vilket liniment är bäst?

iloveyou

Trådstartare
ska köpa nytt liniment men vet inte vilket jag ska välja, liniment blue eller emins blue lotion som jag tidigare har använt.

Vilket använder ni och vad tycker ni har gett bäst effekt?

Sv: vilket liniment är bäst?

ska köpa nytt liniment men vet inte vilket jag ska välja, liniment blue eller emins blue lotion som jag tidigare har använt.

Vilket använder ni och vad tycker ni har gett bäst effekt?

Jag har provat några sorter på min sambo (han kan ju berätta hur det känns och vilken effekt det har, det kan ju inte hästen... ;)) och enligt honom är Blue Lotion och liknande i princip helt verkningslösa. De känns lite kalla när man lägger på dem, men efter en stund luktar de bara gott, inget mer.

Min personliga åsikt när det gäller användning på häst är att det mest kladdar i pälsen, det är svårt att få in det ordentligt.

Radital fick bra betyg när jag använde det hemma, och det tycker jag även har funkat bättre på hästarna, både användar- och effektmässigt.

Arnikatinktur har också funkat bra på mindre muskelömheter och liknande.
Även där föredrar jag helt klart den flytande tinkuren framför gelen.

För kylning använder jag isbalsam och för värme använder jag radital eller Arnika. Alla de där blue lotion mm är helt verkningslösa tycker jag!

Jag gillar blue lotion och tycker det ger önskad effekt med bandage över. Gillar också radital.
Liniment Blue har 96 timmars karens, men det spelar ju ingen roll ifall du inte tävlar något.

okej, jag använder arnika till muskler och sådär men till benen vill jag ha ett liniment som först kyler och sedan värmer.

Vad är radital för något? är inte det väldigt starkt? är det också kylande och värmande?

hittade ett annat också; cavalor muscooler

nån som har provat det?

Senast ändrad:

Mitt förstaval när det gäller liniment är Arnikatinktur.
Min pålle har gallor bak som jag periodvis behandlar med tinkturen. Jag sprayar på tinkturen med sprayflaska, gnuggar in ordentligt och bandagerar sedan över natten med yllepaddar och fleecelindor. En kur på en vecka brukar vara fullt tillräcklig för att få ned gallorna.

Blue lotion har jag också använt en del, men har tyvärr inte alls haft ngn som helt verkan på min pålle. Jag instämmer med Pinky; det luktar mest bara gott av det :)

Trådlån

Är det någon som provat Cool on track?

Skulle inte vilja kalla radital för starkt. På flaskan står det att man ska späda med vatten men det har jag aldrig gjort, och ingen häst har reagerat. Vet ingen annan som späder heller.
Det är ganska effektivt men jag tror inte det blir mycket verkan om man blandar i vatten.

okej..men jag tror det lutar åt det gamla vanliga emin, eftersom det inte är karenstid på det heller.

--
Cool on track är BoT fast i linimentform som kyler va? ingen som provat det?

Skulle inte vilja kalla radital för starkt. På flaskan står det att man ska späda med vatten men det har jag aldrig gjort, och ingen häst har reagerat. Vet ingen annan som späder heller.
Det är ganska effektivt men jag tror inte det blir mycket verkan om man blandar i vatten.

Här har du en som fått reaktion på radital. Pälsen stod rakt upp och huden var svullen där radital hade lagts på. Har inte använt det sedan dess.

Kör helst med blue lotion, både på mig och hästen.

Liknande trådar

Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka