Det är luften som isolerar, så fluffiga foder värmer bäst plus att det blir mindre tungt = plattar till befintlig päls mindre så att pälsen värmer bättre.
Man får skilja mellan foder = innertyg och foder = fyllning. Innertyget på täcket kan vara nylon eller polyester eller fleece till exempel. Ofta är det bäst med ett glansigt syntettyg som foder hellre än fleece eftersom det inte fastnar en massa hår och äckelpäckel och så minskar risken för skav och statisk elektricitet. Täcket håller sig fräscht ungefär tusen gånger längre också.
Fyllningen är det som ligger mellan yttertyg och foder och som anges i gram. Det är oftast gjort av polyester, det är samma som man fodrar täckjackor och stoppar mjukdjur med. Skillnaden mellan ett regntäcke och ett vintertäcke är att regntäcket saknar fyllning eller så har det bara lite.
Ett ofodrat regntäcke värmer ganska lite, det skyddar hästen från regn och vind. Om det regnar mycket kan det kyla hästen i stället eftersom det blir tungt och trycker ihop pälsen plus att regnvattnet är kallt. Men för en oklippt häst kan det vara lagom när det är 5-10 grader och vindstilla, då kan det vara lite för varmt med ett fodrat täcke.
Ett täcke med fyllning skapar en luftspalt mellan det blöta yttertyget och hästen, och då håller den sig varm lättare. Jag tycker personligen att 50 gram är lite för lite för att göra skillnad vid större nederbördsmängder under vinterhalvåret, jag vill ha minst 100 gram. Då minskar risken att kroppsvärmen töar snö som faller på hästens rygg också.
Så mitt tips är, köp två täcken. Ett med 0-50 gram foder och ett med 100-200 gram.