Vilket prov ska man ta??

E

Egonson

Har tänkt skicka in träckprov på mina två hästar nu i vår.
Valde Vidilab att skicka in till.
Jag har som sagt två hästar som jag vill ha varsin individuell träckanalys på.

Kollade på http://vidilab.se/ under prislista.
Där finns ju flera olika prov att välja mellan, t.ex kod 500, 501, 504 osv och de har ju olika priser. Vilken ska jag välja av dem?

Och sen..

Vad jag har förstått, så tar jag en påse för varje häst och lägger ett par träckbollar i den. Sedan lägger man bägge påsarna i en större påse, sedan i ett kuvert.. Visst är det väl så man gör?

Sv: Vilket prov ska man ta??

Sv: Träckprov

--------------------------------------------------------------------------------

Hej !

Så här gjorde vi...vi gjorde också träckprov på 3 hästar. Jag tog med mig vanliga fryspåsar hemifrån (dubbla), sedan tog jag ca 2-3 färska bollar på morgonen från varje box och stoppade i påsen. Tryck ut luften rejält så tar det mindre plats. Ska du skicka in så bör det inte vara över en helg då provet kan bli liggandes på posten. Man kan ha det liggandes i kylskåpet över helgen om man inte kan ta provet på annan tidpunkt. Du bör också ha en följsedel från Vidilab då denna ska skickas med. Den kan du skriva ut från deras sida eller be dom skicka en. På följsedeln ska du fylla i: Ditt namn/adress/tele, vilken dag du tog provet, vem som skall debiteras räkningen, vilken undersökning du önskar (jag tog 501 för då får man ett hum om bandmasken också), senaste datumet för avmaskning du gjorde och med vilket medel, du fyller i djurslag och vad djuret heter, ålder. GLÖM INTE skriva på provpåsarna från vilka hästar du tagit från. Annars vet du inte från vilken häst det är. Mycket viktigt vid individuella prover. Använd en tuchpenna som sitter.

Det är lite svårt tycker jag med att få ett riktigt hum om de verkliga kostnaden för provet på sidan. På 3 hästar såg våran räkning ut så här: Detta är från maj-04. Priserna kan ju ha ändrats, men det har jag ingen aning om, antar inte..isåfall tycker jag att jag borde sett det nånstans...men då kan det bara handla om några kronor. Jag sammanfattar räkningen bara så du får ett hum.

Prov 501, antal 3, a´pris: 160:-, Summa: 480:-

Prov 502: odling av stor blodmask, antal 1, 100:-
(odling av stor blodmask görs automatiskt om dom hittar spår av den, det är inget man skriver i blanketten, eftersom stora blodmasken är så farlig så görs oldingen vare sig man bett om den eller inte).

Netto: 580:-
Exp,avgift: 20:-
Exkls, moms: 600:-
Moms: 150:-
Total summa att betala: 750:-

Provet skickade jag in i ett av postens vadderade kuvert. Jag försökte ta det absolut billigaste, detta kostade 55:-, men det var på håret att man fick in 3 påsar med skit i det...men det gick med lite tvång och massa tejp

Hade oxå den frågan så jag fick detta svar från Myntha här på buke.

Hej!

Jag tog prov nr 504, då kollas små/stora blodmaskar, spolmask,fölmask och även bandmask. Bandmasken får du inte med om du väljer prov 501 (vilket är det vanligaste som väljs).

Fick du med bandmasken i prov 501??
Till mig sa hon på labbet att den inte ingick där, utan jag skulle välja 504. ?

Jag tog 501 och fick som bifynd rapporterat om 'förekomst av ägg från hästens bandmask'. Däremot inte angivet hur MYCKET, bara ATT. Vill jag veta hur mkt måste jag ta en 504.

Jag tar 501:or på mina, både i år och förra året.

Bandmaskägg hittar man btw hos under hälften av de infekterade hästarna, dvs träckprov är inte så 'säkert' att avgöra det på, ett neg träckprovsresultat behöver inte betyda att hästen är säkert fri från bandmask. (Stod btw i dagens ridsport att de håller på och utvecklar blodprov för det då man hitills lyckats bättre med att påvisa det i blodprov)

Fast när jag tog träckprov förra året (504) så stod bara "förekomst av ägg från hästens bandmask", men inte hur mycket.

Kanske har dom ändrat??
Eller så gjorde dom fel kanske..

majja22 skrev:
Fast när jag tog träckprov förra året (504) så stod bara "förekomst av ägg från hästens bandmask", men inte hur mycket.

Kanske har dom ändrat??
Eller så gjorde dom fel kanske..

Eller så mindes jag fel prov? :angel:

Nåja, man kan iaf få reda på att hästen har bandmask med ett prov 501, det är jag helt säker på =)

Okej. Tack så mycket för utförligt svar :bow:

Tar nog 501.

Om hästen mot förmodan har mycket mask (vilket jag INTE hoppas att de har), måste man tillkalla veterinär eller är det vanlig avmaskning mot aktuella maskar/ägg som gäller då?

Senast ändrad av en moderator:

Därför att prov 504 visar endas kvalitativ på bandmasken, därför får du bara reda på om det finns eller inte. Läs noggrannare om det står: kvalitativ eller kvantitativ (EPG)

Lite förklaring till Vidilabs prislista och koder:

501 är den vanligaste analysen som anger EPG-tal (ägg per gram träck) av lilla/stora blodmasken, spolmask, fölmask och ev. springmask.
Bandmask kan inte kvantifieras med EPG då den avger segment som släpps successivt och som inte fördelas jämnt i träcken. Därför kan man bara ange om den finns (ev kan man ange om det är väldigt mycket).
I kod 501 ser man då och då bandmaskägg och då anges det. Kod 504 som är en utökad 501 (alltså EPG på övriga + finns/finns inte bandmask) anses som säkrare vad gäller bandmaskförekomst pga av att man tar 10 ggr så mycket träck men man kan fortfarande inte räkna EPG på bandmask.
Vidilabs priser på kod 501 sjunker med antalet prover som skickas in på samma följesedel och med samma fakturamottagare, förklaring finns i slutet av prislistan.
Odling sätts om provet innehåller >100 EPG stora och/eller lilla blodmasken för att utesluta förekomst av stora blodmasken vilken anses som mycket farligare än lilla. Odlingen kostar 125:- och sätts som samlingssprov på de hästar i gruppen som har >100 EPG.

Jag har en ettåring som ska ut på bete i mitten på maj. Tänkte skicka in träckprovet nu snart. Är det 501 som gäller då eller? Eller är det bättre att ta 504 kanske?

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 754
Senast: rebus
·
Hästvård vet inte hur jag fick in ö så klart så ska det stå och. Viste inte riktigt vart jag ska lägga den här då det till viss del är...
Svar
14
· Visningar
2 013
Senast: Eme_liie
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar