Vilket djur gör såhär?

R8n

Trådstartare
För cirka 3 veckor sedan upptäckte vi en grop i gräsmattan. Den är ungefär 20 cm djup, 20 bred och 30 lång. Har gått förbi gropen varje dag och såg nu idag att det ligger en massa grå/blå bajskorvar :eek: de har alltså kommit dit under natten. Men vad är det för djur som gör såhär?
Det såg ut att vara röda vinbär och några benrester i korvarna.

Sv: Vilket djur gör såhär?

Ha ha, hittade tom 2 bajsbilder

gravlingspill.jpg

gravlingspillning.jpg

Aha! :idea:

Men då måste det ju vara många grävlingar, fick ihop det till 6 bajshögar nu när jag räknade lite extra :p

:rofl::rofl:

Mötte dock två grävlingar nu när jag var ut med hunden :eek:

Du har nog två grävlingshyresgäster ;)

Jag hade ofta besök av grävlingar i mitt förra hus. Dom grävde upp gödselstacken, hittade mysiga vita tjocks larver som dom gladeligen åt upp och senare bajsade ut på gräsmattan.
En gång stal dom min stall dörrmatta också :eek:
Hittade den långt ute på åkern ett par dagar senare alldeles söndertuggad :p

Nice, det förklarar varför det börjar försvinna katter i området :(

Den kanske fungerade som ett tuggben? :D

Äter grävlingar katter :eek:
Jag blev av med två katter under de fyra åren jag bodde i det huset.
En hittade jag död, biten men den andra var spårlöst försvunnen :(

Det verkar vara grävlingsbesök du har fått, ja. :) Underbart vackra djur!

Och såhär säger Naturskyddsföreningen ang. grävlingar och katter:

"Kan grävlingar bita ihjäl katter? Många påstår det, men vi har våra katter kvar fastän grävlingen ofta är på besök.

Troligen är grävlingar inte är särskilt farliga för katter. Grävlingen är ingen effektiv jägare utan försörjer sig i huvudsak som plockare. Den tycker om daggmask och trivs därför i lövskogar och på övergivna jordbruksmarker. På sommaren och hösten äter grävlingen gärna säd och mycket bär. Då vistas den ofta i skogar och på hyggen. Ibland tar den småvilt, igelkottar och kycklingar. Det är nog så att historierna om grävlingars farlighet är fler än de faktiska händelser där grävlingar skadat större djur."

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/mernatur/faq-gravling.htm

Ja, vackra är dem!

Såg tyvärr en ihjälkörd imorse :(

För säkert 10 år sedan var det en grävling som tog en helvit katt. Ägaren sprang ut och slog grävlingen i skallen med en stövel men inget hjälpte tills grannen kom ut med sin jakthund, då stack den.

Tyvärr hade grävlingen slitit upp buken på katten så inälvorna hängde utanför. Så de fick lov att avliva den :(

men de andra två katterna som "försvann" förra veckan har kommit tillbaka iaf :)

Grävling. Är inte så söta, är ett stort problem för markruvande fåglar, då de tar både ägg och ungar.

Usch då. Stackars katt! Men det verkar inte vara särskilt vanligt att grävlingar tar katter som sagt.

Skönt att de två bortsprungna katterna har kommit tillbaka! :)

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 208
Senast: cambodia
·
Trädgård & Växter Våren är här och därmed även det fortsatta arbetet i trädgården.:laugh: Vi fällde en stor ful gran i trädgården idag, och nu är det...
Svar
4
· Visningar
3 675
Senast: vilse
·
I
Övr. Hund Vad gör man åt folk? Grannen har en häst inhyrd på sommarbete och ägaren till denna häst har någon typ av mindre hund... Har inte tittat...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama