Vilket mål mat tas bort från valpar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bianca1971
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 479
B

Bianca1971

Vissa säger morgonmålet eftersom hundar äter i efterskott och alltså inte behöver mat på morgonen då dom inte jobbat under natten. Andra säger att kvällsmålet ska bort och att dom visst behöver frukost för att komma i form.... förvirrande.

Vi har nu gett vår 6 månaders valp mat 3ggr/dag, men nu är det dags att ge henne 2 ggr enligt uppfödare. Frågan är bara om det är frukost, lunch eller middag som ska bort - eller om man kan ge dagsdosen uppdelat på 3 ggr ännu ett tag?

Sv: Vilket mål mat tas bort från valpar?

Vi ska ge vår valp 3 mål om dagen fram tills hon är 8 månader enligt vår uppfödare.
Sen sa hon att vi ska ta bort "mellanmålet" så det blir frukost och middag kvar.

Jag tycker det känns som att de blir hungriga under dagen om de inte får någon mat på morgonen.

Intressant, ännu ett alternativ alltså :-)

Men jag håller med, det känns tomt-i-magen att inte få något att äta på morgonen.

jag tycker det är självklart att man fördelar målen jämnt över dagen. Och även när man sover går det åt energi!

Jag tycker att lunchen ska tas bort. Mitt på dagen får hundar sällan tid att hinna smälta maten de timmar som behövs, men får de efter morgonpromenaden vilar de oftast några timmar, samma sak på kvällen.

Så länge hunden äter alla mål och ni kan ge dom tre målen finns ingen anledning att dra ner till två.

Om hunden fungerar med det så är det väl nemas problemas ?

Det är la bättre att sprida ut det om hunden äter alla mål än att sätta en ålder på när man ska sluta ?

PL:

Jo och det var därför jag skrev om dom hade möjlighet till att ge tre ggr dag så är det väl inget som är tokigt med det ..

Jag tar bort mellanmålet. Försöker hålla en 12-timmarsintervall med mat till mina hundar. Tex 8:00-20:00-8:00-20:00. Hoppar man tex över ett annat mål går det väldigt långt tid mellan måltiderna.

Jag tänkte mer på hur hundars matsmältningssystem ser ut. Jag har alltid fått lära mig att hundar ska äta sällan, högst 2 ggr per dag (ja om det inte är en valp) men gärna en gång om hunden inte är sådan som kräks. Jag har bara inte hört talas om att en hund ska äta tre gånger, det lät mycket! Tänkte om du visste varför det skulle vara så..

Fast det beror väl helt på storleken på hund och mängden mat, eller är jag ute och cyklar nu?

Nuvarande jyckar äter två ggr/dag, morgon och kväll. De två föregående har ätit bara 1 ggr/dag, på kvällen, de slutade själva att äta morgonmaten.

Nu får någon slå mig på fingrarna om jag har fel för jag blev själv osäker.

Jag har iaf fått för mig att rovdjur eller djur som till största del äter animaliskt har en längre matsmältningsprocess än vad växtätande djur har. Att rovdjurs/djur som har kött som basföda matsmältningsystem ibland behöver vila.

Jag vet iaf att hästar helst ska äta hela tiden men absolut minst 3 ggr/dag iom att dom har ett stort behov av att hålla igång tarmarna. Dom har ett långt tarmsystem för att få ut som mycket som möjligt av tex gräset och hundar har ett kort tarmsystem där magsäcken långsamt smälter ner animalierna. En häst skiter ju hela tiden och en hund kanske 2 ggr/dag.

Näe, nu får någon som kan detta förklara! :idea:

Åh ja hoppas det kommer någon som reder upp detta.

Minns iaf när jag hade Atlaz så var det diskussion om vad som var bäst, i och med att större hundar har känsligare matsmältning kontra att dom äter stora portioner.

Det var kring en magomvridningsdiskussionen som detta kom upp och jag vet att det diskuterades kring hur många ggr/dag en hund egentligen skulle äta och hur mycket den aktuella motionsbehovet spelar in..

Att jämföra rakt av med vargen gick inte eller, hmm nej åh jag minns så vagt.

Bättre att någon med gedigen kunskap kommer och förklarar nu :)

Senast ändrad:

Det beror på vad man har för ras också. Tex så är det flera småraser som får lågt blodsocker. De raserna ska därför äta 3 ggr på en dag, om inte mer för att hålla blodsockret stabilt.

Ser ingen nackdel för hunden att ge tre gånger per dag om den är hungrig alla gångerna.
PL

Jag ger 2 gånger per dag, morgon och kväll. Brukar bli ungefär klockan 7 och ungefär klockan 17-18.
"Valpen" är nu 9 månader (saluki) och det var när hon blev ungefär 8 månader som jag gick över från 3 till två gånger per dag. Innan det verkade hon bli hungrig om vi skippade lunchen, så då fick den vara kvar. Det jag gjorde var att ge mindre lunch (och istället lite mer till frukost + kvällsmål) ett tag innan jag tog bort lunchen helt.
Alla jag känner som har hund ger (vad jag vet) morgon och kväll.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 397
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 115
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
1 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka