Vilket BRA torrfoder rekommenderar ni att kombinera med färskfoder?

inverterad

Trådstartare
Samson, långhårig collie, äter Vom og Hundemat färskfoder. Jag vill dock gärna kombinera med ett riktigt bra torrfoder då han blir väldigt hård i magen på enbart färskt. Han har ätit Standardt och Acana och funkat bra på det, och som liten åt han Kingsmoor valpfoder. Nu ska jag köpa en ny säck och funderar på vilken jag ska välja?

Jag klurar också på att få över honom till Nordic färskfoder - det blir aningen billigare men verkar ändå bra. Men jag vill ändra på en sak i taget känner jag.

Bomba med tips!

Innan jag började mixa färskfoder och torrfoder så hade jag testat en annan sorts färskfoder. VoH har många olika sorter i deras sortiment.

Jag fodrar med Nordic och jag har aldrig haft problem med hård mage hos min hund.

Hundens uppfödare mixar VoH och Kingsmoor av praktiska skäl, alltså för att det är smidigt att ha med på resor och liknande. Har inte förstått att det kan innebära problem att blanda två helfoder?

Många hundar får hårt, ljust och smuligt bajs av Vom og hundemat, det innehåller helt enkelt för mycket kalcium i förhållande till mängden kött för de hundarna. Bäst är då att byta till någon annan sort. Det är inte så att bara för att inte Vom og hundemat fungerar så fungerar inget färskfoder. Varför inte blanda VoH och Nordic? Borde kunna bli bra :)

Bra idé @Red_Chili, har inte ens tänkt på att man ju kan blanda färskfoder! Det ska prövas!

Dock löser det inte problemet med resor och att det ibland vore smidigare att ha torrfoder (när man har dåligt med kylmöjligheter exempelvis).

Klargörande: han har alltså ätit VoH i kombination med Standardt/Acana/Kingsmoor tidigare, och alla har funkat bra.

Bra idé @Red_Chili, har inte ens tänkt på att man ju kan blanda färskfoder! Det ska prövas!

Dock löser det inte problemet med resor och att det ibland vore smidigare att ha torrfoder (när man har dåligt med kylmöjligheter exempelvis).

Vilken typ av resor tänker du dig? Vid fjällvandring kan jag förstå om det blir svårt, men bara du har en mataffär i närheten så går det lätt att lösa ändå. Då kan du tex köpa köttfärs och kycklingvingar att ge om ni ska vara borta över en helg, och fördelen med färskfoder är att du i princip alltid kan hoppa hejvilt mellan sorter. Finns det någon djuraffär i närheten som säljer något färskfoder så är det alltså bara att gå dit och köpa något. Du behöver inte tänka att du ska hitta precis just det som du brukar ge. Själv har jag inte gett torrfoder på några år nu och tycker det är mycket smidigare vid resor, men ja, jag fjällvandrar inte ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 401
Senast: tanten
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 297
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt...
2
Svar
21
· Visningar
13 979
Senast: Red_Chili
·
T
Övr. Hund Ja, som rubriken lyder...jag blir alldeles kollrig i huvudet av denna foderdjungel. Anser mig kunna iallafall litegrann kommer till...
Svar
8
· Visningar
1 653
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka