Vilket håll ska sömmen sitta åt?

Sv: Vilket håll ska sömmen sitta åt?

Svicken ska vara innåt mot hoven, och på samma sida finns oftast märket, men man kan inte lita på att stämplingen alltid hamnar rätt, har sett det några gånger genom åren.
Gå efter svicken i stället, tryggare så

en bild :D

22247319.jpg

men man kan inte lita på det!!! de kan stansas fel - och det har jag sett mååånga gånger. om man då litar blint på att stansningen skall vara inåt och så är sicken åt andra hållet då går ju sömen rakt in i hoven :crazy: varför chansa?? bättre å lära sig hur sicken skall vara istället så man är säker på att det blir rätt. det är ju som rätt viktigt :)

Ska märket vara inåt hoven eller ut mot väggen?

Nu låter jag som en sådan där grinig typ men...

Om man inte vet det bör man kanske inte slå på skor. Och ska man inte slå på skor spelar det ingen roll, för då har man ju en förhoppningsvis kunnig person som gör det - nämligen hovslagaren!

har fått lära mej det på tappskokursen jag gick,han kanske sa nånting om sicken oxå men kmr ihåg märket iaf. men gissar att sicken är den där böjen som ska peka utåt??

Nu låter jag som en sådan där grinig typ men...

Om man inte vet det bör man kanske inte slå på skor. Och ska man inte slå på skor spelar det ingen roll, för då har man ju en förhoppningsvis kunnig person som gör det - nämligen hovslagaren!

helt rätt!! jag förstår egentligen inte varför det inte finns ett krav att man måste ha utbildning för att över huvud taget få sko hästar. fan vad mycket bättre de flesta hästarna skulle må.:cool:

har fått lära mej det på tappskokursen jag gick,han kanske sa nånting om sicken oxå men kmr ihåg märket iaf. men gissar att sicken är den där böjen som ska peka utåt??

om du kollar på min bild så ser du hur sicken skall gå. den räta sidan skall vara utåt och den böjda skall vara innåt (alltså att sömspetsen böjs utåt) - det gör att sömen viks utåt.

skickar väl in en till tydligare då så ni förstår.

och - strunta i stansningen!!! den san sitta på fel sida. vem vill orsaka ett sömstick med halt häst pga att ni inte vill lära er hur sömen ska sitta?? :confused: orkar ni inte lära er hur ni skall slå i sömmen - så låt bli!! för hästens skull

22248802.jpg

Brukar inte bry mig om att "märka ord" men det heter svick, inte sick

För övrigt kan man ju tycka att det borde vara en baskunskap för att slå på en tappsko att veta vilket håll svicken ska vara på.....men o andra sidan ber ts om hjälp då h*n är osäker.

Vet "många" med så kallad tappsko kompetens som även dom inte alltid har full koll på hur det ska se ut.

same shit diffrent name :cool: beror på vilken sport du håller på med och i vilken del av landet du bor i..

men det är inte det som tråden handlar om. jag tycker inte att man har tappsko kompetens om man inte vet hur sömen ska sitta. och har man inte tappsko kompetens så ska man inte slå dit skon. då ska man be om hjälp av nån som kan eller ringa hovslagare.

Tack för alla svar och ta det lugnt alla som anser att jag verkar oansvarig: Jag har ingen tappskokompetens och kommer inte slå på några skor utan hovis övervakande! Däremot är de väl ganska bra att veta hur sömmen ska sitta om man någon gång skulle bli tvungen att fästa en sko, bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite ;)

Senast ändrad av en moderator:

aa var så jag tänkte, även om dte kanske inte var så jag skrev :grin: tror inte jag skulle våga slå på en sko på min häst om inte hovslagarn var där. Har salgit på en sko på min häst när jag gick tappskokursen, han fick agera försökshäst. Och hör och häpna alla skorna satt kvar :) brukar annars tappa ena skon efter typ 2 veckor.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: BoYo
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
542
Senast: CarEr
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit