Vilket färdigfoder

Sv: Vilket färdigfoder

Ni som svarat ; Tack för era svar.

Som sagt , de flesta foderföretag har ju ett så stort utbud så i regel finns det något foderföretag, pellets, müsli eller något som brukar funka. Men mitt hö ser ut såhär:

84% TS
8,6 MJ
54,5 Smb Rp
Ca 2,8
P 2,8
Mg 1,0

Jag tycker 'sådär' om pelleterat foder eller ja är lite skeptisk mot det till min egen , men brukar ju i oförsig blanda med betfor eller hälla på lite vatten i samband med utfodringen, min häst är mycket glupsk, och äter väldigt hektiskt då hon alltid känner sig hotad när hon äter kraftfodret.. därför finns det viss risk för foderstrupsförstoppning .

Så jag tror jag vill ha ett müslifoder, har varit inne på Dynavena flera gånger eftersom det finns en återförsäljare ganska nära. Dock är det dyrt. Därför vill jag ha flera alternativ.

Jag som har många hästar som då också givetvis har många olika behov har provat de flesta färdigfodren genom åren. Det enda som jag inte vill rekommendera är just Dynavena. När jag provade det var jag mer eller mindre tvungen att ta en säck för allt annat som passade var slut hos handlaren och det var helt slut även hemma. Det var ungefär dubbelt så dyrt som de övriga sorterna med motsvarande värden. Dessutom matstrejkade hästen som skulle ha det. Det var en i vanligafall väldigt matgald häst som alltid brukade äta först och fråga sedan vad den fått i krubban. Men inte med det här fodret.

Jasså där ser man :D . Jag som hittills bara hört positivt om fodret, förutom att det är dyrt förstås. Vilken av sorterna gav du ?

Det var deras unghästfoder,kommer inte ihåg vad det heter, så det är nog inget som passar dig. Jag provade det då på lie andra hästar efter som "rätt" häst inte ville äta det, men inge var direkt förtjust i det. Har ett sto som vill ha lite "finare" foder, hon äter allt men försöker alltid charma till sig av färdigfodren. Men inte heller hon tyckte att det var någon höjdare. annars är hon inte så kräsen bara det är något färdigfoder så slinker det ner en näve utan vidare. Det går bra med Krafft, Hippo, D & H (godast) Gain m fl.

Det går nog bra med bara litet mineraler med selen i och en hög Ca/kvot.
Alternativt litet foderkalk och Tokosel.

Jag kan inte se att man kan behöva kraftfoder alls med ett sådant hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar