Vilket stalltäcke ska man välja?

Fashionistan

Trådstartare
Jag behöver köpa ett varmt och trevligt stalltäcke till min donna som ska klippas för första gången i år.
Jag har egentligen inga höga krav mer än att det skall sitta riktigt bra, gärna ha blank utsida så att spån inte fastnar (insida spelar ingen roll), snyggt och varmt! (Hästen skall stå i Luleå där det gärna kryper ner till - 40, dock inte totalt kallstall, men ändå!)

Har massor av fleecetäcken men nu vill jag ha ett riktigt stalltäcke, så segt att borsta spån varje dag!

Jag har Bucas till utetäcken, dom sitter kanon på henne!

Sv: Vilket stalltäcke ska man välja?

Domino har jättefina och prisvärda :) Säljs på Granngården bla.

Har inte koll på Bucas modeller då jag själv inte gillar passformen.

MEN de har div olika modeller med olika tjocklek. Precis som utetäcken har de hög kvalité och brukar även om de är dyra vara prisvärda. Kolla in deras hemsida eller någon svenskshop som säljer bucas.

Själv gillar jag Horseware Amigo Insulator, finns i 150g, 300g och 550g. De har nyloninsida så hästen inte får skav och håller sig blank. Utsidan är också blank så spån fastnar inte. De har inte så slitstarkt yttermaterial men jag upplever inte slitaget i boxen eller under utetäcken som så stort att täcket inte håller sig fint ändå. De ligger i pris mellan 500-699 i de olika tjocklekarna.

Annars finns Shires, Z-täcke mfl.

Ja det täcket minns jag att jag har fått tips om i en annan tråd, hade bara glömt av det! :D
Och dom priserna var ju kanon! :laugh:

Men hur tjockt ska man välja?
Hon ska inte ha dessa täcken ute eller under något annat täcke, utan de kommer användas som rena stalltäcken, då kanske 150g räcker?

Ja det täcket minns jag att jag har fått tips om i en annan tråd, hade bara glömt av det! :D
Och dom priserna var ju kanon! :laugh:

Men hur tjockt ska man välja?
Hon ska inte ha dessa täcken ute eller under något annat täcke, utan de kommer användas som rena stalltäcken, då kanske 150g räcker?

Om det är mindre än 10 graders skillnad mellan ute och inne tex 2+ inne och -3 ute kan de ha samma tjocklek som ute.

Är det mer än 10 graders skillnad har jag så mycket inne som jag hade haft om det var samma temp ute, ex 5+ inne = 150g ute -10 = 300g. (Hänger du med?) (Hade det varit 5+ ute hade den haft 150g därför har den 150g om det är 5+ inne)

Är det mer än 20 grader skillnad som jag antar att det kan bli hos dig (3+ inne, 15 minus ute) Hade jag haft ex 150g inne och 500g ute.

Eller som dina täcken:
Vid ner till minus 5 (?) Smartex rain ute, fleece täcke inne

Ner till minus 20 (?) Medium Bucas ute, 150g Amigo Inne. (om det är runt nollan inne max 5+)

Under minus 20 Bucas Heavy ute, 150g inne (om det är runt nollan.)

Ah jag förstår, smart tänk! Jag vet ju inte exakt hur kallt det är inne i deras stall nu men supervarmt är det ju inte, dom är noga med sånt för hästarnas skull och har fläktar för extra god ventilation osv! :laugh:
(Luktade inte ens häst när jag var där o kollade :bow:)

Kanske ska ta o köpa mig ett 150g som hon får ha sålänge hon har Rain & Medium och sen får hon ta på sig ett 300g när det är såpass kallt att det är dags för Heavy täcket!

Tack för utförliga svar!

Jag köpte ett innetäcke på H***s för ett tag sen som är fleece på insidan och slät utsida som min häst haft det sista.
detta:
69704_1316273833_166496834.jpg

Bytte nyss till ett 150g Horseware Amigo Insulator och det verkar sitta riktigt bra och inget spån fastnar.
Har sedan ett par tjockare för när det blir riktigt kallt.

Annars kan man ju som någon annan nämnt ha samma inne och ute om inte temperaturskillnaden är för stor. Förra vintern när det blev runt -20 här så hände det att vi hade ett stalltäcke på och sen slängde ett utetäcke över när de gick ut.

Men snälla nån, jag bor ännu längre norrut än Luleå och här kryper det då inte "gärna upp till -40". Är det en kall vinter, så ligger temperaturen mellan -15 till -25. I extrema fall över en dag eller två så -30, men fasen inte -40. Då får du nog flytta till Ryssland istället. Låt hästen vara häst, den kommer klara sig utmärkt.

Fast hur kommer det sig att pojkvännen som bor och studerar i Luleå hade - 40 grader förra året då? :grin:

(och det kryper inte UPP till - det kryper NER!)

Jag väljer tveklöst ett ylletäcke om jag måste ha stalltäcke på ngn av mina hästar. Att det fastnar spån & halm i dem tycker jag är en nackdel som inte väger upp fördelen med materialet.

Min häst har Horseware Amigo Insulator 150 g när det är 'lite kallt' och 300 g när det är KALLT :D

Just nu har hon bara ett Horseware Amigo Cooler eftersom det inte ens är minusgrader än.

Men snälla nån, jag bor ännu längre norrut än Luleå och här kryper det då inte "gärna upp till -40". Är det en kall vinter, så ligger temperaturen mellan -15 till -25. I extrema fall över en dag eller två så -30, men fasen inte -40. Då får du nog flytta till Ryssland istället. Låt hästen vara häst, den kommer klara sig utmärkt.

Jag hade mellan -30 till -35 grader i 3 veckor i sträck i två perioder (=1½ månad med temperatur under -30 grader och som kallast -39 grader i några dagar) i vinter som var. Så nog går det ha kallt fast man inte bor norr om Luleå. Jag bor 40 mil söder om Luleå. :cool:

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 598
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring