Vilket foder till 10-åringen?

karamelldrottningen

Trådstartare
Har en väldigt kräsen hund så vilket foder som helst funkar inte. Han är en papillon och i dagsläget får han bara mottligt med motion (bor hos min pappa på vardagarna och han går ut ofta men inte så långt 20 min brukar en prommis gå på). så ca 20 x 5

Vilket foder kan passa? Har provat en ny nyligen som han ratar, man måste mata honom :crazy: fodret vi hade innan var bra men det var för lite fett i det har jag för mig. Han tunna ur trots att han fick mer än rekommenderat. Är avmaskad.

Sv: Vilket foder till 10-åringen?

Frågan är ju hur din hunds näringsbehov ser ut.
Behöver han normalt med fett, lite fett eller mycket fett.

Jag själv har en hund som ni på ålderns höst behöver ett med mycket fett och protein för att hålla sig fin i kroppen, vi kör med doggy proffesional Extra aktiv. Bytte från färskfoder till detta på min hund. Så det kan jag rekommendera om man behöver mycket fett.

Annars verkar Magnussons foder av alla nivåer vara smakligt foder för hundar. Har en kompis som har en kräsen hund som äter deras mat med glädje.

Magnussons har jag (läs hunden ;)) aldrig testat. Tror inte han behöver vare sig mer fett lr mindre. Bara det att hans förra foder var för hundar som var lättfödda (mindre fett i) och det kändes onödigt på honom, men han åt det ganska bra.

Varför inte prova färskfoder. Till en sådan liten hund är Bravo ett enkelt val då det finns i burgare och även i flera smakvarianter och fetthalter.
De flesta hundar brukar bli väldigt förtjusta i färskfoder:)

Magnusson är smakligt. Ungefär som bullar eller kakor.
Dock inte det nyttigaste om hunden inte äter så bra.

Håller med om tipset om färskfoder.
Men med tanke på att han är så lågaktiv, så kanske han inte heller behöver så mycket energi.
Vad är orsaken till att han får gå så korta promenader?
Artros eller annat?

Varför skulle magnusson inte vara bra? Som jag har förstått det så är det en av de bästa svenska foderna som finns.

Till ts:

Jag själv ger färskfoder och min schäfergrabb som inte tycker mat är det allra viktigaste äter även frukost (även om jag oftast ger allt på kvällen). Jag ger fodax och är riktigt nöjd med det!

När jag gav torrfoder så gav jag High Energy Extreme och det tyckte han också om + att det är näringstätt så man behöver inte ge så mkt av det. Jag tänkte även köpa en påse av det igen och ha hemma dels som godis och som reservfoder när man åker bort.

Om ett foder är bra eller inte beror ju på innehåll och sammansättning.
Om man anser att vete är den viktigaste ingrediensen i ett hundfoder så kan man anse att detta foder är bra.

Men anser man att ett hundfoder ska innehålla mer animalier, så är ju de få procent som finns i magnusson allt för lite. Tänk på att de deklarerar köttet i färsk form. Så det blir endast 7,5-8g animaliskt protein på 100 g foder. Sedan tillkommer någon procent från ägget. Totalt är det ca 15-18% animalier (inkl fettet) i Magnusson, vilket jag anser vara på tok för lite.

Jag är heller ingen beundrare av gluten i hundmat, men det är ju många hundar som klarar av lång tids intag av gluten också.

Jag vet myket väl om vad det är som gör att ett foder är bra... Därav att jag själv ger färskfoder.

Är det verkligen så lågt i magnusson? Hade för mig att det var mkt högre. Hur många procent är det av varje ingrediens? Det borde ju stå någnstans.

Senast ändrad:

Tror inte de vill skriva ut det, men man kan ju försöka maila och fråga.
Dock är de inte alltid så villiga att avslöja sina recept.

Enligt informationen på hemsidan innehåller Adult 44% blandfärs.
Vilket ger ca 8 g protein från köttfärsen.
Hur stor mängd ägg som ingår står inte, men räknar man på fettinnehållet så bör det vara 15% ägg i fodret (även fast det låter lite mycket). Alltså 6,5 g fett från köttråvaran, 4 g fett från den deklarerade vegetabiliska oljan, och då bör det vara 1,5% fett från ägget.
Vilket ger 1,8 g protein från ägget.

Om dessa uppgifter på hemsidan stämmer, så innebär det att knappt 10 g av 100 g foder är animaliskt protein, och 8 g av 100 g foder är animaliskt fett. Total mängd animalier 18% i Adult.

Jag utfodrar också med färsk mat, men har ett torrfoder som aktivering och vardagsgodis. Och det innehåller 50% animalier. Känns betydligt bättre att ge, än en näve brödsmulor.

Fast om det innehåller 44% kött så är det ju nästan hälften? Eller missar jag något? :D

Vilket foder ger du? Jag gillar ju själv High energy extreme då schäfern håller fint hull på det torrfodret, men hittar inte hur mycket kött det är i...

Nej, det är just detta de hoppas folk ska tro.
Köttet deklareras i färsk form, så det innehåller även 65-70% vatten.
Vetemjöl innehåller 10-15% vatten.

Det foder du ger lär innehålla 87% animaliskt protein av det totala proteininnehållet.
Om det stämmer så ingår köttet helt eller till viss del i torkad form. Men det är otydligt hur det är i det fallet. Maila dom och fråga! (Torkat kött är bara en fördel!)
Men stämmer infot, så innehåller det ca 30 g animaliskt protein/100 g foder. Dvs 3 ggr så mycket som Magnusson.
Hur stor andel av fettet som är animaliskt är svårt att vara säker på.

Jag använder Standardt.

Efter mkt om och men så testar vi science plan - sensitive Stomach. Det var inte alls tanken från början men då han blev så märklig i magen och han inte varit det innan. Trots pågående inväjning. Hans mage verkar funka bra nu *peppar peppar*. Det han haft i flera år som funkade bra var eukanuba overweight, sterilized. Den har ha gillat skarpt i många år. Provar man ge honom en bit nu så ratar han den.

Vad tror ni om det han äter nu för känsliga magar? Och vad tror ni det kan bero på att han blivit så kräsen? Igen skulle jag vilja säga. När han var liten hade han svårt med maten. Men de senaste 6 åren inga problem - tills nu!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 571
Senast: kem
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 409
Senast: 95johsv
·
Övr. Hund Låter som en filmtitel, men för mig börjar det kännas som ett problem? Varje gång min Boxer gör ifrån sig så gör hon det två gånger...
2
Svar
24
· Visningar
2 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare