vilket skulle ni föredra?

aramis

Trådstartare
Om ni fick välja på dessa två alternativ:

1) Morgonfodring inne kl 8, ca 3kg hö
Utsläpp 10-10,30 och ytterligare 3kg hö i hagen
Intag ca 18,30 och 2kg hö
Nattning ca 20 och 4kg hö
eller:

2) Utsläpp ca 6,30 och morgonfodring ute 2kg hö
Lunchfodring kl 12, 2kg hö
Intag ca 17,30, 3kg hö
Nattning ca 21 och 5kg hö

Jag har min kuse står i stall 1 nu och ska flytta honom till
stall 2 snart. (Så har jag lite ångest om jag gör rätt så klart :crazy: :smirk: )

Sen så undrar jag hur ni har med vatten i hagen så här års och hur många timmar dom är ute i hagen per dag.
Hos min kuse har dom vatten i hagen i stall 1 men inte i stall 2.

Gillar alternativ 2 bäst... Varå hästar får äta snö nu, men när det är fruset men ingen snö försöker vi hålla dom me3d vatten.. Det fryser ju på en gång..

jag hade nog valt alternativ 2 eftersom tiderna där verkar bättre både vad gäller utsläpp och intagning samt fodringstider! tror nog du gör rätt i att flytta din häst! :bump:

Jag tycker att stall 2´s rutiner låter bättre. Trist om inte hästarna får gå ut förrän tio - halv elva. Däremot måste de naturligtvis erbjudas vatten i hagen, åtminstone vattnas vid något/några tillfällen under utevistelsen (11 timmar utan är inte bra).

Mina hästar får frukost (kraftfoder) inne kl 07, går direkt ut i hagen till 2 kg hö, 2 kg lunchhö kl 14, 2 kg kvällshö kl 19, in kl 22 då de får kraftfoder och hö (4-6 kg beroende på häst). De har tillgång till ligghall och vatten i hagen.

Alternativ 2 låter absolut bäst. Prata med stallägaren om ni inte kan komma överens på någon bra "vattenlösning"

Jag skulle välja alternativ 2.

Mina hästar dricker inte vattnet i hagen innan det fryser nu när det är minusgrader.
De är inte heller värst törstiga när de kommer in på em, dricker som mest ett par liter då. Men oftast dricker de inte alls.
Däremot dricker de runt 15 liter efter jag ridit fram till kvällsfodring.
Full hink (= 20 liter) vid kvällsfodring, och då har de druckit upp ca 2/3 på morgonen.

OJ alla tycker att det nya stället har bättre rutiner och skulle föredra det. Det låter ju betryggande :). De två främsta anledningarna är att stall 2 är mycket närmare plus att jag inte gillar att hästarna kommer ut så sent på dagarna nu.

Tyvärr så är det nog ogenomförbart att ändra vattenrutinerna när det är minusgrader ute.... Det är en bit till hagarna och ingen är intresserad av att köra/bära upp vatten dit. (på sommaren finns tappställe vid hagen, men det stängs av nu för att inte frysa sönder.)

Är det fler av er som har hästar som inte har vatten i hagen? Är det verkligen farligt att bara ge vatten inne? jag ska ha bubbla hinkar inne så det inte tar slut om han är törstig!

Våra hästar får inte heller vatten ute när det är minusgrader. Jag har provat ge henne vatten i hagen på helgerna när jag är där dagtid. Hon dissar vattnet totalt, nån gång kan hon ta en liten klunk men oftast inte ens det. Av den anledning tror jag att hon klarar sig skapligt utan under vintertid. Annat är det ju dom årstiderna då det är varmare ute och inte finns någon snö, då ser jag vatten som något oerhört viktigt.

Jag tycker att alternativ 2 låter bättre!

nr 2 förutom att jag gärna vill att hästarna äter frukost inne.
Mina får frukost kl 7 och kommer ut kl 9 det tycker jag är lagom.

Min häst föredrar snö framför vattenhink. :crazy: :D Finns det hyfsat mycket snö så borde det inte vara ngn fara, så länge du vet att din häst faktiskt äter snö då :)

Jag röstar på alternativ två, helt klart. Längre tid i hagen, och kortare tid mellan sista & första fodring.

Ang vatten i hagen så både har och inte har jag vatten i hagen. Vissa år har jag haft helt utan. Hästarna dricker inte direkt när de kommer in men efter någon timme. Sen har jag erbjudit vatten flera gånger per dag. Hästarna dricker på sin höjd på lunchen men väldigt sparsamt.

Nu säger hästarna "till" om de vill ha vatten. Vissa dagar gör de det, andra inte. Ingen aning om vad det beror på. Men om de vill ha vatten så knatar de upp till det tomma badkaret vid lunchtid och bankar på det och så kommer matte snällt traskande med en 20-litersdunk ljummet vatten. Fölis dricker mest, valacken dricker kanske fem liter, fölis 10. Men som sagt, det är fler dagar de INTE vill ha vatten, fråga mig inte varför...

Jag har fri tillgång på hösilage i hagen, men det var samma sak när det var fri tillgång på hö.

valacken dricker ca 10 - 15 liter inne, och fölis dricker ungefär 20 liter inne om hon inte druckit ute, och 10 liter inne om hon druckit ute.

Valacken är hopplös på att dricka på vintrarna, jag misstänker han käkar snö bara på kul eller nåt.

Peppar peppar så efter totalt (räknar med när pappa hade ponnyer med, han hade inte vatten i hagen vintertid, fri tillg på hö) 40 år utan vatten på dagen (och ute 12 h) så har vi haft NOLL koliker pga det (tre pga ålderdom, gaaamla hästar). Men jag skulle INTE ta det som att "man kan strunta i vattnet", det är VÄLDIGT individuellt hur mycket de vill dricka.

När jag inte är hemma på dagarna och kan serva hästarna on demand kommer jag köpa en uppvärms vattentunna och erbjuda fri tillgång på frostfritt vatten, varesig de vill ha det eller ej så vill JAG att de ska ha MÖJLIGHETEN att dricka ute med..

Och så ett VIKTIGT PS.. är det inte snö ökar vattenförbruket direkt, så jag är rätt säker på att de äter en hel del snö, även om jag aldrig sett dem. Varför de äter snö istället för att dricka vatten när de faktiskt kan välja får ni fråga dem om ;)

Alt 2 tycker jag låter bäst! Bra fodertider och längre utevistelse!

Våra får vatten inne på morgonen inne de går ut (om de druckit upp ur tunnorna vill säga) sen får de vatten i hagen efter lunch, ca kl 13 och sen när de kommer in då vid kl 16.00! Annars har vi vatten i hagen också men nu fryser det ju direkt! :smirk:

Definitivt alt.2 :)

Vattenbehovet på vintern verkar minska av någon anledning (mindre svettning?).. även om det inte finns snö, jag är hemma hela dagarna och bär ut hinkar med halvljummet vatten.. men ingen dricker mer än några liter!

Helt klart stall 2. För sent att komma ut vid 10 tiden tycker jag. Min vill iaf ut o äta. Bättre att komma in tidigare då. :) Och kvällsfodrig vid 20 lät tidigt.
Så som sagt, stall 2. :)
Kan du inte fixa vatten i hagen där själv då?

Jag ger som jag skrev inget vatten i hagen nu när det är minusgrader ute.
Och de är INTE törstiga när de kommer in.
Och ändå får de sammalangt 8 kg hö var i hagen under dagen.
De dricker som sagt efter att de ridits.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 120
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar