Vilket kraftfoder till unghäst?

linneaced

Trådstartare
Jag kommer snart att få hem en 2-åring, halvblodsvallack. är just nu ganska överbygd bak och kommer bli ca 170 cm i mankhöjd.
Har väldigt svårt för att välja kraftfoder och mineraler som kan passa bra, det finns så mycket att välja på! Hade tänkt mig KRAFFT, men det finns ju hur mycket som helst till unghästar. Vad tror ni kan vara bäst och vad har ni till era unghästar? Jag kan räkna foderstater men har ingen aning om hur man räknar ut till unghästar.

Sv: Vilket kraftfoder till unghäst?

Det beror ju jättemycket på vad du har för värden på höet. Jag tror inte man kan ge något allmänt råd sådär.
Personligen föredrar jag müslifoder, men det är nog bara nått jag fått för mig. Just nu kör vi Krafft Plus Protein till unghästen pga hövärdena.

Jag tror det finns något "allmänt påslag" man ska lägga på värdena till växande hästar, beror också på om de går på stall eller lösdrift.

Sv: Vilket kraftfoder till unghäst?

Ja självklart utgår man efter hövärdena, men vet inte om de har någon analys på höet han kommer få. Får kolla upp det. Annars går det kanske att skicka in på analys? Annars blir det svårt.
Om det inte blir KRAFFT så hade jag tänkt på kornkross eller havre som jag gett mina äldre hästar.
Han kommer att stå på box på nätterna och få äta så mycket hö han orkar. Och så mineraler såklart.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17