Sv: Vilket prov ska man ta??
Sv: Träckprov
--------------------------------------------------------------------------------
Hej !
Så här gjorde vi...vi gjorde också träckprov på 3 hästar. Jag tog med mig vanliga fryspåsar hemifrån (dubbla), sedan tog jag ca 2-3 färska bollar på morgonen från varje box och stoppade i påsen. Tryck ut luften rejält så tar det mindre plats. Ska du skicka in så bör det inte vara över en helg då provet kan bli liggandes på posten. Man kan ha det liggandes i kylskåpet över helgen om man inte kan ta provet på annan tidpunkt. Du bör också ha en följsedel från Vidilab då denna ska skickas med. Den kan du skriva ut från deras sida eller be dom skicka en. På följsedeln ska du fylla i: Ditt namn/adress/tele, vilken dag du tog provet, vem som skall debiteras räkningen, vilken undersökning du önskar (jag tog 501 för då får man ett hum om bandmasken också), senaste datumet för avmaskning du gjorde och med vilket medel, du fyller i djurslag och vad djuret heter, ålder. GLÖM INTE skriva på provpåsarna från vilka hästar du tagit från. Annars vet du inte från vilken häst det är. Mycket viktigt vid individuella prover. Använd en tuchpenna som sitter.
Det är lite svårt tycker jag med att få ett riktigt hum om de verkliga kostnaden för provet på sidan. På 3 hästar såg våran räkning ut så här: Detta är från maj-04. Priserna kan ju ha ändrats, men det har jag ingen aning om, antar inte..isåfall tycker jag att jag borde sett det nånstans...men då kan det bara handla om några kronor. Jag sammanfattar räkningen bara så du får ett hum.
Prov 501, antal 3, a´pris: 160:-, Summa: 480:-
Prov 502: odling av stor blodmask, antal 1, 100:-
(odling av stor blodmask görs automatiskt om dom hittar spår av den, det är inget man skriver i blanketten, eftersom stora blodmasken är så farlig så görs oldingen vare sig man bett om den eller inte).
Netto: 580:-
Exp,avgift: 20:-
Exkls, moms: 600:-
Moms: 150:-
Total summa att betala: 750:-
Provet skickade jag in i ett av postens vadderade kuvert. Jag försökte ta det absolut billigaste, detta kostade 55:-, men det var på håret att man fick in 3 påsar med skit i det...men det gick med lite tvång och massa tejp
Hade oxå den frågan så jag fick detta svar från Myntha här på buke.