Vilket körbett?

Nillizan

Trådstartare
Har en nordsvensk som jag nu rider och kör... Lite problem i körningen, då hon är så het av sig och bara vill trava.
I munnen är som gott "döv". Känns inte alls bra att köra henne, när man får hålla henne i tömmarna precis hela tiden, så fort man släpper henne lite, så tar hon chansen att börja trava. Då saktar jag ner och ja, så håller vi på. Hon lyssnar inte på 1:A gången jag försöker sakta ner, utan snarare på 3 el. 4 gången och då ligger jag nästan i vagnen. (Inte riktigt, men är på god väg.)
I ridningen går det bättre för var gång och hon börjar slappna av och lyssnar mer på de andra hjälperna och har väldigt lätt och mjuk hand.
Då funderar jag på om man skall pröva något annat bett till just körningen, som kanske passar henne bättre. Förra ägaren skickade med ett 3-delat bett. Vilka kan man pröva och hur fungerar de?

/ Oerfaren inom körning & bett

Sv: Vilket körbett?

Börja med ett ganska milt hävstångsbett, där finns det mycket olika varianter att välja mellan men tex ett postkandar med två ringar (den tredje fyller ingen större funktion men hittar du ett med tre så är det bara att använda mittenringen). Se bara till att mundelen är rak så den inte klämmer när du har kedja på. Försök vara lätt på handen och bara ta när du vill ta en förhållning, alltså när du verkligen tar igenom förhållningen, så du inte sitter och tjuvhåller hela tiden. Ökar hon efter två steg så ta tillbaka igen och var konsekvent.

På min gamla kbltravare körde jag honom i början med ett rakt tränsbett och spände tömmen typ som en gramantöm men inte ner utan tillbaka nästan precis nedanför tömringen. Då får man lite extra kraft om det behövs. Provade köra med stång på honom, ett jaktkandar tror jag men det var ingen skillnad. För honom i början var det bara järnskrot som järnskrot i munnen. Behövde bara inspänningen några ggr innan jag kände mig trygg att få stopp på han som vanligt. Han blev väldigt bra i munnen och gick bara med tränsbett.

Kör med fransk grodstång med hel böjd mundel tanken är att verka utan att smärta .en del hästar kan ju tydligen reagera positivt på bettbyte.Men min grundinställning är att det är handen i tömmen som är det viktigaste .Kan man inte köra med det ena fungerar nog inte det andra bättre heller i dom flesta fall..

Med nordis - menar du då nordsvensk brukshäst eller kallblodstravare? Om det är det sistnämnda - har hästen varit i travträning?

Travträningen är ofta väldigt annorlunda än annan körning. Där har man avsevärt mer "kontakt" med bettet och släpper av hästen i ökad fart genom att släppa lite på kontakten. Med mer kontakt menar jag inte tjuvhållande men nästan...

Jag kör ju lite travare som kul grej och som hjälp till min stallägare och har noterat att om jag försöker köra dessa hästar så som jag kör min egen - med bara ett lätt lätt stöd i tömmen - så ökar de och ökar och ökar.

Om det är en travare som varit i travträning måste du alltså lära om hästen. Börja med att skritta - gärna på bana eller annat inhägnat område - och ha ganska mycket kontakt med bettet och testa att sedan sakta sakta släppa av lite kontakt. När hästen ökar är du med och ber den blixtsnabbt att sakta av. Efter ett tag - många många gånger körning - förstår hästen att det faktum att du inte blåhåller tömmen inte innebär att den ska öka farten.

Det är ett sätt...

Personligen tror jag inte på att bara betsla upp till ett skarpare bett - du måste också hjälpa hästen att förstå och lära om. Men ett starkare bett kan vara en god hjälp och en säkerhetsgrej under omlärningen!

Någon form av hävstångsbett bör kunna vara vettigt, grodstången är det många som är nöjda med och postkandar och liverpoolstång funkar också. Då har du liksom lite nödbroms eller hur man ska säga...

Glömde säga att det ALLRA bästa sättet att lära om hästen är under tömkörning! Mycket säkrare för er båda. Dessutom lär man sig att hålla lagom kontakt, hålla reda på tömmarna etc. på ett jättebra sätt vid tömkörning.

Jag försöker tömköra både på volt och med mig bakom hästen rätt ofta - just för att både jag och hästen skall kunna lära oss på ett bra och säkert sätt. Det är verkligen guld värt och jag ångrar inte en sekund att jag la lite slantar på en tömkörningsgjord.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 805
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 424
Senast: lirco11
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 546
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 759
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka