vilket sittben?

Z

zillax89

Den här tråden hör nog hemma lite överallt men tänkte att ni dressyr ryttare borde ha koll. Jag var med en tjej i ridhuset häromdagen och hon tyckte hon satt snett hela tiden. Jag trodde det kunde bero på hennes sittben, att hon red på fel sittben. Skall man rida på det yttre eller inre? Skall man inte sitta ner när hästen trampar ner med innerbenet? Eller har jag HELT fel, för sen snackade ja me en annan tjej och hon sa att hon fått lära sig på en ridskola att man skulle sitta ner när det yttre trampar ner. Snälla hjälp, jag är så förvirrad. För jag har alltid suttit ner när innerbenet trampar ner och det är ingen som klagat på mej.
Vill veta hur det är för vill ju inte stå och instruera fel.

Sv: vilket sittben?

När man sitter ner så ska man försöka belasta båda sittbenen så lika som möjligt, men man kan använda ökat tryck med inner sittben som en signal för att få hästen att svänga eller böja mer.

När man rider lätt så ska man normalt sett sätta sig när hästen belastar inner bak.

Man ska sitta ner på det yttre frambenet, för bästa balans.

Man skall sitta ner när inner bak och ytter fram är i marken. Det lättaste sättet att lära ut det är nog att be ryttaren att snegla ner på ytter bog som går bakåt när det frambenet är i marken. Men vartefter är det väl bättre att lära sig känna vilket bakben som hästen tar i med.

japp, ja går på ridskola å är bombsäker på att det är ytter fram!!:idea:

Jag hittade en ridhandbok och så här skriver den författaren:

Genom lättridningen kan man påverka hästen mycket mer än många tror. Med små ändringar i balans, takt, storlek på rörelse och så vidare, kan man förändra hästen på många sätt och antingen hjälpa den eller försvåra för den. Att man rör sig upp och ned i takt med hästen, rider lätt, behöver inte betyda att något blir lättare för hästen. Fel utförd, kan lättridningen belasta hästen onödigt mycket. Lättridningen uppfanns på 1800-talet för att minska påfrestningen på ryttaren under långa marscher. När lättridningen etablerades kunde man hålla ett högre tempo under längre sträckor.

Balansmässigt tillhör lättridningen fältsitsen. Man kan inte rida lätt i lodrät sits. De som försöker, trillar mest runt på hästryggen. Ha axlarna framför höften hela tiden, och vikten på stigbygeln. Då kan du få en bra och balanserad lättridning.

Vid lättridning belastar man hästen oliksidigt. Ryttaren "väger" ju olika mycket på väg upp ur sadeln och på väg ned i sadeln. För att jämna ut denna snedbelastning under hästens livstid, skall man variera sittben, så att man ibland sitter ned när hästen har höger framben i marken, och ibland sitter ned när hästen har vänster framben i marken.

Att man vid ridning på böjt spår sitter ned på det yttre fram är en av de första saker vi lär oss på ridskola, men tyvärr lär vi oss inte varför. Jag är inte säker på att det finns en vettig förklaring till det. Grundanledningen är naturligtvis att vi skall variera sittben, och därför måste vi lära oss att se och känna skillnaden på vilket ben vi sitter ned på. Det känns faktiskt skillnad, kan jag meddela de ovana ryttarna. Sedan är det ju praktiskt med ett enhetligt system, så att instruktören kan se huruvida ryttaren är medveten om vad han gör eller ej, och därför har det blivit bestämt att det är yttre framben som gäller. Jag har hört en mängd andra förklaringar genom åren, men egentligen ingen som jag tycker ger en vettig förklaring på varför det skall vara just yttre fram.

Jag känner då direkt när jag sitter på "fel" sittben...

zillax89 skrev:
Vill veta hur det är för vill ju inte stå och instruera fel.
Menar du att du instruerar, och inte ens har koll på vilken diagonal man rider lätt på?:confused: *förvirrad*

Beror väl på att hon kanske blivit lärd fel...vilket är vanligt...

Ja! Men en sådan grundläggande sak som rätt sittben..?
Och man har väl lite mer kött på benen innan man ställer sig och instruerar andra??
Och innan man instruerar så brukar man ju själv ha avverkat en del instruktörer själv ..Och att någon inte påtalat detta tycker jag är konstigt...

*KL*
En häst som är van att man sitter ner på rätt (yttre) sittben hela tiden, reagerar om man sitter ned på fel.
Man hjälper hästen att inte trilla/luta innåt på böjt spår.

Jag står en extra studs när jag byter.
Dels för att jag lärt mig så och oxå för att hela vitsen är att vara lätt hela tiden.
Om jag vill bromsa hästen kan jag rida lätt med fördröjning, bli lite sen.

Det är en bra balansövning att stå över ett steg. Det är lite orytmiskt.

hon kanske inte ridit för så många...det vet vi ju inte...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 789
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka