Vilket kön på innekatt?

ika77

Trådstartare
Efter att min katt har försvunnit så har jag nu tagit beslutet att skaffa en ny liten vän, men då vi nu ska flytta till en stor lägnehet väldigt centralt så kommer det att bli en innekatt för kattens egen säkerhets skull..

Men vilket kön är lämpligast att ha som innkatt?
Jag har märkt att honkatter t.ex är ganska självständiga individer som gärna sköter jakt och är lite mer reserverade än hankatter..
Däremot så har ju hankatter en skarpare urindoft och revirkissar gärna inne. ( sängar, soffa m.m)
Men å andra sidan så har jag alltid varit lite av en " hankatts-människa" då jag gillar det där slöa, lata och mycket keliga.
Nu har jag ju givetvis mött och haft honkatter som varit minst lika keliga och lika "frimärks-aktiga" som en stor slö hankatt kan vara..

Men vad tycker ni och vad har ni andra bukare valt att ha för kön på era innekatter och varför?
vad skulle ni rekommendera?

Jag har haft katter i hela mitt liv och även fått ganska många kattungar. Men mina katter har tidigare alltid fått gått in och ut som de har velat då jag tidigare bodde på landet..

Sv: Vilket kön på innekatt?

Jag skulle säga att en kastrathane är den perfekta sällskapskatten. Visserligen är det individuellt, men de flesta hankatter blir mycket mysiga som kastrater, medans honor kan behålla sitt lite mer reserverade sätt. Det viktigaste för att slippa markeringar är ju att katten kastreras i god tid, löphonor är minst lika bra på att pinka inne...

Jag har en kastrerad hane nu och nästa blir förmodligen en kastrerad hane den också. Eller två. De är så mycket mer sällskapliga och tillgivna. :)

Jag skulle oxå säga kastrerad hane. Du kan ju med fördel köpa en redan kastrerad, vaccinerad katt på ett katthem. Där kan du ju få träffa katten och lära känna den lite. Stämma av personkemin. De kan även berätta hur katten är mot andra och mot människor.

Vi har en hona och en hane (båda kastrerade) båda är charmiga på sitt vis men jag föredrar honan, hon är lite mer reserverad och inte lika kelig som hanen men hennes sätt är väldigt speciellt :)

Jag tror att det lutar åt att det blir en hane eftersom jag känner mig som en "hankatts-person".
Det är roligt att höra om er allas erfarenheter och det verkar som att hankatter dominerar.
Gillar det där extremt keliga och vill ha en katt som gärna ligger utsträckt i knäet och verkligen njuter av att man finns i närheten..
Hade en sån hane som olyckligtvis försvann och helst vill jag lära känna en katt som är lika underbar som honom.
Och det med katthem är nog ingen dum ide´precis som du säger för då kan man ju stämma av katten på ett annat vis.

Tack för bra svar från er alla.
( Vet ni om nån katt i Jönköpings-trakten så kan ni ju mejla. :angel: )

Jag har fyra kastrerade gossar :love:

Har haft både kastrerade och icke kastrerade honor men föredrar hankatter som innekatter.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 101
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
2 015
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden... 2
Svar
31
· Visningar
3 631
Senast: Asko
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt... 11 12 13
Svar
246
· Visningar
27 460
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?