vilket djur fungerar?

H

Hogwartsexpressen

hejsan! jag har himla sug på att skaffa djur men jag vet inte vilket.

• måste vara allergivänlig (där ingår ej hamster!)
  • jag bor i lägenhet med balkong
  • det får ej bli en hund då kompisen hat hotat med att aldrig mer besöka.
  • vi får ej plats med ultramycket burar!

hjälp?:bow:

Sv: vilket djur fungerar?

hejsan! jag har himla sug på att skaffa djur men jag vet inte vilket.

• måste vara allergivänlig (där ingår ej hamster!)
  • jag bor i lägenhet med balkong
  • det får ej bli en hund då kompisen hat hotat med att aldrig mer besöka.
  • vi får ej plats med ultramycket burar!

hjälp?:bow:

En Spinx, eller vad vad det nu heter (rätta mej?)
Det är en katt utan päls, min pälsdjurs allergiska småkusin har en sån.
Ödla? Sköldpadda?

Reptil eller nakendjur?

Det finns ju naken-marsvin med, inte bara katter och hundar. Om de är allergivänliga vet jag inte. Har du gräs/pollen/hö-allergi så är ju alla gräsätande djur uteslutna...

Har hört att Chinchilla ska funka för en pälsällergiker men jag själv är inte 100.. Min bror är allergisk men fick aldrig chansen o prova när jag bodde hemma, men är ju dock väldigt mycket jobb och pengar på en sån.

Har hört att Chinchilla ska funka för en pälsällergiker men jag själv är inte 100.. Min bror är allergisk men fick aldrig chansen o prova när jag bodde hemma, men är ju dock väldigt mycket jobb och pengar på en sån.

Jag är allergisk och testade chinchilla.
Det funkade ett litet tag, men sen gick det tyvärr inte längre så jag fick sälja dem. Blev jättedålig.
Bytte ut spån och halm (mot Toa-Lätt) och hö (mot hökuber) också, men det funkade ändå inte.

Själv funderar jag på att skaffa skäggagamer nu, de är trevliga djur.

300px-Bearded_dragon_Ryuu.jpg

Senast ändrad:

Här är ett litet skinnymarsvin. :D (bild från Google)

skinnypig_450x371.jpg

vilket huvud!! :rofl: den var ju nästan ful-söt :D

btw så funkar ju chinchillor jättebra även om amn är damallergiker (som jag är - både mot spån och hö) då man kan ha tek en handduk som bottenmaterial och ge höbriketter och hö ibland som amn kan fukta om man byter varje dag.

men vad ska man ha djuret till då? jag har de inte för att titta på :p mina tar inte så mycket tid. en vanlig dag då det inte är rengöring av bur (som dock bara tar 5 min) så tar det ca 5 min att fylla på mat och se över buren, sen släppa lös dem i ett rum 2 h medan jag gör annat och sen får de sitta i mitt knä de kvällar jag har tid och kollar på film tex.

mina kostar i foder och ströväg ca 50kr i månaden (har två). ofta är det själca chillan och buren som är dyr. men det är ju en engångskostnad som men alla andra djur.

Skaffa lockiga djur istället, deras päls binder lättare mjäll vilket man är allergisk mot. Skinnys har inget hår alls som kan binda mjället så om de verkligen är så allergivänliga är ju en bra fråga :crazy:

Gerbiler?

hmm vad menar du nu?? jag fattar inte :D läs ditt inlägg igen - är de verkligen rätt eller är de jag som ät för trött för att sitta på buke nu?? :p

Reptiler är väl egentligen det säkraste om man har allergi, de behöver inte heller ta någon större plats. Dock är det väl inga mysdjur utan mer djur man kollar på genom rutan.

Själv skulle jag aldrig skaffa ett djur utan päls. De är verkligen jätte söta i mina ögon. Men jag anser det är rätt sjukt att avla på dessa.

fast som på hundar så är det en mutation som naturen gjort själv. så det är ganska naturligt.. då är extremavel värre tycker jag.

Alla hårlösa djur (katter, hundar, marsvin) är väl mutationer, sen finns det ju bra och dåliga. I naturen skulle hårlöshet antagligen räknas som en dålig och därför försvinna i det naturliga urvalet. När vi styr avel har vi genom inavel kunnat behålla de hårlösa varienterna.

Dessutom är det inget som säger att ett hårlöst djur är allergivänligt, ofta är man allergisk mot en rad saker som ex. mjäll, saliv.

Jag förstår det som att det är ditt första djur, så det kanske inte ska vara ett svårskött djur som lever i 15 år som en chinchilla?

kinesiska nakenhundens förfäder uppkom redan före kristus och behölls hårlös i över tusen år innan människan började avla på den. så visst finns det hårlösa djur som överlever på de rätta ställena. i afrika kan det nog vara en fördel att vara naken eftersom dessa överlevt där.

Är du allergisk bör du akta dig för alla slags pälsdjur, även om de är pälsfria.

Det är inte pälsen man är allergisk mot, som många tror. Det är proteiner man blir allergisk mot, vanligtvis de som kommer från hud, saliv eller urin. Den enda pälsen bidrar med är att den kan få mycket hudproteiner att stanna i pälsmassorna, samt att saliv också finns där med djur som tvättar sig med tungan. Intrycket blir att man är allergisk mot pälsen, men egentligen är det innehållet man är allergisk mot.

Har men en lindrig allergi kan den utvecklas till en allvarlig om man 'provar på' ett tag. Dvs, det kan gå så långt att man aldrig mer kan träffa djurarten, samt börja bli känsligare mot fler djurarter. Vissa personer klarar av, men andra blir som sagt hyperallergiska.

Jag skulle föreslå reptiler; småormar som strumpebandssnokar eller majsormar brukar vara trevliga och ödlor såsom skäggagamen som redan nämnts brukar vara jättemysiga. Vi hade en väldigt kelig en när jag jobbade i zoobutik! Akvarium är också ett trevligt intresse.

Beroende på hur man är allergisk kan fåglar vara av intresse. Astmatiker bör undvika dem då de bildar damm som retar den astmatiska sjukdomen.

eller så kan man bli botad om man utsätter sig ett tag - så vill man satsa så kan man vinna faktiskt!

och sen ska det tilläggas att det ofta inte är pälsen eller proteiner men ofta är allergisk mot när det gäller smådjur som gnagare - utan att man helt plötsligt för in en massa damm i sitt hus via spån och hö. jag var hyperallergisk mot pälsdjur - trodde jag efter att ha haft kanin och råttor. men nu har jag både hund, chinchillor. kaniner går bra det med. det enda jag gjorde var att prova dem dammfritt och det med väldig framgång!

många jag känner har vart med om samma sak och känner att allergin i alla fall lindras betydligt när dammet elimineras. så det kan ju vara värt att prova för att se om det är djuret eller dammet! :idea:

Det kan fungera på det viset. Men... Problemet är att du också kan förlora! Stort!

Många som ser sig själv som botade får tillbaka allergin tiofalt om när de låter bli att träffa sina djur ett tag och sedan kommer tillbaka.

Det farliga med att prova ett tag är att du istället kan utveckla en så allvarlig allergi att du riskerar inte ens kunna träffa personer som har träffat det djur man är allergisk mot utan att riskera råka i trubbel.

Med tanke på dessa två saker, skulle jag personligen inte rekommendera någon att prova på ett tag. Hälsa hellre på andra och se hur det går, möjligtvis låna. Men sanering av ett hem är ett drygt jobb om man visar sig bli ordentligt allergisk.

Är man inte allergisk mot djuren så är ju allergiframkallande djur inte problemet ;3 (Dessutom kan tilläggas att damm innehåller avlagringar från djur om man har dem, och kan bidra till allergireaktioner...)

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 080
Senast: Keb71
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka