Vilket mål mat tas bort från valpar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bianca1971
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 479
Sv: Vilket mål mat tas bort från valpar?

Min hund vill inte äta på morgonen så han får sitt första mål lite senare. Annars brukar jag försöka ge morgon och kväll. Han vill dock helst äta mitt på dagen och sent på kvällen.

Då bör man nog titta noga på aveln!!!
PL
Ja, det är ju den eviga diskussionen. Ifall alla som avlade skulle se över vad man avlar på är det säkerligen inte många som skulle fortsätta och det gäller alla raser. Tyvärr är det ju så att vi människor avlar fram mer och mer osunda individer inom raserna. Det blir ju bara mer och mer extremt....eller "rastypiskt".

Dåliga höfter, hjärtfel, andningsproblem etc.

Mina 2småa hundar har alltid fått mat 3ggr om dagen bara för att inte deras portioner ska bli så stora. Men att maten mitt på dagen kan variera några timmar beroenda hur vi jobbar.

Mina 2småa hundar har alltid fått mat 3ggr om dagen bara för att inte deras portioner ska bli så stora. Men att maten mitt på dagen kan variera några timmar beroenda hur vi jobbar.

Men djur med kött som basföda har ju et matsmältningsystem anpassat till 2mycket och sällan" mat...om jag lärt mig rätt vill säga.

Det stämmer väl delvis ( spekulerar ).

Men dagens hundar äter inte alls som vargen ( dvs det djur man utgår ifrån när man diskuterar att hunddjuret ska äta sällan ) och har inte alls samma sätt att leva och röra på dig och sådant måste väl också räknas in?

Det skulle nog funka bäst om alla då gav rått kött/inälvor etc. och att hundarna fick äta i sig jättemängder tills de såg ut som om de svalt en vattenmelon på tvären någon gång/vecka = så går det till i det vilda..
Tror ingen ger hunden mat var tredje dag och då flera kg faktiskt.

Skämt å sido ;) så går det inte att dra paralleller mellan vilda hunddjur som jagar för överlevnad och som när de har tillgång på rått färskt kött, hud, inälvor etc. vräker i sig så mycket som de bara kan och dagens hundar som oftast äter torrfoder.

Personligen tycker jag att mina egna hundflock mår absolut bäst på fri tillgång, så det får de i princip under vår/sommar/höst. Under vintern är det inte så praktiskt eftersom hundarna är ute så pass mycket som de är, men i gengäld får de alla mat 3 ggr/dag minst och ett mål är kött/fett etc. + att råa ben alltid finns tillgängliga för alla hundar.

Från augusti till december ungefär lever hela flocken nästan helt uteslutande på kött, räntor, ben och allt annat som går att äta från slaktade djur av olika slag. Det är ju det absolut bästa för dem, men utrymmesbrist och brist på antal frysar gör att det inte går året om tyvärr.

Senast ändrad:

Zaga har också fri tillgång på torrfoder, dessutom äter hon ganska ofta råa köttprodukter och ben.

Det fungerar bäst på henne helt klart..

Hade jag haft den plats som det kräver hade jag BARF:at, nu strävar jag efter att iaf kunna ge färskfoder :)

Ja, det är ju den eviga diskussionen. Ifall alla som avlade skulle se över vad man avlar på är det säkerligen inte många som skulle fortsätta och det gäller alla raser. Tyvärr är det ju så att vi människor avlar fram mer och mer osunda individer inom raserna. Det blir ju bara mer och mer extremt....eller "rastypiskt".

Dåliga höfter, hjärtfel, andningsproblem etc.

Fast då får det bli så tycker jag. Att om alla kollar vad de avlar på och inser det inte är bra, då är det bättre att låta bli än att få fram sjuka hundar.

KL
Wilton har inte fri tillgång, men fri mattid :D

Jag serverar mat på morgonen. Ibland äter han den direkt, ibland äter han den senare mot eftermiddagen. Sen serverar jag middag runt 18, vilken han oftast äter direkt.

Periodvis har han fått tre portioner/dag isf två. Jag tror att detta har varit under tillväxtperioder. Man märker lätt att han är hungrig för antingen springer hann till skålen och kollar vid lunchtid eller så kan han säga till vid matskålen på kvällskvisten (vid 22.00). Efter några dagar går den matglada perioden över och han äter som vanligt.

Så länge han ät fin hullet får han gärna vara med och "bestämma" över sina mattider. Hittills verkar han veta själv när han behöver föda och det är ju toppen!

Så egentligen tycker jag att man ska servera mat efter hundens behov och inte efter tid! :idea:

Fast då får det bli så tycker jag. Att om alla kollar vad de avlar på och inser det inte är bra, då är det bättre att låta bli än att få fram sjuka hundar.
Jo, det vore ju en självklarhet egentligen. Men många hundraser skulle ju helt bannlysas i så fall. Och vart går gränsen?

Nu försöker ju de flesta rasklubbar faktiskt göra någonting åt saken med vissa krav för att få avla, tex höftundersökning, ögonlysning etc. Det är ett steg i rätt riktning.

Personligen tycker jag att mina egna hundflock mår absolut bäst på fri tillgång
Nu har ju jag bara 2 st, men jag tycker också att mina hundar mår bäst när de kan äta som de vill. Har alltid en skål med torrfoder som står framme. De får äta så mycket de vill och de reglerar det väldigt bra själva faktiskt. Av de hundarna jag har haft under mitt liv har ingen överätit sig eller ätit för lite. Även de hundar som jag fått i vuxen ålder har fixat fri tillgång utan problem.

Dessutom blir det enkelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 397
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 115
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
1 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka