Vilket färdigfoder

cactuspower

Trådstartare
föredrar ni och varför? Jag har tänkt välja ett färdigfoder till min häst som ändå får ganska små mängder kraftfoder. Jag har funderingar på dessa: Mustang, Marstall och Dynavena. Vilket skulle ni välja och varför?

Sv: Vilket färdigfoder

föredrar ni och varför? Jag har tänkt välja ett färdigfoder till min häst som ändå får ganska små mängder kraftfoder. Jag har funderingar på dessa: Mustang, Marstall och Dynavena. Vilket skulle ni välja och varför?

Det beror väl helt på vad ditt grovfoder innehåller.

Givetvis och det är ju det som jag kommer utgå från. Men dessa foderföretag har ju ganska stort utbud så i regel finns det ju oftast något slags foder som passar in på grovfodret.

Jag har Mustang Musli orginal till min unghäst och han fungerar jättebra på det. Jag har väldigt bra analysvärde på mitt hö så jag ger inte honom så myckt utav Mustangen.

Det står inte med på din lista, men jag tipsar i alla fall. Jag ger färdigfoder ifrån Dodson&Horrell som jag tycker är jättebra. Finns massor att välja mellan! :)

Tycker väldigt bra om mustangs musli men har svårt att komma åt det. Min står nu på hippo basic, breed och alfa. Lite olika på olika hästar.

Använder Hestekraft sedan 8 år. Ett müsslifoder som är havrefritt vilket innebär att du kan blanda i efter behov.
Det tycks vara mycket smakligt eftersom vissa av mina hästar ratar annat foder.
Peronligen vill jag undvika pelleterat foder (malt) eftersom jag är övertygad om att magen mår bättre när hästen får tugga maten ordentligt.

Jag ger Edel från JohanHansson.
Det är det mest prisvärda som jag har hittat på nära håll.
Åsebro är också bra och prisvärt, de har även ett bra havrefritt fullfoder.

Fast hur ska man kunna ge just dig tips om lämpligt foder om man inte vet din analys ??

Folk kan ju tipsa i det oändliga att det eller det är bra, men passar det med ditt grovfoder då....

Fibergi Bas för att min häst är helt tokig i Fibergi's käk. Han är kräsen och har/har haft problem med tänder ett tag och detta är det enda fodret som han alltid äter hur krasslig han än är! (han är fodrad med detta i hela 7,5 år givetvis med andra tillskottsfoder)

Nu fodrar jag även med Salsa havrefri müslimix för att det har så bra med energi, och stoet får hippo basic - det är så bra i formatet för min gamla dam som älskar pellets då de är små, kraffts är ju meter långa :p

Det var väl mer vad man föredrog. Jag föredrar tecx. hippos pellets framför kraffts då kraffts är så storpelleterade och gör att min valack inte klarar äta dem alls.
Så det är väl kanske mer en sådan tanke, tror jag cactus?

Och det hjälper trådskaparen hur i sitt val ?

Visst kan man ha ett favoritfoder, men passar det alla gånger då ?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar