vilket tempo är det bästa?

melvin

Trådstartare
hejsan! min häst bär sig jättetrevligt när jag rider i ett ganska lågt travtempo- hon jobbar på bak och blir lätt och trevlig fram. Dock så känner jag att jag gott skulle kunna rida i ett lite högre tempo, problemet då är dock att all den trevliga bjudningen och uppförsbacken försvinner, hon lägger sig på bettet, går på bogarna och blir tung fram...ska jag ändå försöka rida henne i ett lite högre tempo och vänta på att hon ska få styrkan att bära sig där, eller ska jag fortsätta med det lite lägra...? :confused:

Sv: vilket tempo är det bästa?

det är ju det jag inte vet om jag vill...därför jag frågar ju! tycker ofta man hör och läser i andra trådar "lite friskare tempo skulle vara bra"och det är också inte alldeles ovanligt att man hör om folk som sitter och rider i undertempo helt enkelt för att det är det bekvämaste...så jag var lite rädd att jag var en sån ;) ..så det var därför jag undrade...men jag ksnake helt enkelt ska lita på känslan och ta det som känns bäst.!

Hej! Jag tycker att dressyr är en såå otroligt mysig ridgren... =) Mitt förslag är att prova med att växelvis öka samt minska tempot så att hästen inte har ett och samma tempo hela tiden...Tänk på att hon måste då fortfarande ORKA bära upp dig som rider och ha schwung i steget. Märker du direkt att hon lägger sig på bogarna så dra ner på tempot igen... det kan vara ett tecken på att hon inte är tillräckligt musklad. Det blir dom vardagsmat för henne att trampa runt under ett och samma tempo hela tiden. Lycka till! //cilla

jaa, det var det jag också funderade lite på, just att hon inte orkar i ett högre tempo. ska jobba med tempoväxlingar så får jag se hur det går! tack för hjälpen!

Anledningen till att jag undrat är att många förväxlar ökningar med högre tempo. Det är ju steglängden man vill förlänga. Men jag tror som föregående talare att tempoväxla mycket. I början kan det röra sig om tre-fyra steg och sedan tillbaka. Huvudsaker är att hästen inte tappar sin bärighet och att den kan gå tillbaka i balans.

Anledningen till att jag undrat är att många förväxlar ökningar med högre tempo. Det är ju steglängden man vill förlänga. Men jag tror som föregående talare att tempoväxla mycket. I början kan det röra sig om tre-fyra steg och sedan tillbaka. Huvudsaker är att hästen inte tappar sin bärighet och att den kan gå tillbaka i balans.

jaa, jag är helt med på att det är stegen man vill ska bli längre och kraftfullare, och att det inta bara ska gå fortare. Ska jobba på det, tackar!

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: Miingla
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix