlag?

M

mjauen

Hej!
Jag undrar vad ni som har skrittmaskiner har för underlag i dem.

Tacksam för svar!

Sv: Vilket underlag?

Vi har grus! Samma som i padocken.
Tyvärr blir vattnet stående på vintern så det blir väldigt blött och fryser lätt.

Paddex som dränerar väldigt bra, har det även på ridbanan. På vintern ser jag till att det är helt jämt (som ett golv) innan det fryser så kan de gå där utan problem hela vintern. Har ett rejält lager med 0-40 (bärlager) under som även det hjälper med dräneringen.

Betong, hårt och bra!
Ska man ha tak på den så kan man ha betong med torv ovanpå.

Blir det inte väldigt hårt med betong?

Antar att den är "ojämn" annars måste det väl vara väldigt halt?!

Tja, lite ojämnt är det.
Inte halt, de går ju bara och den är stor (20 m i diameter) och väldigt bred.
Hade sett många dåliga underlag som verkade jobbiga att sköta och pratat med många veterinärer som förespråkade hårt underlag.
Tittade på olika gummibeläggningar men blev avrådd också av veterinärer pga att vridmomentet i hoven blir fel.

Tänkte också att man brukade förr skritta mer på asfalt än vad man gör idag och att vi ofta rider i manege och paddock med mjukare underlag så jag ville ha något som balans till det.

Vi har 40 hästar så skötselfaktorn var också stor.

Jo skötseln är ju en viktigt bit, ska vara smidigt.

Jo detta med att det behövs hårdare underlag som kompensation till mjuka hagar/ridbanor tror jag stämmer bra.

Märker att mitt sto blir fräschare i benen under vintern (speciellt denna vintern:mad:) när vi har skrittat på asfalt några dagar i veckan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama