Vilket foder är rikast på energi?

V

victoriaolsson

Jag har tagit en ridtravare på foder, hon är 8 år och har MYCKET motor och energi. Det går nästan inte att rida ut själv, hon bara drar och trippar och blir jättestressad. Håller man tillbaka henne blir hon helt stirrig och börjar takta, och låter man henne löpa så kan det vara svårt att få stopp. På banan har hon ett ordentligt driv, men hon drar inte lika mycket.

Jag motionerar henne väldigt lätt just nu, försöker jobba "från början" med skritt och trav (hon tar inte galoppen och därför försöker jag jobba upp muskler och form i de andra gångarterna först), och vi jobbar en hel del på marken med horsemanship och tar det väldigt lugnt. Mycket skritt på lång tygel, för att vinna hennes förtroende och så...

Nu, över till min fråga:
Hon äter en, enligt mig, ganska riktig mängd kraftfoder för den lilla prestation hon utför. Jag "ärvde" foderstaten av ägaren, så jag har inte själv gjort något med den (ännu). Detta äter hon under en dag:
9 dl betfor, 6 dl krafft grov, 6 dl lucernpellets och ca 12 kg hösilage.
Jag tycker själv att mängden betfor är stor, likaså krafften. Men om man vill minska ned/utesluta någon komponent, vilken borde man isf satsa på. Vad är energirikast?
Synpunkter och råd, tack!

Sv: Vilket foder är rikast på energi?

det beror helt på vad du har för värden på ditt hö.
har du ett bra hö och hästen inte motioneras så mycket så är det inte säkert att den behöver något mer än just hö.

men om du inte har någon analys på höt, så skulle jag nog minska betforen.
jag har själv en dam som har alldeles för mycket energi, hon får enbart hö, lusernhack och mineraler

tack för svaret!
jag har ingen höanalys, men jag har samma tanke som du, att minska betforn. den ger väl snabb energi, vad jag förstått, och det behöver hon inte nu...

Nej den ger långsam energi...Sen måste du skilja på pigg=energi och den energi som maten ger.

okej... då har jag nog fått det om bakfoten. men jag fodrade min förra häst med betfor några gånger och han blev helt vild, så jag slutade med det ganska snabbt. ger inte betfor en massa pigg-energi?
jag har funderat på att prova kornkross i stället för krafften. vad tror ni om det?

ta bort betforn! min ena häst blir alldeles stirrig bara han får smaka på kompisens betfor... :smirk:

groov'en och lusernen lär hon behöva för att bygga muskler.

Jag har två pigga hästar. Ingen av dem behöver mer än ett bra hö när de rids normalt. Jag ger dem lite betfor och lite lusernhack, men det är mycket små mängder, mest för att de ska få något när fölungen får sin mat. Mina hästar håller sig fina i hull och muskler. Ingen av mina reagerar på mängden betfor, dvs ingen av dem blir mer pigg av betfor än av annan mat. Jag skulle inte fodra med spannmål, tycker det ger mer pigg-energi och "stissigare" hästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 075
Foder & Strö Något jag gått o tänkt på ett par veckor då min 5åring sprängs av energi snart känns de som :p Han går ca 60-120min/dag ungefär...
Svar
12
· Visningar
1 724
H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: hannanilsson
·
C
Hästvård Ni som har äldre hästar, 18 år och uppåt.. Hur tar ni hand om dem nu på äldre dar? foder, utevistelse, motion? Det är ju väldigt...
Svar
15
· Visningar
1 643
Senast: marinelady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31