Vilket sto

ballerinakex

Trådstartare
Ny här :)
Funderar på att i framtiden köpa ett sto och ta föl. Favorithingsten min är FS Mr Right. Väldigt vacker en som har charmat mig rejält. Drömmen är att få ett d-ponnyföl efter honom. Mina favoritraser är Lusitano och Morgan. Är det en galen idé att korsa Mr Right med ett lusitano/morgansto på ca 155 för att få fram en d-ponny? Någon cm över eller under d-ponnymått är inte superduperviktig. Vilket slags sto hade ni erfarna avelsmänniskor använt på Mr Right och vad bör jag leta efter? Tack på förhand!
 
Köp ett Ridponnysto av bra kvalité istället.
Ridponnysto eller möjligen Welshsto.
Tack för era svar! Varför tycker ni att ridponny och ev Welsh är att föredra? Som nybörjare på det här är det bra att veta varför :) Är det något speciellt hos en ridponny eller Welsh jag ska titta efter?
När man har en specifik hingst man är intresserad av men saknar sto så tänker jag att det optimala är att köpa ett sto i lagom storlek efter den hingsten. Då vet man vad man får och är man intresserad av avel så får man ju då favorithingsten i både sitt sto och som morfar på fölet.
Menar du att jag ska leta efter ett sto efter Mr Right? Jag har bara fött upp hundar tidigare och där räknas det som inavel att ha samma far och morfar på valparna men med häst är det kanske annorlunda?
 
@ballerinakex: Jag tror (och hoppas) att @Dahlianna menade att du köper ett sto e Mr Right och sedan fortsätter avla på henne, med andra hingstar. Far-dotter korsning är definitivt inte regel bland hästuppfödare även om det förekommer enstaka gånger. Inavel/linjeavel är inget man ska ge sig på som nybörjare, man har inte den erfarenheten.

I övrigt håller jag med om att vare sig lusitano eller morgan låter som optimala raser att avla ridponnyer på. Ridponnyer har mycket welshblod i sig så därför kan ett welshsto vara lämpligt.
 
@ballerinakex: Jag tror (och hoppas) att @Dahlianna menade att du köper ett sto e Mr Right och sedan fortsätter avla på henne, med andra hingstar. Far-dotter korsning är definitivt inte regel bland hästuppfödare även om det förekommer enstaka gånger. Inavel/linjeavel är inget man ska ge sig på som nybörjare, man har inte den erfarenheten.

I övrigt håller jag med om att vare sig lusitano eller morgan låter som optimala raser att avla ridponnyer på. Ridponnyer har mycket welshblod i sig så därför kan ett welshsto vara lämpligt.
Jag hann bli väldigt fundersam om det verkligen är vanligt med far-dotter avel inom hästvärlden då jag aldrig stött på en häst med samma pappa och morfar i stamtavlan. Tur att jag missuppfattade! :)

Ni får gärna berätta varför lusitano och morgan inte är optimala raser. Det jag gillar med lusitanon är samlingarna den har så lätt för. Med morganen gillar jag det vackra huvudet och allsidigheten. Har ni förslag på några andra raser eller hingstar för mig som gärna vill ha fram en ponny på runt 145-148, lite maffigare typ utan att för den delen bli klumpig eller tung i typen, lätt för samling, trevligt temperament och bra gångarter?
 
Ja precis som athena_arabians skriver så köper du en häst efter Mr Right och så väljer du en annan hingst att betäcka med. Om tanken är att köpa sto någon gång i framtiden (vilket jag tolkar som om några år) så kan man ju tyvärr inte vara säker på att Mr Right är i avel längre, ägaren kanske satsar på tävling, har sålt till någon som inte är avelsintresserad, kastrerat eller kanske dött och då är det ju synd om man köpt ett sto som man valt utifrån att hon ska passa typ- och stammässigt till en viss hingst.
 
Jag går lite mot strömmen och känner över lag att just iberisk ras inte känns som en så tokig tanke för att få fram en trevlig individ, matchad med en fin mindre ponnyhingst. Iberierna har ju faktiskt goda ridegenskaper för dressyr och kan tillföra lite storlek, talang för samlig och uttrycksfulla gångarter.
Däremot skulle jag själv aldrig köpa ett avelssto för en speciell hingst, utan ett bra sto helt enkelt.
 
@Tonto här på Buke har en avkomma till FS Mr Right. En sockersöt krämbulle med en mamma som mest var väldigt lik en welsh cob men tyvärr utan stam. Baserat på den ungen hade jag valt ett ridponnysto eller mindre halvblodssto av lättare elegantare högställd modell.
 
@Tonto här på Buke har en avkomma till FS Mr Right. En sockersöt krämbulle med en mamma som mest var väldigt lik en welsh cob men tyvärr utan stam. Baserat på den ungen hade jag valt ett ridponnysto eller mindre halvblodssto av lättare elegantare högställd modell.

Precis som Fio säger så har jag en fyraåring efter FS Mr Right. Mamman var ganska rejäl, men ungen är rejälare. Hon blir grövre för varje år.

Som tre och ett halvt år,
11215171_10153267583148562_5192371278698668886_n_by_tontorollostorm-da1lmoh.jpg


Här som fyra år och i en lite tokig växtfas.
1_by_tontorollostorm-da0zux2.jpg
 
Om du är förtjust i en viss hingst antar jag att du vill ha en avkomma som liknar den hingsten. Då är det ju smartast att leta efter ett sto som är så lik honom som möjligt. Över huvud taget fungerar avel bäst om det inte är alltför stora olikheter på föräldrarna. Avkomman blir sällan ett mellanting utan hämtar ett drag från den ena och ett annat från den andra - och så kanske en del från tidigare generationer också.
 
@ballerinakex Precis så som @Dahlianna föreslår gjorde jag när jag letade mitt avelssto. Jag hade en absolut favorithingst inom rasen och ytterligare en jag gillade mycket. Så jag letade sto med någon av dessa i avel. Nu lyckades jag hitta ett sto som hade den ena som farfar och den andra som morfar. Perfekt! :love:
 
Vilken underbart fin ponny @Tonto! Exakt en sådan jag vill ha. Helst i samma färg eller möjligtvis fux, svettfux eller skimmel.

Om du är förtjust i en viss hingst antar jag att du vill ha en avkomma som liknar den hingsten. Då är det ju smartast att leta efter ett sto som är så lik honom som möjligt. Över huvud taget fungerar avel bäst om det inte är alltför stora olikheter på föräldrarna. Avkomman blir sällan ett mellanting utan hämtar ett drag från den ena och ett annat från den andra - och så kanske en del från tidigare generationer också.
Är det därför det inte är så jättevanligt med korsningar ponny-lite ovanligare ras? :) Jag som saknar erfarenhet tänkte att det skulle bli en ren blandning av allting men en lusitanohals på en liten ponnykropp kanske inte blir så vackert.
Ja precis som athena_arabians skriver så köper du en häst efter Mr Right och så väljer du en annan hingst att betäcka med. Om tanken är att köpa sto någon gång i framtiden (vilket jag tolkar som om några år) så kan man ju tyvärr inte vara säker på att Mr Right är i avel längre, ägaren kanske satsar på tävling, har sålt till någon som inte är avelsintresserad, kastrerat eller kanske dött och då är det ju synd om man köpt ett sto som man valt utifrån att hon ska passa typ- och stammässigt till en viss hingst.
Nej en plan b med hingst måste jag ju ha! Cosmoplitan (om hans sperma går att få tag på i Sverige vill säga), FS Don't Worry och FS Numero Uno. Vad för ston hade ni satt på dom hingstarna?
 
Varför inte köpa en avkomma efter den hingsten du är intresserad av?
Avel är ingen beställning, jag vill ha ditt eller datt. Självklart påverkar man resultatet, men saker är långt ifrån självklart.

Om du har så specifika krav som fader, färg, storlek mm och inte har ett sto, eller ens verkar veta vad du är ute efter, är det nog mer lämpligt att leta efter en redan levande häst...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp