Vilket foder...

Train

Trådstartare
Skulle ni ge en häst som tappat en del muskler?

Vad ska man ge för foder som komplettering till bete för att ge hästen de bästa förutsättningarna för att bygga nya muskler?

Jag har varit inne på bl a krafft groov men det verkar vara mer för fölston och unghästar och hästen i fråga är en valack... vad finns det annars för foder som innehåller mycket protein (det är väl det som behövs vid muskeluppbyggnad eller är jag helt ute och cyklar?

Sv: Vilket foder...

jag rekomenderar Lucern... det är ett toppenfoder !! jag ger det till mina hästar under vinterhalvåret.. tillsammans med kraft grund.. sen får dom mineraler och kalk.. samt B-vitamin...
det är mitt tipps ialla fal... Lucern i pelletsform, inget avvancerat fodertillskott, utan det är lätt att få tag på :) ett mycket vanligt tillskott.. lycka till

Nu är det så att hästen inte är min... jag ska bara ha honom över sommaren och då kommer han att gå ute i hagen större delen av dagen i en hage med mycket gräs, så jag vet tyvärr inte värdena på hans nuvarande grovfoder :(

/ Train

Tack så jättemycket för ditt svar! :) Får din häst samma saker på sommaren också eller tar man bort något när betet kommer?

/Train

Häng inte upp dig på att Groov rek till fölston o unghästar. Det är helt enkelt ett foder till de hästar som behöver extra protein. Jag har själv gett min val det i många år när så behövts. Det är ett bra foder.
// Linda

Kraft groov är ett bra "muskelbyggar foder" om du vill ha ett enkelt färdigfoder (men dyrt). Billigare men ng. krongligare är att tillskottsfodra med havre (beroende på hästens energibihov...) och lusern alternativt vetekli (som båda är proteinrika fodermedel).

Ett annat pelletrerat helfoder för äldre hästar, konvalescenter och hästar som tappat hull och/eller muskler, är Krafft Rehab.

Som de andra sa, det beror helt på värdena i grovfoder. Men lusern är ett väldigt bra foder, och så hippo alfa också!
Jag ger min märr hippo alfa o det funkar väldigt bra på henne då hon har ok värdena i grovfodret, men behöver mera protein.
Hon åt lusern förut, men sedan tröttnade hon på det så nu äter hon bara hippo alfa. Det innehåller även grönmjöl (lusern) i hippo alfa o andra bra saker i.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 262
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 056
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 754
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder