vilket ensilage är att föredra?

E

Elisabethh

Hej,

Har fått två ensilage att välja mellan till mina hästar och skulle vilja ha råd om vilket som är mest lämpligt;

Ts på båda är 73%

Det ena är första skörd, med grövre fibrer, värdet är:
64 g smrp / kg ts
6.6 Mj

2:a skörden är mindre fiberrikt (ökad risk för fång?) håller följande värden;
36 g smrp /kg ts
8.3 Mj

Hästarna är två ston, 5 resp 11 år, ston, D-ponny, lättfödda
som båda ger di till två föl i ålder 7 mån resp 11 mån

Båda fölen äter förstås rätt mycket själva. Ingen av hästarna utför särskilt arbete, men går på lösdrift med vindskydd.

Är det riskabelt att ge hästarna fri tillgång till hösilaget när det håller dessa värdena? Stona äter gladeligen minst 20 kg/dag och fölen troligtvis minst 20 kg tillsammans om de får äta som de själva vill.

Tacksam för råd,

mvh Elisabeth

Sv: vilket ensilage är att föredra?

Efter att ha läst en del av tidigare inlägg på denna sida oroas jag något av alla "åsikter" som flueras. Varför inte ta kontakt med en utbildad husdjursagronom som kan hjälpa dig med dina utfodringsproblem. De finns på hushållningssällskapen runt om i landet och vissa finns att finna här på nätet, tex på remont.se. Kvoten MJ/smb råpr på det första hösilaget är bättre för digivande ston och växande hästar men energinnivån är onödigt låg. Fiberhalten är alltid högre i sent skördat foder än det första, men om första skörden är sen och den andra tagen kort därpå kan förstås förhållandet vara det omvända. Fångrisken är, enligt vetenskapliga bevis, beroende av lättillgängliga sockerarter och du kommer inte ha några som helst sådana risker med ditt silage. Som allltid gäller att vänja hästarna långsamt vid sitt nya foder oavsett om det gäller grov- och kraftfoder eller bete. Lycka till! :)

Men jag måste säga att den hjälp och de åsikter jag har fått här har överensstämt med det foderrådgivaren sagt. Sen får man ju tänka lite själv också och läsa på. Jag ser det som en utgångspunkt.

Jag håller med dig. Många "åsikter" här på Buke är faktiskt av människor som kan det här med foder och ofta stämmer överens med verkliga fakta. Trådskaparens "utfodringsproblem", som SuzieQ kallar det, är ju egentligen inget direkt problen, utan en fråga om vilket silage som är mest lämpligt för ovan angivna hästar. Det behöver man ju inte kontakta nån husdjursagronom för..

Naturligtvis är silaget med 6,6 MJ och 64 g smrp mest lämpligt för dessa hästar, energinivån är ju inte direkt skrämmande låg :smirk: så länge hästarna får i sig tillräckligt av det, det har ju en bra proteinhalt.

Hej och tack för svar!
Jag kanske missförstod hur fiberförhållandena var, kanske var tvärtom i så fall. Men det kanske inte påverkar så mycket om gräset är finare/tunnare?

Att energihalten är relativt låg tror jag är positivt för dessa hästar eftersom de är lättfödda och inte utför arbete. Protein behovet är ju större för dem.

Är det risk med att ge dem fri tillgång om de äter drygt 20 kg per dag tror ni?

Hej igen, är du säker på att de stoppar i sig så mycket som 20 kg var? 15 kg verkar mer rimligt för hästar i 350 kg-klassen. (Men jag vet inte vad en D-ponny väger). Då får de gott och väl i sig de dem behöver i energi- och proteinväg, men har du analysvärden för makromineralerna också då även dessa är viktiga att beakta i sin foderstatsberäkning.
Apropå fibrerna så analyseras även dessa och när analysföretaget redovisar smältbart råprotein och energihalten i ditt foder har de tagit hänsyn till fiberhalten i ditt foder.
Tänkte passa på att tipsa om en mycket bra hemsida där man lätt kan räkna lite på sina "menyer", hippocampus.slu.se, där står även mycket annat matnyttigt om hästar och deras välmående.

Ledsen om jag generaliserade inläggen, :( många är förstås bra och riktiga, men om man är osäker själv kanske det kan vara svårt att skilja ur vad som är rätt och riktigt.. :)

20 kg av ett hösilage med 73% ts :eek:. Mitt är ungefär lika torrt och mina dräktiga halvbldosston äter max 12-13 kg per dag av det. Fri tillgång och ute minst 12 h per dag...

om man har läst inlägg som skapades under den tiden då man fick diskutera enskilda hästars foderstater så ser man ganska snabbt vilka som är att lita på när det gäller en foderstat.. ;)

bara för att man har titeln husdjursagronom eller foderrådgivare, behöver inte det betda att vi som har foderstatsuträkning som hobby inte kan något alls.. man får inte tillgång till mer fakta än den man läser och provar sig till, och all fakta som enhusdjursagronom eller en foderrådgivare finns att tillgå för oss hobbymänniskor också.. :)
och den faktan slukar iallafall jag glatt i mig :D

(knapplån)

Jag skulle inte välja något av dessa två hösilage eftersom 73% Ts är på tok för torrt för att säkerställa en ordentlig ensilering.
Går man över 65% Ts så är det risk för att det inte blir en fullständig ensileringsprocess, dvs fodret blir vare sig ensilerat eller torkat...bara inplastat.
Vill man ha torrt foder så fodra med hö istället.

Och vad innebär det för risker i praktiken om man utfodrar med så torrt ensilage? Ensilaget ser ut att vara av mycket hög kvalitet.

Ja, 20 kg har hittills inte varit något problem för dem. De är vana vid att äta mycket grovfoder :) Men jag ska se imorgon, fick en bal på prov av ensilaget och gav dem 50 kg idag så vi får se om det är slut då.

Håller med! Ett hösilage som har en så hög torrsubstans har väldigt hårda stjälkar som dessutom rymmer mycket luft. Det är väldigt svårt att pressa det så det inte finns luft kvar.. Dessutom så blir det som du säger ingen ensilering. Ensileringen skyddar ju mor mögel etc.

Jag skulle nog ta det från andra skörd om jag var tvungen att välja. Det gräset brukar vara "mjukare". Dvs, det är inte lika svårt att pressa så att det blir lufttätt.

Jag gick själv på niten att köpa hösilage som hade en ts-halt på dryga 70%. Säljaren sa att det hade en ts-halt på 65%, men det stämde inte! Kollade flera gånger i micron, plus att mina ögon sa mig att det inte kunde stämma. Vi skickade tillbaka hela partiet... Var inte så trevligt.

Som sagt var så är chansen störe att det från andra skörd är bättre! Stallägarn har hösilage från andra skörd med en torrsubstans på 67 %. En del balar har varit mögliga, men en hel del har också varit fina.

Ledsen om jag generaliserade inläggen, många är förstås bra och riktiga, men om man är osäker själv kanske det kan vara svårt att skilja ur vad som är rätt och riktigt..

Ja, det är faktiskt sant. En del pluggar stenhårt i sina böcker om kvoter och ditten och datten, vilket inte alltid överensstämmer med verkligheten. Alla hästar är ju så olika och jag är själv en av den som slaviskt kollat tabeller och kvoter och följt diverse "goda" råd, men det var först när jag började använda ögon, huvud och sunt förnuft som jag fick mina pållar att bli riktigt fina. För att lära sig mkt om foder så krävs ju inte en utbildning, utan ett stort intresse ;)

Coffeaclub skrev:
Ja, det är faktiskt sant. En del pluggar stenhårt i sina böcker om kvoter och ditten och datten, vilket inte alltid överensstämmer med verkligheten. Alla hästar är ju så olika och jag är själv en av den som slaviskt kollat tabeller och kvoter och följt diverse "goda" råd, men det var först när jag började använda ögon, huvud och sunt förnuft som jag fick mina pållar att bli riktigt fina. För att lära sig mkt om foder så krävs ju inte en utbildning, utan ett stort intresse ;)

Absolut, man måste ju kombinera sunt förnuft med "boklärdhet"! Men en sak som slog mig nu är hur buke faktiskt både utbildar och skapar intresse, framförallt här på foder. Hur många inlägg i stil med "hur får jag min häst att bli smalare/piggare/tjockare?" har inte passerat här? I många av dem förs en hjälpsam och trevlig diskussion som ofta utmynnar i att trådskaparen analyserar sitt grovfoder och utifrån det börjar på en uträknad foderstat, istället för att rusa iväg och ge mer kraftfoder eller köpa onödiga tilläggsprodukter. Och lär sig massor på köpet!

_86a_ skrev:
Jag gick själv på niten att köpa hösilage som hade en ts-halt på dryga 70%. Säljaren sa att det hade en ts-halt på 65%, men det stämde inte! Kollade flera gånger i micron, plus att mina ögon sa mig att det inte kunde stämma. Vi skickade tillbaka hela partiet... Var inte så trevligt.

hur kollar man TS halten i micron? hur vet man när det är helt torrt?
det skulle vara bra att veta så man kan testa själv :D

all kunskap är bra ;)

Ja, Buke är verkligen en toppensida! :) Jag har lärt mej massor här av kunniga och hjälpsamma människor. Naturligtvis har jag ju kollat upp många saker själv också i litteratur och andra sidor på nätet samt använt mina egna hästar som "försökskaniner" :p Man lär sig ju snabbt att skilja de goda råden från de dåliga om man gör så.

Men om jag har noga koll på att ensilaget inte möglar borde det väl inte vara några problem att utfodra med ts 73, eller finns det andra risker?

Men om jag har noga koll på att ensilaget inte möglar borde det väl inte vara några problem att utfodra med ts 73, eller finns det andra risker?

För att kolla ts-halt i mikron väger man upp en viss mängd ensilage (ex 50 g, lätt att räkna då...) i en vägd form av t. ex glas. Sen mikrar man det på typ 3/4 av högsta effekten i intervaller (i början lite längre, mot slutet lite kortare, men ca 2 min) och rör runt och väger formen mellan. Passa noga, det kan börja brinna! När formens vikt inte längre ändrats räknar man ut hur mycket av ensilaget som är kvar (=(formen + innehåll) - formen) och räknar ut ts-halten. Har du gjort det lätt för dig och tagit 50 g prov från början blir det vikten av det torkade ensilaget x 2 = ts-halten uttryckt i %. Det blir inte helt exakt, men eftersom det för hästar oftast är balensilage varierar ts-halten en del inom balen, en variation som nog är minst lika stor som felmarginalerna med mikrotestet.

Iccic förklarade det bra. Skulle bara tillägga att man klipper hösilaget i småbitar. Det blir väldigt spretit när det är torrt.. Och som sagt var, i slutet kör man korta intervaller eftersom brandrisken finns. Man ska ej kolla hö på detta sätt, det är så torrt att risken för brand är för stor.

Man väger skålen med jämna mellanrum, när vikten ej längre ändras så är det helt torrt.

Ja, microtest är bra! Man kan ju kolla om säljaren uppger rätt ts-halt. Om den inte någorlunda stämmer så börjar man ju fundera på om resten av analysen stämmer den också...

Sen är det ju väldigt bra när man inte har nån analys. Så man kan räkna på hur mycket hästen ungefär ska ha i alla fall. Har ingen analys nu eftersom vi har hösilage från två olika åkrar, och vi började med vårat eget först för en vecka sen. Gick på stallägarns innan.

Nej, om det inte är mögligt är det ju inte fel att utfodra med det. Men risken att det ska vara mögligt är väldigt mycket större. Köper du av de balarna så kanske du måste slänga en massa. Men jag vet ju inte vad du har för avtal med säljaren? Vissa säljare ger en pengarna tillbaka eller en ny bal för de som är dåliga. Vi har den turen att vi får åka och hämta en ny bal om nån är dålig. Fast vi känner dom också väldigt väl.

Vi hade ett liknande avtal med dom vi köpte från gången innan (där vi skickade tillbaka). De skulle komma ut och titta om vi sa att nån var dålig, sen skulle de avgöra om de tyckte det också. Tyckte de det så skulle vi få pengarna tillbaka. Tyvärr var nästan alla mer eller mindre mögliga. Det syntes inte, men kändes svagt på lukten, och hästarna gillade det inte.

Har du haft några testbalar? Hur var dom?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: katja
·
Foder & Strö Ska beställa ensilage och har 4 HELT olika hästar hemma, hur tusan ska jag tänka?! 1) Halvblodssto med föl fram till årsskiftet, 11 år...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: grimman
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 357
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar