Vilket foder till islandshäst

S

Sandagjerdi

Jag ger min islandshäst 5 dl torr betfor (blötlägger) 4 dl hel havre till kvällen och 5 dl hel havre på morgonen. Hö ger jag tre givor om dagen sammanlagt 6 kg. Är lite osäker om detta är ok. Han är fin i hullet men tycker att han inte sätter muskler riktigt. Jag ger även alger och kalk. Är inte så hemma just på islandshäst så har ni något tips på kraftfoder som kan vara bra till islandshät? :d
 
Sv: Vilket foder till islandshäst

Jag ger min Islandspojke nu under sommaren foder endast efter ridning. å då får han; 2 dl betfor (blötlagd), 3dl FiberG låg, 1tsk vitlök, 1dl mineraler och även ibland 2 dl frukostflingor. (även bitar av äpplen och morötter letar sig ner i maten ibland =D). Men FiberG är något jag rekomenderar. Men om du är så osäker som de låter så borde du prata med en veterinär om foder till just din häst. Det är så mycket som spelar in på om varför hästen ej sätter muskler. Men den foderstaten jag har för tillfället passar mig å min pojke helt utmärkt. Det plus en massa klätter turer har fått honom att sätta bra rygg och rump muskler
 
Sv: Vilket foder till islandshäst

Går han inte på bete nu? Om inte så är 6 kg rimligt men man måste ha en analys för att veta om han får i sig tillräckligt med protiein för att bygga muskler. Där kommer ju också mängden havre och betfor in. Hur mycket rids han? Kan du fodra med ögat? Många frågor blir det!
 
Sv: Vilket foder till islandshäst

du skall nog inte ge så mycket mer foder utan precis som alla säger, kolla foderstaten. det kan självklart bero på felaktig ridning eller att hästen inte använder sin kropp på rätt sätt i arbetet.
kom också ihåg att muskler tar tid att sätta, det är mycket enklare att förändra t.ex. kondition, men man måste låa det ta tid.
 
Sv: Vilket foder till islandshäst

Om din häst behöver muskler & styrka är det nyttigt att klättra i skog & mark, tömkörning, skritta/trava över bommar/cavaletti.

När det gäller foder är det MYCKET lättare att göra en höanalys som man sedan utgår ifrån. Som Invincible skrev, Fibergi är ett mycket lämpligt foder (som jag själv ska gå över till i höst)

Mvh Linda
 
Sv: Vilket foder till islandshäst

innan betat gav jag min islänning 8 kg hö (bra värden, lite för lite protein), 2 dl havre, 1 dl krafft protein, 4 dl betfor, salt, mineraler, e-vit, b-vit.

Gör en höanalys och räkna ut en foderstat på hippocampus

Är din foderstat bra och han fortfarande inte sätter muskler kan du prova ge e-vitaminer. jag gav min pålle det i våras och han musklade sig ordentligt! så mycket att han växte ur sadeln, så nu rider jag barbacka tills jag har råd med en ny sadel. vill ju inte ha nån skitsadel direkt=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 193
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 665
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 267
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 929
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp