vilket tycker ni e bäst??

Sv: vilket tycker ni e bäst??

semlis777 skrev:
öronmärkning el chipm??

öronmärkning + chipm.

det är inte alla som har sånna apparater hemma för att läsa av chipm. men jag vill helst ha chipm. på min hund, även om han har öronm. just nu. han är 8 år, så kanske ingen idé att ha någon chipm.

Chima skrev:
öronmärkning + chipm.

det är inte alla som har sånna apparater hemma för att läsa av chipm. men jag vill helst ha chipm. på min hund, även om han har öronm. just nu. han är 8 år, så kanske ingen idé att ha någon chipm.

Chip är bra på tävling o.s.v.

men öron funkar helt klart bäst om hunden springer bort eller blir påkörd så är det ju lättare o se vem som äger hunden.

Jag föredrar öronmärkning eftersom jag har jakthund och det händer att de villar bort sig på jakt... MEN ska man ha öronmärkning så får man också se efter den, vissa bleknar och andra syns inte för pälsen. Har gjort om på mina hundar både en och två gånger.

Den yngsta hunden jag har nu är dock chippad, men när jag får tillfälle så kommer det att komma tatuering i hennes öra också.

//E

Jag kan inte uttala mig men har hört någonstans att öronmärkning ska vara säkrare, men det är som sagt bara vad jag hört och jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Jag har iaf en av varje, tiken är öronmärkt och hanen chippad.

Jag kör båda på mina hundar. De får chips när de är små och öronmärkning när de sövs under HD/AD röntgen. Precis som PIRU säger. Chips är bra på tävling, och öronmärkning är bra om de kommer bort.

Men det är inte helt snyggt att ha öronmärkning på en vit schäfer..tex..

*svemmelinlägg*

det där ett svårt val faktiskt. Chip syns ju inte om hunden kommer bort, och man måste uppsöka ngn med avläsare för att kunna ta reda på vems hunden är. Sen kan ju tatueringen försvinna/bli otydlig med tiden, och då är det ju helt omöjligt att ta reda på vad det ska stå och på den vägen hitta ägaren. För att tatuera krävs ju dessutom att hunden sövs, det behövs ju inte för chipningen.
Jag röstar för chip!

Jag föredrar tatuering i örat framför chipmärkning.

Edit: När vi HD-röntgade den chipmärkta Jämthanen, så hittade veterinären inte hans chip, så vi fick lov att chipa honom en gång till...

Senast ändrad:

pimy skrev:
det där ett svårt val faktiskt. Chip syns ju inte om hunden kommer bort, och man måste uppsöka ngn med avläsare för att kunna ta reda på vems hunden är. Sen kan ju tatueringen försvinna/bli otydlig med tiden, och då är det ju helt omöjligt att ta reda på vad det ska stå och på den vägen hitta ägaren. För att tatuera krävs ju dessutom att hunden sövs, det behövs ju inte för chipningen.
Jag röstar för chip!

Valpar sövs inte inför tatuering... gör man det på äldre?? Chip är väl bra men sätts in med väldigt grov nål - i alla fall jämfört med valparnas storlek.

Min hund är chippad. Mammas yngre också medans den äldre har tatuering.

Det är riktigt att småvalpar öronmärks utan bedövning.
Jag har både och på mina hundar, chip för att det krävs på dragtävlingar och öronmärkningen för att folk i allmänhet vet att de ska leta efter öronmärkning.
Öronmärkningen kan dock resorberas av hunden så att den försvinner kan vara vettigt att raka och kolla med jämna mellanrum.

Jag har hört att efter 2011 kommer öronmärkning inte att vara "officiellt" dvs inte gälla vid gränser o likn.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det...
2
Svar
28
· Visningar
2 337
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 392
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama