Vilket tycker ni är bästa 1:a bettet?

C

Chania

Hej! Vi har en 2 årig val. som vi ska börja vänja vid träns men vad ska man välja som 1:a bett? Förr i tiden rekomenderade man ju raka gummibett men är det fortfarande så? Tycker de är så tjocka i munnen. Vi provade i dag med ett av de tredelade bett som vi har till en annan häst, det funkade bra men bettet var väl långt och ska köpa 2 åringen ett eget men vad för bett är det bästa för en unghäst?:angel:

Sv: Vilket tycker ni är bästa 1:a bettet?

Chania skrev:
Hej! Vi har en 2 årig val. som vi ska börja vänja vid träns men vad ska man välja som 1:a bett? Förr i tiden rekomenderade man ju raka gummibett men är det fortfarande så? Tycker de är så tjocka i munnen. Vi provade i dag med ett av de tredelade bett som vi har till en annan häst, det funkade bra men bettet var väl långt och ska köpa 2 åringen ett eget men vad för bett är det bästa för en unghäst?:angel:

dom erfarenheter jag har och alla dom råd och tips jag har fått, ska man alltid börja med ett vanligt 2-delat träns bett, för att bettet ska ligga lite bättre och (förminska) risken att bettringen nyper hästen i mungipan kan man köpa ett bett med fasta ringar.

Jag har ett sådant på min 3 åring och hade redan det bettet när hpn var 2,5 år och jag vet själv om många som har sådana bett på yngre hästar, det är viktigt att det inte är för tjockt eller för "mkt" bett, unga hästar har väldigt småmunnar och desutom måste man tänka mkt på deras tänder. Offtast blir ett 3 -delat tränsbett för mkt för hästen, min 3 åringen visade tydligt att det 3-delade var för mkt, såfort jag tog tillbaxs till det 2-delade, vart allt lugnt och harmoniskt. :)

Jag väljer oftast ett rakt bett med fasta ringar...lite lagom böjt. Sen går jag över till ett Billy Allen bett...Upplever att de unghästar jag provat detta på är lugnare i munnen från början.

Min 3-åring har haft 3-delat med oval mittdel ända sen hon var liten och började ha bett i munnen. Det har fungerat bra och jag har inte känt nåt behov att prova nåt annat ännu.

vanliga 3-delade brukar faktiskt rekomenderas till unghästar, då det är fler brytpunkter. särskilt om hästen har små tänder. vår häst-tandläkare säger att det är skonsamt och "inte ivägen" för hästen.

Vi hade ett tredelat bett på våran 3-åring, han gick och tuggade på både bett och tyglar/grimskaft när vi var ute på tur.
Sist vi var på Hööks köpte vi ett rakt bett med fasta ringar, och hoppsan vad "problemet" försvann snabbt.
Antagligen hängde det tredelade bettet i munnen på honom, vi visste att det var för långt (inte såå långt dock) och det var delvis därför vi köpte nytt.
Jag tänkte vi skulle köpa ett tredelat, dels för att de är lite tunnare (typ bridong) eftersom han inte är så stor i truten ;) och därför att jag trodde det kunde ha en bättre verkan till exempel.
Nu blev jag helt paff när han helt plötsligt gick helt lugnt bredvid mej utan att tugga på varken tyglar eller bett, så jag väntar ett tag med att skaffa ett nytt tredelat.

Senast ändrad av en moderator:

Låt hästen välja!

Jag erbjuder i regel ett tvådelat mullen mouth sweet iron som är ganska smalt, för bettinvänjning. Sen när de vant sig att ha bett i munnen och ska börja 'använda' det får man se vad hästen vill ha.

Förra unghästen valde raskt ett tvådelat D-ringsbett med kopparrullarna, nuvarande har valt ett smalt tredelat med droppe.

Nuvarande unghäst gick iofs inte med på att bettvänjas med SI-bettet heller utan krävde ett rakt, smalt oledat Happy Mouth.

Så, bettvänj med ett smalt, nätt bett (inga monstergummibett). Ett rakt bett ger mer tungtryck och är väldigt luddigt så okej om det är det enda som fungerar att bettvänja på, men inte 'använda' det. Ett tredelat ger också mer tungtryck än ett tvådelat.

Men när hästen har vant sig att ha skrammel i munnen så börja se efter vad hästen vill ha för bett. En unghäst likväl som en vuxen häst skall acceptera bettet, hålla det i munnen med stängd mun (utan nosgrimma) och vid mjuka 'tag' (tygeltag/förhållningar) i bettet inte gapa etc. Men det är inte förrän du kan börja använda bettet lite som du ser vad hästen vill ha, och man kan få trixa lite med olika bett innan man hittat rätt (byt inte för frekvent bara, utan ge varje bett några pass såvida hästen inte helt tycks hata det)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 551
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar