Vilket foder egentligen?!

E

ElinorAnna

Jag har alltid gett min kanin en såkallad Gnagarmums. Dvs pellets, solrosfrön och havre.
Jag köper den inte på en djuraffär, utan ett ställe som heter Kvarn Går´n.
Jag har läst nånstans, att man inte ska ge kaninerna sk gnagarblandningar för det är för fet mat.
Stämmer det?
Ska jag byta mat ? Bara pellets eller?
Ska man kolla efter så hög fiber-innehåll som möjligt?

Pysen är en 5 år gammal dvärgvädur.;)
Tacksamm för svar!:bow:

Sv: Vilket foder egentligen?!

Ren pellets är det bästa ja. solrosfrön ska inte ges för ofta för det innehåller fetter som sätter sig både på "insidan och utsidan" Försök hitta ett pellets med så hög växtråd som möjligt, men håll samtidigt koll på fetthalten och protein halten.

Vi blandar Svenska foders kanin och marsvinspellet med Spillers Örtmüsli. Fungerar väldigt bra för våra djur :)

jag ger okcså svenska foders kanin och marsvinpellets, det funkar jättebra till mina kaniner iaf! alla tycker om den också.

Kan man bara ge det foderet då eller ger du något annat också?? Stampe har ju högre växttråd??

jag ger bara det fodret, och det mår inte mina kaniner dåligt av iaf ;)
på vintern får dom den pelletsen blandat med hel havre.

Jag ger mina Chudleys Rabbit Royal från Dodson & Horrells. Funkar jättebra, dom är väldigt förtjusta i det och det innehåller bara sånt som kommer från naturen. Jag har aldrig ångrat att jag bytte!

Jag ger mina Chudleys Rabbit Royal från Dodson & Horrells. Funkar jättebra, dom är väldigt förtjusta i det och det innehåller bara sånt som kommer från naturen. Jag har aldrig ångrat att jag bytte!

Kan bara hålla med, det är ett kanonbra foder!Kan även användas till marsvin, vet flera uppfödare som använder detta,däribland min dotter.

Okey, men hur är det med stampe då?? Är det ett bra foder?? :confused:

Jag föreslår att du köper Rosa pellets, det är en kopellets som funkar bra för kaniner, men inte i för stor del, bara lite, för pelletsen är så "kraftig" och så blandar du ut det med rostade majskorn(flingor) som legat i blöt i ett dygn och sen med lite solrosfrön, flingorna är inget måste för en Vädur precis, dom ger bara extra E-vitaminer, jag ger det till mina jättar för att jätter får dåligt med E-vitaminer och solrosfröna är inte heller nödvändiga, men det gillar kaniner och det ger fin päls, blank.

Kan bara hålla med, det är ett kanonbra foder!Kan även användas till marsvin, vet flera uppfödare som använder detta,däribland min dotter.

Jag använder det även till mina marsvin!

Jag har också hört att Rosa pellets ska vara bra till kaniner, känner en uppfödare som gett sina det i alla år. Tänkte åka till Granngården och köpa en säck, just nu ger jag mina pluttar kaninpellets från Djurmagasinet, blandat med lite morotsflarn, torkat persilja och torkade ärtor.

Vi ger våra Löwen Naturmusli från Eggersmann. Brukar även blanda ut med den gula säcken med banannchips i från Eggersmann. Även uppfödaren till våra små använder sig av det fodret. Skulle själv aldrig köpa något som är till för kossor. De flesta uppfödare jag känner använder sig av hästfoder.

Liknande trådar

Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 279
Senast: arabia
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·
T
Däggdjur Hej. :) Jag vill bara uppmana er kaninägare om en sak angående foder. Ge inte din kanin Såna där foderblandningar med torkade frukter...
2
Svar
25
· Visningar
4 340
Senast: Jenka
·
Foder & Strö Kan någon ge mig ett råd om foder till min arab. Har ingen analys på hö, bor på ett stall där man köper in olika partier och ständiga...
Svar
14
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka