vilket ensilage är att föredra?

Sv: vilket ensilage är att föredra?

Tack för råden. Jag har provat balarna och ensilaget luktar gott, ser fräscht ut och hästarna äter glupskt :) Bonden verkar mkt seriös och har referens från en kund som har köpt 25 ton och är mkt nöjd. Balarna är inte rund balar vilket tydligen gör så att man kan pressa dem mycket tätare, de är verkligen rejält packade. Sedan har de 12 lager plast. Han lovade att byta balar om det visade sig att någon var möglig när jag öppnade den. Så jag provar några balar till och tror att det kommer att gå bra. Hästarna äter ju en sådan bal på 4-5 dagar max så de ligger inte och blir dåliga så länge det är kallt väder.

Sv: vilket ensilage är att föredra?

Ja, verkar de okey så ska det ju inte vara några problem! Började fundera lite, och det spelar säkert in vad det är för sorts gräs som ingår. Det är ju inte alla grässorter som får hårda luftfyllda stjälkar, och likaså om man tar hösilage tidigt så hinner det ju inte utvecklas och bli lika grovt dvs. dt är lättare att packa lufttätt.

En hel vetenskap det där med hösilage! Men intressant!

Då får jag väll säga grattis till ett fint hösilage =) Är ju bra för magen när det är torrt också!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: katja
·
Foder & Strö Ska beställa ensilage och har 4 HELT olika hästar hemma, hur tusan ska jag tänka?! 1) Halvblodssto med föl fram till årsskiftet, 11 år...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: grimman
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 357
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar