Vilket fruktträd trivs hos oss?

hjärter_dam

Trådstartare
Vårt äppelträd tog en av höststormarna och nu börjar det bli dags att fundera på vad vi ska plantera istället. Skulle gärna vilja ha ett körsbärs- eller plommonträd som ger goda bär/frukter. Vi bor i Göteborg och har väldigt lerig och blöt trädgård, kompakt jord. Har ni tips på vilka sorter som kan tänkas trivas hos oss samt är välsmakande?

Sambon har fått ett presentkort på Blomsterlandet så vi ska såklart be om hjälp där. Tänkte köpa ett lite äldre träd så att det kan etablera sig lite fortare, har ni någon uppfattning om hur lång tid det tar innan man kan tänkas få frukt första gången?

Sv: Vilket fruktträd trivs hos oss?

Hur långt är ett snöre?

Ni bor i zon II vilket betyder att det är svårt att hitta svenska fruktsorter som inte trivs. http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

Egentligen är allt en fråga om tycke och smak. Vill ni ha körsbär eller bigarråer, vill ni ha söta små gula plommon eller stora blåa? Vill ni ha tidiga sommaräpplen eller höstäpplen? Syrliga äpplen eller söta? Vilken typ av päron gillar ni?

Ni kan odla precis vad som helst. Det är bara att sätta igång och googla.

/tanten - som muttrar lite över sin zon IV

Tack för ditt svar! Jag undrade mest om vår leriga och blöta jord påverkar men kanske inte ändå?

Det är inte alls säkert att ett äldre träd etablerar sig mycket fortare, mest för att man ofta kapat procentuellt mer rötter på ett större träd för att kunna flytta det.

När vi satte äpplen så fick vi rätt små träd, jag vet inte hur gamla, men de var cirka 150 cm höga. De tog sig otroligt fort och nu sju år senare är flera närmare decimetern i stamdiameter och uppåt tre-fyra meter höga.

Du ska tänka på att gräva ett rejält hål, en meter i diameter och en halv meter djupt. Fyll upp med bra jord och gör gärna en "kulle" så att trädets rotklump hamnar ovanför marklinjen till att börja med. Även om du har lerig och kompakt jord så riskerar du då inte att den blir stående i en pöl utan hålls naturligt bra dränerad. Håll också borta gräs och ogräs från kullen de första åren så behöver trädet inte konkurrera mer än nödvändigt utan kan lägga allt i att etablera sig och växa.

Kullen sjunker undan och våra träd står numera helt normalt i gräsmattan. Och zon IV...? Själv har jag zon VI så gnäll lagom tanten ;)

Tack för ditt svar! Jag undrade mest om vår leriga och blöta jord påverkar men kanske inte ändå?

Ja och nej.

Precis som vid all plantering får man se till att göra förutsättningarna så goda som möjligt. Gör gropen lite rejäl. Fyll med genomsläpplig mulljord och kanske blanda i sand? När trädet etablerat sig vänjer det sig vid jorden utanför gropen och anpassar rotsystemet.

Det finns gott om bra råd för trädplantering på nätet.

Själv har jag precis planterat en hassel på sur jord (fd grandunge). Den gillar kalk så jag har kalkat i och runt gropen och får väl pyssla lite extra med busken de första åren. Sedan tror jag den klarar sig själv.

Äppelträd ska jag också plantera i år. Mitt stora bekymmer är torka och sork. Det innebär flitig vattning och kycklingnät i gropen.

Man får optimera chanserna.
Och ibland hjälper det inte. Trädet dör i alla fall. Eller så överlever det mot alla odds.

Det är charmen - man vet aldrig riktigt hur det ska gå. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka