Vilket foder?

C

Charlotte

Har två hanar som är utekatter. Och är av rasen bond/huskatt.

Har lite problem med vad jag ska ge dom för foder. För den ena är överviktig och ganska kräsen med maten. Medan den andra är normal i hullet men det skulle inte skada om han gick upp lite i hull eller fick mera muskler, och han äter det mesta. Båda katterna är aktiva och är ute mycket. Maten står framme hela tiden, och det kanske är helt fel. Men eftersom att dom är ute mycket och kommer inte direkt när man ropar på dom så är det svårt att t.ex. ge dom mat på morgonen och på kvällen. För det är inte alltid dom är inne. Eller hur ska man göra när man utfodrar katter?

Den katten som är överviktig skulle jag vilja ge ett light-foder till men då skulle min andra bli supersmal. Hur ska jag göra om de måste äta två olika foder? Och förslag på foder?

Kanske blev lite krångligt men jag behöver all info jag kan få så det är bara att skriva på!

Sv: Vilket foder?

Royal Canin har ett bra foder som är till för kastrerade hankatter. Är dina kastrerade? Det heter iallafall "Neutered cat young male" och är till för katter från att dom kastreras till att dom är sju år ca.
Jag har maten framme hela tiden till min katt och det funkar bra på honom, katter vill ju helst äta mat lite då och då och inte typ två gånger om dagen. Fast å andra sidan om man har viktproblem så kan man ju utfodra på bestämda tider, men det finns inget fel med att låta maten stå framme hela tiden.

Är det verkligen Royal? Royals kastratfoder heter väl Steriliced och det kan dom äta från 1 års ålder och hela livet. Det är vad royal-killen lärde oss på jobbet iaf :)

Det som heter neutered cat young male finns också som female. och det kan man bara köpa hos veterinären. Jag antar att steriliced kanske går att köpa på djuraffären? Jag har aldrig hört talas om Royal Steriliced, men jag kan bara vet.foder...
Det är det jag lärt mej :D

Tror inte fodret kan HETA sterilised. Det är inte engelska nämligen...
De säger spayed och neutered (minns aldrig vilken är hane och vilken hona). Ibland säger de också castrathed.
Sterilised är injektionssprutan, inte katten.

Gissar att försäljarkillen talade om neutered-fodret, och sa det svenska vardagsuttrycket, steriliserad.

......................

Prova gärna med våtfoder av bra kvalité. Tex Mjaus.
Det är ett bra allmänfoder, och fungerar faktiskt utmärkt som en skonsam bantningsdiet för katter med för mycket pondus.

Och så kan de ha lite torrfoder på natten att knapra på.

Senast ändrad av en moderator:

Ja båda två är kastrerade. Vad kostar ungefär det där Royal Canin-fodret? Vad är det som är så bra med det fodret? För jag vill inte ge ett för fettsnålt foder då den ena katten är ganske slimmad.

Royal Canin Neutered Cat kostar ungefär 350:- för en 3,5 kilos påse. Det som är bra är att det är till för katter som är kastrerade, eftersom kastrerade katter inte gör av med lika mycket energi som okastrerade.
Om det funkar dåligt på den smala katten så är det ju bara att ge honom antingen extra torrfoder eller kanske lite mjau blötmat nån gång då och då. Men katter kan absolut hålla vikten med detta fodret också.

Det innehåller ganska lite energi, lite fett och mycket protein. Dessutom är det förbyggande mot struvit och kalciumoxalat, dvs urinsten.

Ja det lät ju jätte bra! Ska nog prova det. Tack för hjälpen!

Tror inte fodret kan HETA sterilised. Det är inte engelska nämligen...
De säger spayed och neutered (minns aldrig vilken är hane och vilken hona). Ibland säger de också castrathed.
Sterilised är injektionssprutan, inte katten.

Gissar att försäljarkillen talade om neutered-fodret, och sa det svenska vardagsuttrycket, steriliserad.

Errata! Min tankegång verkade vara sunt. Men den var ack så fel.
Jag var nyss i en djurshop. Och vad stirrar i mina ögon??

RC Sterilised!!! Den finns alltså! :(

Jag gissar att de försökte hitta på ett internationellt ord.... :)

*Rodnar en smula av förlägenhet*

Ja, Sterilised 37 finns. Ganska ny i Royal Canins sortiment. Specialfodren (light-varianter) för överviktiga eller kastrater brukar ju innehålla mycket kolhydrater och lite fett. Därför säger många att just den sorten inte ska ges till katter som ska ner i vikt eller hålla vikten. De fodren har ofta en tvärtomeffekt då kolhydraterna bygger fetman. Ska heller inte vara bra att ge katter för liten fetthalt i maten. Så själv har jag valt att ge mina kastrater ett vanligt torrfoder, med ordentlig fetthalt, bra protein och med ingredienser som i mesta möjliga mån kommer från animaliska produkter och minsta möjliga från växtriket. Torrfodret ges med fri tillgång. Mjaus burkmat serveras därutöver morgon och kväll. Överviktiga är de inte. Skulle någon bli det, så blir mitt förstahandsval att dra ner ransonerna på det redan befintliga fodret. Men hittills har de reglerat det bra själva.

Nu står det om Sterilised 37 att den är reducerad på kolhydrater så det är väl bra. Men vad det egentligen betyder vet jag inte. Mängden kolhydrater anges ju aldrig som någon klumpsumma. Det kan ju både vara en liten minskning eller en stor mot "det normala". Så egentligen blir det lite svårt att förstå. Fetthalten är i alla fall låg med sina 12 procent (medan i det i "vårt" torrfoder är 22 procent). Är inget vidare bra på att tyda analysvärlden och innehållslistor, men ser att ingrediens nr 2, 3, 4 och 5 kommer från vegetabilier. Får då förmoda att fodret är rätt så vegetabiliskt. Men huruvida det spelar roll eller inte, verkar råda olika uppfattning om. Så man får välja sida. Min väg har blivit ett torrfoder bestående av hög andel animalier (så gott det går, då ju inget torrfoder är särskilt rikt på animalier). Och så inte för låg fetthalt.

Inte minst när det gäller kastrater, är det bra med god vätsketillförsel. Därför får de även dagliga portioner med Mjau burkmat. En annan anledning är att det fodret ger ett bra tillskott av animaliskt protein och fett, vilket är bra för alla katter, vare sig de är kastrater eller ej. Ja, var och en hittar sin väg. Barf är förmodligen det optimala, då det liknar kattens naturliga föda allra mest, men passar inte alla att hålla på med. Som redan nämnts av Vagis, så ska blötfoder i sig vara ett bra antiöverviktsfoder, såsom Mjau.

forts...
Ja, det är väl detsamma med undervikt. Mjau blötfoder är en bra reglerare av både över- och undervikt som jag förstått det.

Mjaus blötfoder köper man det på vanlig mataffär. Är det det fodret ni menar?
Vad är det för torrfoder du ger dina katter?

Ja, Mjau blötfoder är de burkarna (eller tetrapack) som man köper i vanliga mataffärer. Det tog lite tid att vänja in mina katter med det, som det ofta gör med nya sorter. Men nu äter de.
Som torrfoder ger jag Eukanuba och växlar mellan två foder i deras sortiment, antingen Kyckling-Lever eller Hairball-Indoor.

Errata! Min tankegång verkade vara sunt. Men den var ack så fel.
Jag var nyss i en djurshop. Och vad stirrar i mina ögon??

RC Sterilised!!! Den finns alltså! :(

Jag gissar att de försökte hitta på ett internationellt ord.... :)

*Rodnar en smula av förlägenhet*

Det är väl inte du som ska känna dig generad över det utan RC... Det heter neuter/spay, och inget annat.

Hej!

Ser att du har samma problem som jag hade för inte så länge sedan. Har en kastrerad hankatt som behövde gå ner och en kastrerad honkatt som behövde gå upp i vikt. Som det har nämnt tidigare finns det ett spec. vet foder för kastrerade hankatter från RC, så skriver dem om det:

"ROYAL CANIN Veterinary Diet™ feline YOUNG MALE WS 38™ is a highly palatable, highly digestible, lactose free diet that is formulated to provide optimal nutrition for male neutered cats from operation until 7 years of age. The diet has been specifically formulated to address the risk factors that affect young male neutered cats: weight gain, diabetes mellitus and urolithiasis".

Men.. Jag tyckte bara det var krångligt att behöva beställa hos veterinären hela tiden så jag diskuterade fallet med RC och har nu kommit fram till att 2/3 FIT 32 + 1/3 Hair & Skin 33 (de får Hair & Skin för pälsen ef. de är långhåriga) är utmärkt kombination för mig (eller mina katter :)). Mina är ute hela dagarna och jagar.. Ser man att de får energi som inte räcker till så lägger jag bara på lite mer av Hair & Skin 33 som innehåller mer energi än Fit 32. Finns även en sort som heter Exigent 35/30 som är för kräsna katter som skall behålla idealvikten. Det kostar lite extra att pröva ut ett foder men när du väl hittat rätt blir det billigare :) 10kg kostar ca 498kr.

Skulle nog satsa på Fit 32. Men som sagt, prova ut är svårt och man känner ju sina katter bäst själv :) Men varva gärna med blötfoder minst 2ggr/dag. Ser att de nämnt Mjau. Det är en bra kattmat men tyvärr blev mina så dåliga i magen att jag vart tvungen att byta! Va uppmärksam vid foderbyte.

Hoppas du kommer tillrätta i djungeln.. Jag suckade många ggr innan jag hittade rätt =)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
663
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 126
Senast: Shilton
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar